Cité de l’Opera: Tara, Mylou en Joseph
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 77.
Zangers in hun vrije tijd
Operazangers hebben ook weleens vrij. Sommigen bezoeken dan concerten van anderen. Luca Pisaroni had een avond vrij na de matinee van I puritani bij de Metropolitan Opera en liep met schoonvader Thomas de 400 meter van de Met naar de Fredrick P. Rose Hall in New York voor een avond jazz.
What do musicians do on a night off? Listen to other musicians play, of course. GREAT concert by @wyntonmarsalis & orch. last night ! 🎺👏 👏 pic.twitter.com/Ec70KK2ifT
— Thomas Hampson (@thomashampson) February 19, 2017
Countertenor Tim Mead gebruikte zijn vrije avond voor een bezoek aan Opera Vlaanderen.
Time for something a little different. Simon Boccanegra @operavlaanderen. Watching not singing. Obvs
— Tim Mead (@tim_mead) February 19, 2017
En tenor Paul Appleby deed op zijn vrije middag wat tenoren, naar men zegt, het liefste doen: naar zichzelf kijken.
Tucking in to @MetOpera #dongiovannihd on @pbs at my hotel for a lil' Sunday am narcissism #checkyourlocallistings pic.twitter.com/ECT29D8HV2
— Paul Appleby (@paulappleby) February 19, 2017
Verdi per tutti
De ‘geest van Verdi’ door Edwin Rutten, zijn muziek door mezzosopraan Mylou Mazali, zijn orkestratie door de jonge helden van het Utrechtsch Studenten Concert én het geluid van het Utrechts Operakoor. In één zaal.
"IK BEN VERDI" op zondag 5 maart a.s in @TiVre_Utrecht mmv @EdwinRuttenNL & @myloumazali
Bestel snel uw kaartje via https://t.co/h37fsQRSL0 pic.twitter.com/MPd7DLaNAB— Opera per Tutti! (@opera_per_tutti) February 20, 2017
De loopbaan van Patricia
Patricia Racette zingt komende weken de titelrol in Salome bij de Los Angeles Opera. Tussen het moment dat ze op een bandje Renata Scotto de aria ‘Senza mamma’ uit Suor Angelica van Puccini hoorde zingen en haar eerste Met-optreden zat tien jaar. Ze vertelt over haar leven als zangeres en haar leven met echtgenote Beth Clayton.
Fab piece from my buddy-The gorgeous, the wonderful, the passionate @patriciaracette https://t.co/XfKFUox9kg
— C L A R E P R E S L A N D (@ClarePresland) February 21, 2017
Al Bundy meets Benjamin Zander
Tegen doemdenken en cultuurpessimisme biedt het verhaal van Zander een prettig medicijn.
This @TEDTalks from @BenjaminZander is incredible https://t.co/wdfvLFrJRm
— BBC Philharmonic (@BBCPhilharmonic) February 20, 2017
“Where is my f***g score?”
Een sopraan met een echte Canadese naam, Aviva Fortunata, kreeg een telefoontje en haastte zich naar het theater voor een last-minute-invalbeurt als derde Norn en Gutrune in Götterdämmerung van Wagner. Ze vertelt het bloedstollende verhaal.
"It was a total blur!" @AvivaFortunata on stepping in as an understudy in @CanadianOpera #COCGoetterdaemmerung https://t.co/mcHU5MTTJ5
— Schmopera (@Schmopera) February 20, 2017
Kristine zingt door
Komend weekend zingt Kristine Opolais bij de Met in New York in Rusalka van Dvořák, dankzij Live in HD te zien in bioscopen overal ter wereld. Ze kondigde onlangs twee nieuwe rollen aan: Elsa in Lohengrin van Wagner en Desdemona in Otello van Verdi. Maar ze wil ook best Rusalka de rest van haar leven zingen.
#ICYMI @KristineOpolais revealed two new roles on @facebooklive https://t.co/wFIwMJSujP pic.twitter.com/EBTa9zZfR9
— Operawire (@OperawireNews) February 20, 2017
“There is no guilty pleasure in music”
Nog geen drie jaar geleden werd mezzosopraan Tara Erraught bestookt met onaangename kritieken over haar uiterlijk als Octavian in Der Rosenkavalier in Glyndebourne. De tijden zijn veranderd: ze heeft een succesvolle carrière en praat hier over haar brede muzieksmaak. Het begon met Céline Dion.
— Wigmore Hall (@wigmore_hall) February 20, 2017
“George doesn’t discuss his music”
Bariton Stéphane Degout werd door componist George Benjamin gevraagd voor een nieuwe opera, die in mei in Londen in wereldpremière gaat en volgend seizoen ook door De Nationale Opera in Amsterdam wordt geprogrammeerd. Hij ontmoette onlangs de componist en de regisseur en informeerde naar de muziek. De componist zei niks en de regisseur, Katie Mitchell, meldde: “George doesn’t discuss his music until it’s finished.”
Terrific interview with @Stephdegout. @bachtrack https://t.co/IDeLjcRqdU
— Mark Valencia 💙 🇪🇺🇺🇦 (@MarkValencia) February 18, 2017
Joseph in de toptien
In de tijd van Charles Gounod, in het Parijs van de negentiende eeuw, was de hoofdredacteur van Le Figaro pas tevreden als iedere regel in zijn krant gesponsord was. De tijden zijn veranderd; deze redactionele keuze vond geheel onafhankelijk plaats.
.@MalteseTenor 'named one of the world's top 10 male opera voices' https://t.co/WSwC3qQIwy
— Decca Classics (@deccaclassics) February 16, 2017
Binnenkort in ons land
Doris Soffel is een graag geziene gast op de bühne van Nationale Opera & Ballet. In mei is ze weer in Amsterdam voor Salome van Strauss. Ze is nu nog in Stuttgart, waar haar carrière begon.
Doris Soffel im Gespräch:"Man braucht Mut zur Hässlichkeit". Nur noch zwei ELEKTRA-Vorstellungen (26.2. & 8.3.17) https://t.co/B5aLxe7LjK
— Staatsoper Stuttgart (@oper_stuttgart) February 16, 2017
Yannick naar de Met
De twee opera’s die Yannick Nézet-Séguin in zijn eerste seizoen als muziekdirecteur van de Metropolitan Opera dirigeert, zijn bekend. Ze zitten niet in de Live in HD-programmering.
Excited to conduct Parsifal+Elektra in 1st season as Music director designate@MetOpera @MetOperaChorus @METOrchestra https://t.co/M9LcawelgS pic.twitter.com/Kasa1Davrn
— Yannick Nézet-Séguin (@nezetseguin) February 15, 2017
2Reacties
Zonde dat de nieuwe chef-dirigent Nézet-Séguin in The Met uitgerekend debuteert in twee werken die niet al te lang geleden in de Live in HD Series zijn uitgezonden. Had daar nu geen mouw aan gepast kunnen worden? Dit zijn toch events die wereldwijd aandacht verdienen?
Natuurlijk is die ‘Elektra’ pas vorig seizoen gegeven (prachtige nu al legendarische enscenering van de betreurde Patrice Chereau). Maar die ‘Parsifal’ (al even prachtige enscenering) is al veel langer geleden en had ik wel eens met andere interpreten willen weerzien…