Opera in de media: week 47
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 47 (19 – 25 november 2016), in een enigszins gewijzigde opzet, aandacht voor Jephtha van De Nationale Opera en Capriccio van de Munt in Brussel.
Audio
Jephtha
In NTR Opera Live is de opname te horen die afgelopen donderdag gemaakt werd van Jephtha van De Nationale Opera.
NPO Radio 4: zaterdag 19 november om 19.00 u.
Parsifal
In Bayreuth werd afgelopen zomer Parsifal opgenomen. BBC Radio 3 zendt de opname uit.
BBC Radio 3: zaterdag 19 november om 18.00 u.
Wagner en Lieberson
Christianne Stotijn zingt bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest in het Zondagmiddagconcert.
NPO Radio 4: zondag 20 november om 14.00 u.
Ciro in Babilonia
In de operamatinee van BBC Radio 3 klinkt een opname van Rossini’s Ciro in Babilonia uit Pesaro.
BBC Radio 3: donderdag 24 november om 15.00 u.
Lang en Josquin
In het MAX Avondconcert brengt Cappella Amsterdam muziek van Lang en Josquin.
NPO Radio 4: donderdag 24 november om 20.00 u.
Video
La bohème in Wenen
Op Staatsoper.tv een livestream van La bohème in de regie van Franco Zeffirelli. Kosten: 14 euro.
Staatsoper.tv: zondag 20 november om 19.00 u.
Mefistofele
Een opname van de opera van Arrigo Boito vanuit het Festspielhaus Baden-Baden, met onder anderen Erwin Schrott.
Arte: zondag 20 november om 23.20 u.
Only the sound remains
Een opname van de opera van Kaija Saariaho door De Nationale Opera.
Mezzo: woensdag 23 november om 20.30 u.
La Cenerentola
Een recente opname van La Cenerentola van Rossini bij de Opéra de Lille.
Culturebox: on demand.
Weektip
Capriccio in Brussel
De serie voorstellingen van de opera Capriccio van Richard Strauss bij de Munt in Brussel is net afgelopen. In het, wat Strauss noemde, “Konversationsstück für Musik” staat een achttiende-eeuwse gravin voor de verscheurende keuze tussen de liefde van een componist en die van een dichter.
In de hoofdrollen zongen Sally Matthews, Dietrich Henschel en Edgaras Montvidas. David Marton regisseerde en Lothar Koenigs had de muzikale leiding. “De Munt doet het muzikale testament van één van de grootste componisten van de twintigste eeuw alle eer aan”, schreef De Tijd en De Standaard sprak van “een eenakter die bij de Munt open bloeit tot een verhaal vol ontroering en raffinement”. In de recensie op Place de l’Opera ging het over “levendig spel en stralende muziek”.
U kunt de inleiding van Reinder Pols voor de Munt beluisteren via Soundcloud. Op Concert Arte is de opname uit Brussel te zien.
Concert Arte: on demand.