Met brengt klassieke Idomeneo in bioscoop
De New York Times noemt het een hoogtepunt van het seizoen: de herneming van Jean-Pierre Ponnelles 35 jaar oude productie van Idomeneo bij de Metropolitan Opera. De voorstelling is op zaterdag 25 maart live te zien bij Pathé, CineMec en Theater de Speeldoos in Baarn.
In 1982 zette de Metropolitan Opera voor het eerst in zijn geschiedenis Mozarts opera Idomeneo op het toneel. Initiatiefnemer voor deze wel erg late huispremière (Idomeneo ging in 1781 al in wereldpremière) was dirigent James Levine. Luciano Pavarotti zong de titelrol, de gerenommeerde Franse regisseur Jean-Pierre Ponnelle werd gevraagd voor de enscenering. Hij deed niet alleen de regie, maar ontwierp ook de kostuums en de decors.
35 jaar later staat James Levine, inmiddels emeritus muziekdirecteur, weer op de bok voor het Met-orkest om Idomeneo te dirigeren. Hij leidt een cast vol grote namen, met tenor Matthew Polenzani als Idomeneo, mezzosopraan Alice Coote als zijn zoon Idamante, sopraan Elza van den Heever als Elettra en sopraan Nadine Sierra als Ilia.
Idomeneo is gebaseerd op Griekse mythen en speelt zich af op Kreta. Koning Idomeneo keert terug uit de Trojaanse oorlog. Voor hij Kreta bereikt, komt hij in een storm terecht. De zeegod Poseidon redt hem, maar doet hem beloven dat hij het eerste wezen dat hij aan land tegenkomt aan hem offert. Dat blijkt zijn zoon Idamante te zijn, wat hem voor een onmogelijk dilemma plaatst. Ondertussen proberen zowel de Trojaanse prinses Ilia als Elettra, dochter van Agamemnon, Idamantes hart te veroveren.
De uitvoering van Idomeneo wordt gepresenteerd door Eric Owens en begint om 18.00 uur. Zie voor meer informatie over de productie de website van de Metropolitan Opera.
15Reacties
Een enscenering van Jean-Pierre Ponnelle van 35 jaar oud! Ik ben erbij!
In Nederland doet zich het merkwaardige feit voor dat je wel 30 jaar directeur van de opera kan zijn, maar dat de gemiddelde opera productie na 1 reprise moet worden afgevoerd.
“Mozart’s ‘Idomeneo’ Shows the Met Opera at Its Best” Anthony Tommasini in de New York Times https://www.nytimes.com/2017/03/07/arts/music/review-mozart-idomeneo-metropolitan-opera-james-levine.html?_r=0
Poseidon heet in Mozarts prachtige opera overigens Nettuno, of, zoals wij zeggen: Neptunus.
Een bijzondere productie, deze Idomeneo, Zie: blog.cinemec.nl.
“Onontkoombaar is het afschrikwekkende portret van de zeegod Neptunus. Dat domineert de bühne zo ongeveer van begin tot einde.” lees ik in de recensie van Maarten-Jan. En zo werd ons duidelijk dat de zeegod Neptunes alle verwikkelingen op Kreta aanstuurde. Prachtige beeld in een klassiek Griekse omgeving met de zangers in mooie 18e eeuwse kostuums, verwijzend naar Mozarts tijd. Matthew Polenzani was de ster van de avond en zong Idomeneo zoals deze gezongen moet worden: koninklijk, waardig en oprecht. Dat zorgde voor een adembenemende vertolking van zijn grote aria “Fuor del mar”.
Ook Elza van den Heever als Elettra vond ik erg goed. Furieus in haar laatste grote aria ten overstaan van de toekijkende Grieken balanceerde ze op de rand van het belachelijke maar wist geloofwaardig te blijven.
Nadine Sierra was een goede typecast voor Ilia. Alice Coote was een wat kleurloze Idamante en Arbace zong maar 1 aria en dat was wel zo verstandig. Koor niet altijd even gelijk.
James Levine dirigeerde energiek.
Wederom een fantastische avond vanuit de Met!
De historisch bewuste uitvoeringspraktijk is aan Levine voorbij gegaan maar dat geeft niet want er is ook plaats voor deze grootschalige en soms wat logge Mozart. Dat logge kwam vooral tot uiting in de koor scenes die weinig strak en met veel vibrato werden gezongen door het voltallige koor van de Met.De solisten waren uitstekend op Alan Opie als Arbace na.Hij zong nogal geforceerd en moeizaam. Hij acteerde wel goed.Alice Coote zong uitstekend maar trok soms wel hele rare gezichten alsof ze niet helemaal 100% was. Het valt ook niet mee om als vrouw in zo’n onflatteus kostuum een man te spelen en de close ups zijn meedogenloos. Matthew Polenzani zong en acteerde soeverein. Elza van den Heever was heerlijk hysterisch in haar laatste aria en Nadine Sierra een prachtige, onschuldige Ilia. Wel een erg lange avond met twee pauzes. Het repetitie fragment van Ariadne auf Naxos uitgezonden ter gelegenheid van 50 jaar Met at Lincoln Center was wel kostelijk. De altijd opbouwende en met de zangers meedenkende Levine kreeg precies wat hij van Jessye Norman en Kathleen Battle wilde horen. Er werd natuurlijk niet bij verteld dat Battle en levine het later ernstig aan de stok kregen waarbij naar verluid Battle een partituur naar Levine zou hebben gegooid.
Klopt: tussen Battle en The Met is het helaas echt een battle geworden.
Was mooi.
Maar beste heer Dongelmans, onlangs zijn de betrekkingen hersteld: http://parterre.com/2016/11/14/battlemania/#more-47555.
Vorig jaar heeft Battle op 68 jarige leeftijd nog een groot concert gegeven in de MET waarin ze spirituals zong en volgens de recensies nog zeer goed bij stem was.
@Pieter K. de Haan: ik had het alleen over de rel van toen, maar bedankt voor de update!
We moeten wel een verschil maken tussen de MET als gebouw dat kan worden gehuurd en De MET het operagezelschap.
Zie mijn commentaar op Cinemec.
@Stefan: je bedoelt blog.cinemec.nl?
Ja, het was blijkbaar eerst mislukt maar nu heb ik het opnieuw gedaan…