Cd-zomer: Max Emanuel Cencic in Napels
Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerd soloalbum uit de stapel. In aflevering 5: Arie Napoletane van Max Emanuel Cencic.
De cd in één zin
Countertenor Max Emanuel Cencic zingt barokaria’s van Porpora, Leo, Vinci, Scarlatti en Pergolesi, met muziekstad Napels als rode draad, begeleid door Il Pomo d’Oro onder Maxim Emelyanychev. (Decca 0289 478 8422 4)
Hebben we inderdaad wat gemist?
Absoluut. Max Emanuel Cencic heeft al eerder bewezen originele, fantastisch klinkende albums te kunnen maken. Arie Napoletane is daar geen uitzondering op.
Plussen en minnen
+ Arie Napoletane voldoet aan alle voor mij belangrijke randvoorwaarden van een cd. De opname heeft een volwassen lengte (vijf kwartier), de audiobalans is uitstekend, de aria’s bieden een fijne afwisseling tussen snel en langzaam, opgetogen en melancholisch en bovenal: het repertoire is origineel. Tien van de aria’s zijn nooit eerder opgenomen.
+ Cencic is in geweldige vorm. Zijn toon is warm en vol, zijn frasering is fijnzinnig, zijn aanzet van de noten is delicaat en zijn coloraturen zijn vlekkeloos. In zijn timbre zit een wat zwaarmoedige tint, wat de tragere aria’s een bijzonder treffende schoonheid geeft. In mijn ogen is dit de spannendste countertenor van onze tijd.
± Na elf hoogstaande bijdragen van Cencic sluit de cd wat onverwacht af met een driedelig concert voor klavecimbel van Domenico Auletta. Hoewel het stuk prachtig gespeeld wordt, vind ik het niet goed aansluiten bij de rest van de cd. Ik had liever nog wat meer Cencic gehoord.
+ Il Pomo d’Oro voorziet Cencic’ zang onder leiding van Maxim Emelyanychev van de best mogelijke begeleiding. Het spel van het gerenommeerde barokensemble is fris en lenig. Op organische wijze bewegen de musici zich door de muziek, bijzonder eendrachtig in hun articulatie en interpretatie. De klasse van Cencic wordt zo voorzien van een gouden rand.
Zomertip
Napels heeft een rijke geschiedenis, niet in de laatste plaats op het gebied van muziek. Voor muziekliefhebbers is een trip naar de Italiaanse havenstad dus altijd de moeite waard. Met temperaturen rond de 30 graden is de zomer daar een uitstekend moment voor. Maar ga je iets later (vanaf eind september), dan kun je een opera meepikken bij het beroemde, historische Teatro San Carlo.
Slotnoot
Max Emanuel Cencic brengt graag tijd door in de opnamestudio. Er staan enkele prachtige cd’s op zijn cv. Hieronder de trailer van Arie Napoletane, aangevuld met de trailers van zijn eerdere projecten Rokoko en Venezia.