AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Ariadne, Marin en Tim

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 53.

Antonio met Aida
De opname van de opera Aida van Verdi onder leiding van Antonio Pappano werd de afgelopen maanden verschillende keren bekroond. Hier is een korte documentaire over de productie.

In Spanje 1004? Nee, slechts 1003!
In de opera Don Giovanni van Mozart zit de ‘catalogusaria’, waarin knecht Leporello citeert uit de damesboekhouding van zijn meester Don Giovanni. Deze lichte en expressieve versie van Bryn Terfel werd opgenomen tijdens een openluchtconcert. Terfel werd begeleid door het orkest van de Welsh National Opera.

Ariadne bijna op Naxos
De enscenering van Ariadne auf Naxos door de Nederlandse Reisopera nadert zijn voltooiing. Afgelopen weekend werden de eerste scènefoto’s gemaakt.

Proefschrift over betekenisgeving
Binnenkort begint in Maastricht weer het jaarlijkse festival Musica Sacra. Onderzoeker Lieke Wijnia dook in de confrontatie van religie met cultuur: “Waar muziek en religie elkaar ontmoeten, versmelten ze tot nieuwe platforms voor betekenisgeving.” Volgende week verdedigt ze haar dissertatie in Tilburg.

Yannick exploreert Wagner
Deze week dirigeert Yannick Nézet-Séguin de Wiener Philharmoniker in Lohengrin van Wagner. In een interview verklaart de dirigent: “Voor Wagner neem ik de tijd.”

Deutsch lernen!
Het was het gesprek van de dag in de wereld van het lied: de bezoeker die bij een optreden van Ian Bostridge op het Schubert-festival in Schwarzenberg “Deutsch lernen” riep. Nieuwswebsite Welt.de vroeg de zanger naar zijn kant van het verhaal.

Marin door het glazen plafond
Dirigent Marin Alsop gaf een masterclass dirigeren in Luzern en de New York Times was erbij. “You have to be aware of every move that you make, because it sends a signal”, zei Alsop. Ze bedoelde dat wat bij een mannelijke dirigent als ‘gevoelig’ wordt gezien, bij vrouwen op de bok al snel ‘meisjesachtig’ wordt gevonden.

Helemaal gratis
Komende week beginnen de lunchconcerten weer, die op dinsdag in de foyer van Nationale Opera & Ballet in Amsterdam worden gehouden. Er vormt zich doorgaans al vroeg een rij bij de ingang, en daar is dit seizoen weer alle reden voor. Op de planning staan onder anderen Thomas Oliemans, Camiel Boomsma en een bijzonder Bach-programma door cellist Jan Bastiaan Neven en danseres Heather Ware.

Oh yes, wait a minute mr. Postman
In Engeland werd gepeild wat het favoriete Carpenters-nummer is. De uitslag was dermate schokkend voor tenor Benjamin Hulett dat hij overweegt een andere nationaliteit aan te nemen.

Decibels voor je geld
Journalist Guy Noble bezocht in Londen zowel een uitvoering van Madam Butterfly door de English National Opera als de musical The Book of Mormon. Het grote verschil: de operazangers bij Puccini waren slecht te horen door het luide orkest, die van The Book of Mormon waren, met microfoons, wel uitstekend te verstaan.

Het is september
Even nadenken: wat heeft Kurt Weill gemeen met chansonnier Gilbert Becaud? Ze componeerden beiden een lied over de maand september. Richard Strauss en Wilhelm Stenhammar deden dat ook. Op het blog van platenlabel Naxos komen de verschillende versies aan de orde. Ten onrechte wordt de ultieme versie van ‘September Song‘, opgenomen in 1965 door Frank Sinatra, niet vermeld.

Kerstwedstrijd
Het is september, er liggen al pepernoten in de schappen, maar het kan nog erger. Bij BBC Radio 3 is men al in kerststemming vanwege de jaarlijkse kerstliederenwedstrijd. De opdracht dit jaar is muziek te componeren bij het middeleeuwse gedicht: ‘Alleluia! A new work is come on hand’. Michel van der Aa, Joey Roukens of Calliope Tsoupaki hebben pech: de wedstrijd staat alleen open voor amateur-componisten.

Anna plaudert
Sopraan Anna Netrebko werd onlangs geïnterviewd door de Duitse Linda de Mol, Barbara Schöneberger. Net als haar Nederlandse collega heeft die een eigen blad. Het heet Barbara en heeft als ondertitel ‘kein normales Frauenmagazin’. Het nieuwe nummer verschijnt op 8 september.

Redder van de ENO
Het heeft lang gerommeld aan de top van de English National Opera. In april van dit jaar werd de Amerikaan Daniel Kramer aangesteld als artistiek directeur. Zijn opdracht was “steadying a ship that had nearly gone down in the roughest of artistic seas”. George Hall van The Stage interviewde Kramer onlangs.

Modepolitie greep niet in
Vorige week werd een mis van Bach uitgevoerd tijdens de Londense BBC Proms. Bij Les Arts Florissants van William Christie zongen onder anderen ‘onze’ André Morsch en countertenor Tim Mead. Hij koos zelf zijn kleding voor de avond.

Vorig artikel

Opera Vlaanderen brengt Zaak Makropoulos

Volgend artikel

Puntgave Figaro opent seizoen DNO

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.