Operadagen presenteert twaalfde editie
Met een kick-off in het Nieuwe Luxor Theater heeft editie 2017 van Operadagen Rotterdam donderdagmiddag een aanloop genomen. Op vrijdag 12 mei begint het officiële festivalprogramma, maar al in de week voor de festivalstart zingen leden van het jongtalentensemble Living Voices opera-aria’s bij mensen thuis.
Terwijl Amsterdam bijna kan bijkomen van de indrukken die twee weken Opera Forward Festival opleverden, maakt Rotterdam zich op voor een volgend innovatief evenement rond opera en muziektheater. De organisatie van Operadagen Rotterdam (ODR) verwacht dat “Rotterdam voor de twaalfde keer hét onbetwiste centrum in Europa van nieuwe opera en muziektheater” zal zijn.
Het aanbod van dit jaar wordt zo samengevat: “Klassiekers in een nieuw jasje, internationale blikvangers, aanstormende talenten en multimediale projecten.” Er zijn van 12 tot en met 21 mei meer dan 135 voorstellingen, met 12 Nederlandse en 10 wereldpremières.
Nieuw festivalthema
Afgelopen vier jaar was (R)evolutie de rode draad van het festivalprogramma. “We blijven revolutionair en evolutionair”, vertelde festivaldirecteur Guy Coolen bij de programmapresentatie. Vanaf 2017 is ‘Lost & Found’ het nieuwe thema.
Coolen stelde dat het thema zowel over de inhoud als de vorm gaat. Inhoudelijk gaat het over mensen die migreren, die terechtkomen in de stad en die, soms op de vlucht, zaken verliezen en nieuwe levens vinden. “Maar we brengen ook verloren stukken uit het oude repertoire en we vinden ze terug in een nieuwe vorm.”
Op het programmaboek, de posters en de andere grafische uitingen van Operadagen Rotterdam vallen dit jaar inhoud en vorm samen. Het model dat op al die uitingen prominent in beeld staat, is zangeres Nora Fischer. Ze werkt mee aan twee onderdelen van het festival. “Ik beschouw Nora als iemand van een nieuwe generatie die we graag op het podium brengen en waarvan we hopen dat makers en componisten werk voor ze maken”, aldus Coolen.
Aubergine in muziektheater
Ambassadeur Claron McFadden is ook dit jaar aanwezig, met een culinair programma. De sopraan maakte zelf het concept voor een voorstelling waarin ze verslag doet van haar zoektocht naar de herkomst van de aubergine. Ze volgt omgekeerd de migratieroute van deze bijzonder reisgrage groente: van het Westen, via de mediterrane landen, tot het Verre Oosten. De verhalen, muziek en gerechten die ze leerde kennen tijdens haar reis, presenteert ze op het podium.
De voorstellingen van McFaddens programma vinden plaats in het Nieuwe Luxor Theater, maar krijgen een vervolg tijdens een nachtwandeling langs minivoorstellingen in verschillende zaaltjes, restaurants en andere locaties in Rotterdam-Zuid. Het is een voorbeeld van de gewoonte van Operadagen Rotterdam om buiten de muren van het theater te treden.
Een andere locatievoorstelling, Freddy (over het leven van Freddy Mercury van Queen), vindt plaats in een oude wasserij in Rotterdam-Noord en sportschool Fit For Free in het centrum van Rotterdam vormt de locatie voor Liebesleid, een ‘fitnessopera’ van componiste Huba de Graaff, met onder anderen Caroline Cartens en Merlijn Runia.
Groot theatraal
Naast het aanbod van verrassende locaties met gloednieuwe voorstellingen is er ook een aandeel groot theatraal werk in de programmering. Twee vooraanstaande regisseurs laten tijdens ODR hun werk zien.
Van het Opera Forward Festival komt Fortress Europe, op muziek van Calliope Tsoupaki en in een regie van Floris Visser. Letterlijk wereldberoemd is Ivo van Hove, die tekent voor de regie van de openingsvoorstelling Dagboek van een verdwenene van Leoš Janáček, aangevuld met muziek van Annelies Van Parys en gezongen door Ed Lyon en Marie Hamard.
Barok en renaissance
Het ensemble Cappella Mediterranea verblufte het ODR-publiek vorig jaar met Amore Siciliano en komt terug met L’Orfeo van Claudio Monteverdi. Het Cantar Lontano Ensemble, dat muziek uit de renaissance speelt, is te gast in het Paradijskerkconcert, vast onderdeel in het programma.
Het leven van tien kassières
En dan zijn er de soms kleine, verrassende en vernieuwende producties die niet een grote zaal vullen, maar waarvan de beschrijving nieuwsgierig maakt. Het Kanaal bijvoorbeeld, “een hedendaagse tragedie” in een regie van Het Geluid Maastricht met tekst van Gaea Schoeters en muziek van Annelies Van Parys.
Ook vast nog nooit gepresenteerd is de opera Have a Good Day!, waarin het publiek in de levens duikt van tien kassières. De productie van Operomanija viel eerder in de prijzen tijdens de wereldwijde Music Theatre Now-competitie.
Vanaf 1607, het jaar van de opera L’Orfeo van Monteverdi, raast Operadagen Rotterdam via de negentiende eeuw naar onze tijd. Wie die wil zien door de ogen van opera- en muziektheatermakers anno nu kan op de website van Operadagen Rotterdam terecht voor het volledige programma en de kaartverkoop.