Cité de l’Opera: Franz, Thomas en Kurt
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 79.
De actualiteit
Hoe actueel we ook proberen te zijn, deze editie is gegarandeerd lijsttrekkervrij. We kijken wel vooruit, naar morgen. Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag en dat is een mooie aanleiding om aandacht te besteden aan het werk van componiste Kaija Saariaho. Merrin Lazyan schreef een portret van de Finse.
Kaija Saariaho has overcome many obstacles in order to secure her seat at the table. #WomensHistoryMonth https://t.co/rUdnq5qpDM pic.twitter.com/ZSwyKRPPmu
— WQXR Classical (@WQXR) March 6, 2017
Sardanapale of Sardanapalo
Franz Liszt componeerde niet alleen bewerkingen van opera’s, hij schreef zelf ook het één en ander. Komende zomer horen we tijdens de zangcompetitie BBC Cardiff Singer of the World voor het eerst tien minuten van zijn opera gebaseerd op een gedicht Lord Byron.
Listen to the First Glimpse of a Long-Lost Liszt Opera https://t.co/3usDTBpXLO
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) March 7, 2017
Nieuwe Aston Martin
De tot nu toe enige keer dat bas-bariton Iain Paterson ons land bezocht, was hij in Assen. Maar niet voor zang. De Brit heeft iets met auto’s en motoren en kwam voor de TT naar Nederland. Pas volgend jaar zingt hij in Nederland, als Kurwenal in Tristan und Isolde bij De Nationale Opera. De vraag zal zijn waar hij zijn Aston Martin Valkyrie moet parkeren.
https://twitter.com/ayepatz/status/838801294345240578
Tenor Stuart Skelton kent Paterson van hun samenwerking in Der Ring des Nibelungen, met Paterson als Wotan en Skelton als Siegfried. Hij reageert in stijl op de aankoopplannen.
So, Dad. I'm cool with the whole shattering the sword thing if I get one of these instead. Cheers, Siggy.
— Stuart Skelton (@StuartSkelton) March 6, 2017
Festival in beeld
Elk festival heeft tegenwoordig een beeld. En een campagne. Het campagnebeeld voor Operadagen Rotterdam is in de maak.
https://twitter.com/Operadagen/status/838810350313213953
Ook Glyndebourne heeft een campagnebeeld.
Glyndebourne Festival 2017 tickets now on sale https://t.co/fTwZa3u25y #Glyndebourne2017 pic.twitter.com/OLcYGGTBnK
— Glyndebourne (@glyndebourne) March 5, 2017
RIP Kurt Moll
Afgelopen zondag overleed de bas Kurt Moll. De in 1938 geboren Duitse bas was befaamd om rollen als Sarastro, Daland en de Commendatore. Dit is een interview van enkele decennia geleden.
https://twitter.com/WagneroperaNET/status/838821352446521344
Olivier ook voor opera
De Britse Olivier Awards eren prestaties in het theater, ook op muzikaal gebied.
Outstanding Achievement In Opera nominees: Renée Fleming, Stuart Skelton and Mark Wigglesworth #OlivierAwards pic.twitter.com/5evF8yWOkw
— Olivier Awards (@OlivierAwards) March 6, 2017
Er is ook een award voor nieuwe producties. De uitslag wordt op 9 april bekendgemaakt tijdens een gala in de Royal Albert Hall in Londen.
Best New Opera Production nominees: 4.48 Psychosis, Akhnaten, Così Fan Tutte and Lulu #OlivierAwards pic.twitter.com/xi2BatRsdJ
— Olivier Awards (@OlivierAwards) March 6, 2017
Diversiteit
Hoe krijg je een jonger en meer divers publiek naar de opera? Tom Huizenga bezocht in Washington de opera Champion van jazzmusicus Terence Blanchard en zag “straights and gays, many African-Americans, Hispanics and many young people” in de zaal.
Champion's themes of "self-discovery, sexual orientation and the American Dream seem to resound even more loudly" https://t.co/gjLd1PyM2o
— WashingtonNatlOpera (@dcopera) March 6, 2017
Gewetensvraag
Hoe lang is het geleden dat u moest bleiten bij een opera?
Lang geleden, maar bij Simon Boccanegra @operavlaanderen was het weer zover: bleiten in het eerste bedrijf #bleiter
— Muriel Reyserhove (@mreyserhove) March 5, 2017
Geen voorjaarsvakantie
Net terug uit Madrid van een serie voorstellingen van Billy Budd moet bariton Thomas Oliemans meteen aan de bak met Mahler.
With a mix of panic, fear and also high hopes preparing for first rehearsal #mahler #dasliedvondererde w @Ams_Sinfonietta @candidathompson pic.twitter.com/3RHJ8HFCG0
— Thomas Oliemans (@thomas_oliemans) March 6, 2017
Liedfestival
Robert Holl stelt ook voor de tweede editie van het Internationaal Lied Festival Zeist het programma samen. Het begint op 16 mei en de flyer is klaar.
Binnenkort te vinden in het hele land: de flyer van @liedzeist: pic.twitter.com/XdENTstAmH
— Marcel Jansen (@MarcelMJansen) March 5, 2017
Au
Recensenten worden hemelhoog geprezen als ze schrijven wat uitvoerders en publiek bevalt en deugen van geen kant als ze dat niet doen.
