De tien spraakmakendste artikelen van 2016
Place de l’Opera publiceerde dit jaar 719 artikelen, waaronder 227 recensies van voorstellingen, concerten, cd’s en dvd’s. Op de laatste dag van het jaar een terugblik aan de hand van de tien spraakmakendste bijdragen.
Manon Lescaut als Fellini-opera bij DNO
De meest besproken opera van het jaar mocht, zoals eigenlijk ieder jaar, De Nationale Opera op zijn conto schrijven. Met Manon Lescaut maakte het Amsterdamse operahuis in oktober weer vele tongen los. De recensie op Place de l’Opera werd duizenden malen gelezen en in de 85 reacties onder het verhaal werd de regie van Andrea Breth tot op het bot ontleed. Saillant detail: in 2015 was Breth met haar lezing van Macbeth ook al goed voor de spraakmakendste enscenering.
Audi verlaat DNO voor Aix-en-Provence
Het meeste opzien baarde De Nationale Opera dit jaar met intern nieuws: in de zomer van 2018 verlaat Pierre Audi het operahuis, na er dertig jaar lang operadirecteur te zijn geweest. Audi wordt algemeen directeur van het Festival d’Aix-en-Provence. Een paar maanden voor het nieuws bekend werd, publiceerde Roland de Beer een uitgebreide biografie over Audi: Man en Mythe.
Opolais: “Ik kan mezelf niet inhouden”
In 2016 liet Place de l’Opera weer talloze zangers van internationale statuur aan het woord, onder wie Sally Matthews, Stéphane Degout, Iain Paterson en Petra Lang. Extra uitgebreid werd sopraan Kristine Opolais geportretteerd, die in maart en april tweemaal in een bioscoopproductie van de Metropolitan Opera soleerde. Ze vertelde openhartig over haar leven en haar glansrijke carrière. “Ik hoop dat het acteren – het échte acteren, vol overgave, vanuit de ziel – weer belangrijker wordt, want zonder dat ingrediënt kan opera niet haar volledige, tot tranen en kippenvel leidende impact hebben.”
Henk en Jan Bastiaan: broers in de muziek
Nederlands operatalent kreeg als vanzelfsprekend met regelmaat aandacht. Zeer bijzonder was het tweegesprek met de broers Henk en Jan Bastiaan Neven, voorafgaand aan de première van hun programma From Russia with love. Tegenover Place de l’Opera’s meesterinterviewer François van den Anker vertelden ze over hun jeugd en hun verschillende muzikale loopbanen. Van harte aanbevolen om (nogmaals) te lezen.
De Ring in Berlijn
De Nederlandse en buitenlandse recensenten van Place de l’Opera deden in 2016 weer verslag van een groot aantal producties in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Hongarije, Israël, Italië, Oostenrijk, de Verenigde Staten en Zweden. Eyecatcher was de reprise van Guy Cassiers’ Ring des Nibelungen in Berlijn, die door Laura Roling in vier recensies uitvoerig geanalyseerd werd.
Kaija Saariaho: ramen openzetten in de geest
Op het gebied van hedendaagse opera was 2016 het jaar van Kaija Saariaho. De Finse componiste boekte in maart succes met de wereldpremière van Only the Sound Remains bij De Nationale Opera en kreeg in december de kans om haar eerste opera, L’Amour de Loin, aan een mondiaal publiek te presenteren in een Live in HD-uitzending van de Metropolitan Opera. Voorafgaand aan Only the Sound Remains sprak Place de l’Opera met haar over haar motieven.
Holl programmeert eerste Liedfestival Zeist
Goed nieuws voor liefhebbers van het lied: in mei 2016 vond de eerste editie van het Internationaal Liedfestival Zeist plaats, een nieuw initiatief om het liedgenre levend te houden. De gerenommeerde liedzanger Robert Holl nam de artistieke teugels in handen en focuste zijn eerste programmering op Schubert. “Hij is dé grote liedcomponist.”
Podcast: tenor Erik Slik – so far, so good
Dit jaar bracht Place de l’Opera-redacteur François van den Anker vier smaakmakende podcasts. In één ervan ging hij in gesprek met tenor Erik Slik over zijn ‘rise to fame’.
Met Pappano naar Egypte: een perfecte Aida
Gezien de opera, de cast, de dirigent en het orkest lag succes als vanzelfsprekend in het verschiet, maar de opname van Aida door maestro Antonio Pappano en onder anderen tenor Jonas Kaufmann en sopraan Anja Harteros wist de verwachtingen te overtreffen. De registratie werd wereldwijd gelauwerd en ontving meerdere prijzen.
Fenomenale Ariadne bij de Reisopera
Net voor het einde van het jaar werd het bekend: Ariadne auf Naxos van de Nederlandse Reisopera was de beste opera van het jaar. De productie ging in september in première en werd door Place de l’Opera omschreven als “fenomenaal”. Honderden lezers waren het daarmee eens en verkozen Ariadne in de slotweek van het jaar tot prijswinnaar.
Ariadne auf Naxos was één van de vele hoogtepunten van het afgelopen jaar. Als redactie hopen we op vele nieuwe hoogtepunten in het komende jaar!