AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Ildar, Max en Jonas

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 37.

Prijzen, prijzen, prijzen
Een Twitter-explosie, zoals na het Eurovisie Songfestival, bleef zondagavond uit, maar het medium deed het goed in de vrijwel rechtstreekse verslaggeving van de uitreiking van de International Opera Awards in Londen. In stukjes kwam gedurende de avond de uitslag binnen en na afloop werd er flink heen-en-weer gefeliciteerd. Eén van de eersten die De Nationale Opera – winnaar in de categorie ‘beste operahuis’ – gelukwenste legde een link met een andere kunstvorm.

Ermonela Jaho won de publieksprijs.

Eén van de laureaten van de Opera Awards is binnenkort in Nederland te horen. Asmik Grigorian won de prijs als beste jonge zangeres. Ze zingt op 4 juni in het Concertgebouw in Wozzeck, samen met collega’s als Florian Boesch en de Nederlandse Ruth Willemse.

Jonas zingt niet tot Sint-Juttemis
Deze week zingt tenor Jonas Kaufmann de rol van Walther von Stolzing in Die Meistersinger von Nürnberg van Wagner. Hij vertelde aan Musik Heute dat hij niet tot ‘Sankt-Nimmerleins-Tag’ op het podium wil staan. Meteen na de première bij de Bayerische Staatsoper stapte hij van het podium naar de zangmicrofoon.

Sex als werk
Volgens The Telegraph staat in opera’s als La Traviata, Manon, Die Entführung aus dem Serail en Madama Butterfly de ‘sexwerker’ centraal. Regisseur Alex Etchart ontwikkelt nu een moderne opera over die eeuwenoude beroepsgroep.

Ildar: Slow Down
Ildar was afgelopen weekend even in Stockholm, en laat daar nou net…. #guilty pleasure.

Zang in de Golfstaat
Diana Damrau en Nicolas Testé zingen deze week in Oman. Hier een recent interview met de zangeres naar aanleiding van dat optreden.

Thank God I am an opera-boy!
In de film Great Voices Sing John Denver treden bekende klassieke zangers op als Plácido Domingo, Danielle de Niese, Matthew Polenzani en Patricia Racette. De repertoirekeuze is opmerkelijk.

Rechtse krokodillentranen
En toen was iedereen ineens toch vóór Europa, althans voor het feit dat de Europese Commissie een orkest in stand houdt. Wie wil weten wie commissaris Tibor Navracsics is, vindt hier zijn cv. Zoek maar niet naar een verwijzing naar ervaring op het gebied van cultuur. Die is er niet.

Bien etonnés
De nog jonge Max Verstappen reed hard. Zo hard dat hij een huldiging had verdiend door een bekende meneer. Het zou best kunnen dat de jonge coureur geen idee had wie dat was. Nemen we hem niet kwalijk. In F1-auto’s schijnt geen cd-speler te zitten.

Taart
Taartje voor de opening van de Barocktage….

En taartje voor de start van de zaalrepetities van La bohème van Opera Zuid…

foto taart

Nieuw van Iain Bell
Welsh National Opera viert zijn zeventigste verjaardag met een nieuw werk dat Iain Bell componeerde in opdracht van het huis. Het libretto is gebaseerd op het gedicht In Parenthesis van ‘war poet’ David Jones. Na de veelbesproken première van afgelopen vrijdag gaat de productie op reis naar Cardiff en Londen. Er volgt ook een uitzending via The Opera Platform in juli.

Wie komt na James?
De conclusies van sommige Met-watchers is nu al dat de opvolging van James Levine als muzikaal directeur van de Metropolitan Opera in New York bij voorbaat een hopeloze zaak is. Peter Gelb, de algemeen directeur gaat – zo zegt men – heel erg de baas spelen en dat is voor een ervaren dirigent vrij hopeloos en voor een nog jonge dirigent extreem hopeloos. Een van de namen die wel eens vallen is die van de Rotterdamse dirigent Yannick Nézet-Séguin. Maar Zach Woolfe van de NY Times maakt daar korte metten mee.

Echte kapper
Bij de Deutsche Oper am Rhein wordt het echte hoofd van de grimeerafdeling ingezet als Frisör Hippolyte in Der Rosenkavalier van Strauss. Het is wel een stomme rol.

Acteren in de opera
In september houdt de universiteit van Oxford een interessant congres over acteren in de opera. Wie wil meedoen, kan een korte ‘abstract’ inzenden naar de organisatie.

En deze tweet van Benjamin Hulett illustreert het belang van die conferentie.

Vorig artikel

Dietrich Henschel zingt Mörike Lieder

Volgend artikel

Win vrijkaarten voor recital Ian Bostridge!

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Leen Roetman
    18 mei 2016 at 11:17

    Francois! Rotterdammer! De Doelen in jouw eigen stad bestaat vandaag 50 jaar! Inmiddels komen de eerste berichten en felicitaties op het Twitteraccount van De Doelen binnen. Leuke bijdrage van jou in het Doelengeheugen over dat legendarische Miles Davis concert in 1973. Mijn beste herinnering geldt Mahler 2 olv Bernard Haitink op 13 mei 1990 (generale repetitie opengesteld voor het publiek, herdenking 50 jaar bombardement Rotterdam). Vandaag ben ik zowaar officieel uitgenodigd door de Doelen om het feest mee te vieren! Ik feliciteer ze van harte met hun 50ste verjaardag! http://www.dedoelen.nl/nl/over_de_doelen/informatie/de_doelen_50_jaar_/