Cité de l’Opera: Theo, Anna en Angela
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 80.
Mooie mezzorollen
Kate Hopkins maakte een overzicht van de tien meest uitdagende rollen voor mezzosopraan.
We round up 10 of the most challenging mezzo-soprano roles:https://t.co/VyohwvYBGW
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) March 12, 2017
Tim met Bach en Pergolesi
Als we van het bestaan hadden geweten, waren we reeds lid geworden van de Nederlandse fanclub.
As is the verdict from the Dutch fan club 😉 https://t.co/NIziQ5yT7A
— Tim Mead (@tim_mead) March 13, 2017
Handig op reis
Tenor Michael Fabiano – nu in New York voor de rol van Alfredo in La traviata – reist voor zijn werk als operazanger over de hele wereld. Zijn op ervaring gebaseerde tips deelt hij nu met zijn fans. Zijn sterkste troef: “Only bring items you love.”
Sharing my 5 fav travel hacks I’ve been utilizing lately that will make ur long & short trips easier. Check it out!! https://t.co/LfsDSaq9MX
— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) March 12, 2017
Wolfgang Rihm met pensioen
De in Karlsruhe geboren componist wordt 65. Goed moment voor een portret.
Herzlichen Glückwunsch zum 65., Wolfgang Rihm! Der Karlsruher Komponist ist Thema in #SWR2 Cluster, um 15:05 Uhr: https://t.co/2s0mg8bahp
— SWR Symphonieorchester (@SWRSymphonie) March 13, 2017
Benjamin op cd
Jonge klassieke zangers zijn vaak sterk gericht op het operarepertoire. Zo niet Benjamin Appl. Hij zingt de komende maanden vrijwel uitsluitend liedrecitals, afgewisseld met wat oratorium. Zijn nieuwe cd Heimat is net uit.
HEIMAT was released last Friday and I am so thankful for the great feedback we got so far. Here a little teaser… https://t.co/fLdBbLnW9w
— Benjamin Appl (@BenjaminAppl) March 13, 2017
Confronterend
Het moment dat je naast je geliefde in de opera zit en je elkaar bij een veelbetekenende zin even aankijkt.
Partner says this to me at least once a week … for 9 years. TY @sonyayoncheva @thomashampson @MichaelFabiano for today!! WE loved it! pic.twitter.com/nBV1KyXDvS
— Ed Dougherty (@ejdinPhilly) March 12, 2017
Antonacci op weg naar Britten
Anna Caterina Antonacci vertelt over La voix humaine, een rol die ze de laatste tijd heeft gezongen, en over haar plannen voor volgend jaar, als ze voor het eerst Britten gaat zingen in een productie van Gloriana.
Check out our interview with Anna Caterina Antonacci! @SFOpera https://t.co/QQTkbaZJho
— Operawire (@OperawireNews) March 12, 2017
Wagner-historie in Berlijn
Tenor Nikolai Schukoff is deze weken op tournee met Amsterdam Sinfonietta en Thomas Oliemans. Maar tussendoor werd hij ook nog in Berlijn verwacht. Niet voor Mahler, maar voor het Wagner Gala van de Berliner Staatsoper. Die heeft een rijke historie met het werk van Richard Wagner, zo beschrijft dramaturg Detlef Giese.
»Wagner Unter den Linden« https://t.co/SbNsMZDnzR #Wagner-Gala heute Abend mit #WaltraudMeier @Schwanewilms #WolfgangKoch u.a. © Rittershaus pic.twitter.com/dSx8g8VxRR
— Staatsoper Berlin (@StaatsoperBLN) March 12, 2017
De sterren achter de schermen
Zangers denken natuurlijk dat de opera-avond zonder hen niet kan doorgaan. En dat denkt de dirigent ook. Evenals de leden van zijn orkest. Maar minder in het oog springen de mensen van de theaters die de ontvangst van de artiesten en het publiek verzorgen. Daarom een ode aan hen via een beeld door de camera van Nicolas Mansfield.
What do you do when five lovely people stand in a line and smile at you? You take a photo, of course @theatercarre #amsterdam pic.twitter.com/OM5XHD4pde
— Nicolas Mansfield (@MansfieldNL) March 12, 2017
Glyndebourne en wat daarna kwam
“If you are going to spend all that money John, for God’s sake do the thing properly!” schijnt de echtgenote van John Christie gezegd te hebben toen hij het initiatief nam voor het Glyndebourne Festival. Sinds 1934 is het operafestival deel van het Britse culturele erfgoed.
