Matinee speelt Guillaume Tell voor vol huis
Het wordt volle bak bij de ZaterdagMatinee, zaterdag 12 december. Op het programma staat Guillaume Tell van Rossini en die grootse opera trekt veel bekijks. Het is dan ook een opmerkelijk stuk: erg lang en moordend voor de tenor.
Guillaume Tell werd in 1829 voor het eerst opgevoerd. Het was de laatste opera van de hand van Rossini, die zich daarna nog veertig jaar lang met andere dingen amuseerde, voordat hij het leven liet.
Rossini koos de vrijheidsstrijd van de Zwitsers tegen de Oostenrijkse overheersing als onderwerp. Zijn librettisten baseerden hun tekst daarbij op het toneelstuk Wilhelm Tell van Friedrich Schiller.
De Matinee licht toe dat Rossini in zijn muziek een brug probeerde te slaan tussen zijn eigen stijl en de net ontstane grand-opéra in Parijs, waar hij vertoefde. Maar het kostte hem veel moeite.
De ouverture van de opera is wereldberoemd, en dan met name de galop waarmee het afsluit. De opera als geheel is echter minder bekend, simpelweg omdat het minder vaak opgevoerd wordt. De opvoeringseisen zijn nogal hoog: het werk duurt lang en met name de tenorpartij van Arnold is berucht vanwege zijn hoge ligging.
In de Matinee-voorstelling zou in eerste instantie Marcello Giordani die partij op zijn schouders nemen. Hij heeft echter afgezegd en is vervangen door John Osborn, die in september nog in La Juive zong bij De Nederlandse Opera (DNO) in Amsterdam en later in het seizoen nog een Donizetti zal doen bij de Matinee.
Osborn krijgt een aantal knap lastige aria’s voor zijn kiezen. Eén daarvan is ‘Asile héréditaire’, hieronder gezongen door Giordani.
Naast Osborn treden er nog elf zangers aan. Daaronder de bas Michele Pertusi, de sopraan Ilse Eerens (kort geleden nog te zien in Pelléas et Mélisande van de Matinee), de veelbelovende tenor Celso Albelo en sopraan Marina Poplavskaya, die hard carrière maakt en vorig seizoen Violetta zong in La Traviata bij DNO.
Het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en het Staatskoor Latvija staan onder leiding van Paolo Olmi. Olmi heeft sinds zijn operadebuut in 1986 in Bologna bij vele grote operahuizen op de bok gestaan.
Zie voor meer informatie over dit concert de website van de ZaterdagMatinee.
4Reacties
Wat ben ik als passe-partouthouder van de ZaterdagMatinee een bofkont. Ga natuurlijk heen. Let vooral op de sopraan Marina Poplavskaya. Zij heeft dit jaar geschitterd in La Traviata bij de Nederlandse Opera.
N.B. het concert begint al om 12.00 uur en wordt natuurlijk uitgezonden op Radio 4.
De operaserie van de zaterdagmatinee heeft nogal eens te lijden van afzeggende hoofdrolzangers. Gelukkig weet Mauricio Fernandez vrijwel altijd competente vervangers te vinden. John Osborn heeft ongetwijfeld de (hoge) noten voor Arnold, maar of zijn stem groot genoeg is voor het Concertgebouw? Ik ben benieuwd.
Zijn stem was groot genoeg voor DNO – toch een maatje groter dan het CG, en dan hebben we het niet eens over de akoestiek!
Maakt u zich geen zorgen, het wordt (alweer!) een onvergetelijke middag!
Op de website van de Matinee (zie link in het artikel) is al het zeer interesaante programma met toelichting van Paul Korenhof via pdf te raadplegen via de pc. Dit pdf bestand is beveiligd zodat je het niet kan uitprinten.
Voor een uitgebreid interview met Marina Poplavskaya:
http://www.opera-britannia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=82:opera-britannia-interview-marina-poplavskaya&catid=15&Itemid=14