Muziekkritiek is welkom. Maar in deze recensie kunnen vele bezoekers en professionals het concert dat zij bezochten niet herkennen. Zonde. https://t.co/L12H3DRPWE
— de Doelen (@deDoelen) March 3, 2017
Maar die vrijheid is er. Bij Place de l’Opera en ook bij de Volkskrant.
Muziekkritiek is noodzakelijk. Ook als in een recensie 'vele' bezoekers en professionals zich niet herkennen. @MerlijnKerkhof @deDoelen https://t.co/cLNWwmp5QH
— Place de l'Opera (@placedelopera) March 3, 2017
Niettemin haalde men in Enschede opgelucht adem toen het artikel van de gevreesde Merlijn Kerkhof – zijn vader is een Stroopwafel, dus hij kreeg de muziek al vroeg mee – over Don Giovanni verscheen.
De @Reisopera flikt het wéér. Heerlijke, grappige, scherpe maar niet dweperige Don Giovanni uit Enschede https://t.co/Nqkm1KjCZn
— Merlijn Kerkhof (@MerlijnKerkhof) March 6, 2017
Maar uiteindelijk willen tenoren, sopranen en zelfs baritons maar één ding: applaus van publiek én pers.
It's nice when the reviews match the response from the audience. Danke @bachtrack für ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ review!! #Ulisse https://t.co/d74jF6szTJ
— Christopher Diffey (@christoftenor) March 6, 2017
Wozzeck komt eraan
Tijdens een foyeravond over Wozzeck gaven Christopher Maltman en Marcel Beekman een eerste, veelbelovende indruk van de nieuwe productie van De Nationale Opera. Wie goed voorbereid wil zijn op de première van 18 maart, kan alvast de inleiding beluisteren.
Wozzeck, een aangrijpend meesterwerk van Alban Berg. Kom je ook? Luister alvast naar de inleiding https://t.co/kPEYrTJ9BA #DNOwozzeck #OFF17
— De Nationale Opera (@DutchNatOpera) March 5, 2017
Wonderbird
De super-early-birdkaarten zijn al weg, maar voor de modale early birds is er nog te scoren. Over een paar maanden is het buiten droger en warmer en beleeft Wonderfeel zijn derde editie.
FEEST! De kaartverkoop is gestart! Ga nu naar https://t.co/KFkF84SZeJ en profiteer van de SUPER EARLY… https://t.co/DVezadErkh
— Wonderfeel (@WonderfeelNL) March 4, 2017
Ons kent ons
Tenor Vittorio Grigolo blijkt dikke maatjes met de dochter van Hilary en regelde kaartjes voor de Metropolitan Opera. Maar dat kan de dochter beter niet ventileren op Twitter. “Bragging about attending an Opera on Twitter? I’m a Dem, but know this separates you from the rest of us in a big way”, was één van de reacties op haar berichtje.
Thank you my friend @VittorioGrigolo for inviting Marc&me to Werther at the @MetOpera today. Exquisite performance by you & the whole cast!
— Chelsea Clinton (@ChelseaClinton) March 5, 2017
Ene Cindy vond die gratis kaartjes voor Chelsea en haar man niet eerlijk.
Freebies but we have to pay $500 for a fucking concert ticket!
— cindy (@18cingirl) March 5, 2017
999 and still counting
Als dit weekend La traviata dankzij Live in HD in de bioscopen te zien zal zijn, is dat de 1001ste opvoering van het werk van Verdi in de New Yorkse Metropolitan Opera. Vanavond is de duizendste.
Tonight was the @metopera 999th performance of La Traviata. We will have the august honor to… https://t.co/XtffECslbu
— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) March 5, 2017
Libiamo ne’ lieti calici
De vertrekkend directeur van het Royal Opera House, Kasper Holten, vergelijkt het leren waarderen van opera met het wennen aan goede wijn.
Kasper Holten: the British learned to love fine wine and they can love opera too https://t.co/O2YhXC9vyz
— Opera Today (@operatoday) March 4, 2017
En doorrrrrrr
Bij De Wereld Draait Door is er de beruchte één minuut die vrijwel iedere artiest krijgt voor zijn optreden. Wereldsterren gingen hem voor, maar ook Marcel Reijans – recent onderscheiden met de Schaunard Award 2016 – kreeg kort de tijd om vocaal een beroemd doelpunt van Dennis Bergkamp te eren.
Het was leuk! Leve Bergkamp en zijn voetbalballet. Topsport is kunst en kunst is topsport! #DWDD pic.twitter.com/JhtaxvmGbh
— Marcel Reijans (@marcelreijans) March 3, 2017
Wat te doen?
Niet zo’n gekke vraag.
Serious question: You're a Jonas fan. You know his history of no-shows. Do you still buy tickets? https://t.co/DbnZ8Cb2j6
— Michael Cooper (@coopnytimes) March 3, 2017
De muziek van Thomas
The Guardian gidst u door de muziek van Thomas Adès.
A guide to Thomas Adès's music | Guardian | https://t.co/KCyrLL6jeB
Join us for @Thomas_ades Day at WH Sat 25 Mar: https://t.co/fpqP51o67N pic.twitter.com/PvrM7gEtoE— Wigmore Hall (@wigmore_hall) March 1, 2017
1 Reactie
Alweer moeten we afscheid nemen van een grote zanger. Kurt Moll leerde ik jaren geleden op plaat kennen als een heerlijk quasi-komische Osmin en een olijke Falstaff (Nicolai). Rust zacht, caro basso.