Excellent piece by Richard Fairman on the growth of Britain's summer music festivals. https://t.co/cY8ZRLtccM
— Mark Valencia 💙 🇪🇺🇺🇦 (@MarkValencia) March 10, 2017
De toon in het debat
De Vrijzinnige Partij, die morgen ook deelneemt aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer, heeft een mening over de toon. Niet die van het debat, maar die in de muziek. De grondtoon is wereldwijd vastgesteld op 440 Hz, maar die moet omlaag, vindt de partij.
Nu gaan die verkiezingen eindelijk ergens over… https://t.co/pHrwzzXyyv via @volkskrant @nporadio4
— Chr. Kuyvenhoven (@chkuyvenhoven) March 10, 2017
Mr Humphreys, are you free?
Niet minder dan vier ‘Barihunks’ zijn te vinden in de cast van Don Giovanni bij de Reisopera.
Barihunk quartet in Reisoper's Don Giovanni… https://t.co/3djX1tycOp
— Barihunks (@Barihunks) March 13, 2017
Maar Leporello George Humphreys weet dat beeld enigszins te relativeren.
Here you go guys. This is us waiting to go into make-up… pic.twitter.com/tNyTaTsuKK
— George Humphreys (@wgshumphreys) March 13, 2017
De herinneringen van Theo
Ook voor opera heeft componist Theo Loevendie het nodige betekend. Goed nieuws dat zijn autobiografie in de maak is.
Componist Theo Loevendie (86) heeft zijn memoires geschreven. "Soms kijk ik even tv. Zien wie nu weer president is." https://t.co/MhMGEbOwpE pic.twitter.com/Pl8CR1qpdx
— NRC Cultuur (@nrccultuur) March 10, 2017
Fittie in de opera
Er was bonje tussen het Teatro Colón in Buenos Aires en sopraan Angela Gheorghiu. Zij was gecontracteerd voor Adriana Lecouvreur, maar stapte, ontevreden met de gang van zaken rond haar contract, boos op en deed haar beklag op Facebook. Teatro ook boos, en zo ontstond een boeiende casus over het verschil tussen escaleren en de-escaleren. Eind mei is Georghiu te zien in een solo-optreden in Luik.
.@TeatroColon on @angelagheorghiu cancellation
https://t.co/ZTcEmYWCLv— Operawire (@OperawireNews) March 9, 2017
Viruswaarschuwing
Er is een wijdverbreid virus op de websites van operahuizen. Althans, dat vindt muziekpublicist Alex Ross.
A brief diatribe against atrociously designed concert-hall websites: https://t.co/Q4BgxTKSX4
— Alex Ross Hyphen (@alexrossmusic) March 9, 2017
Mozart in New York
Op 6 maart ging Idomeneo van Mozart in première bij de Metropolitan Opera. Pas in 1982 werd het werk voor het eerst geprogrammeerd in het New Yorkse operahuis, in een regie van Jean-Pierre Ponnelle. Diezelfde enscenering wordt nog altijd gebruikt, ook bij de Live in HD-vertoning van eind maart.
REVIEW : Idomeneo at the @MetOpera | via @nytimesarts https://t.co/OV1QV7ZaKb
— OPERA MUSICA (@operamusica) March 8, 2017
Verscheurd door twijfel
De hashtag #FridayFun suggereert dat het bij het Britse Opera North de rest van de week een sombere bedoening is. Wellicht komt dat door al die diepgaande zelftwijfel van de orkestleden.
Average day for a musician… who identifies?! #FridayFun 🎼 pic.twitter.com/NxbyRBFNWM
— Opera North (@Opera_North) March 10, 2017
Ab en Margriet
Het thema van de komende Boekenweek is ‘Verboden vruchten’ en zoals gebruikelijk doet NPO Radio 4 mee. We verwachten veel toepasselijke opera in een week die begint met een optreden van sopraan Francis van Broekhuizen.
Kom vrijdag 24 maart naar Het Groot Nationaal Boekenweekontbijt met @MVroomans en @abnieuwdorp! Meld je nu aan: https://t.co/0hFI4aX9A4 pic.twitter.com/EAwpoH99eP
— NPO Radio 4 (@NPORadio4) March 14, 2017