Cité de l’Opera: Roele, Juan en Daniel
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 98.
Een ronde verder
Het 51ste Internationaal Vocalisten Concours komt dichterbij, de prijzen lonken, de lijst van talenten die door de voorronden zijn gekomen begint vorm te krijgen. Pas eind van de maand zijn alle deelnemers bekend, maar nu al weten we dat de Nederlandse bariton Roele Kok van de partij is.
We proudly present the first 4 participants of the 51st Opera | Oratorio Competition! From China to Germany: https://t.co/29jgPwcEDa pic.twitter.com/MD6aLhhliw
— Vocal Competition NL (@IVCompetition) July 18, 2017
House of Cards
Morgen opent de Bregenzer Festspiele met een nieuwe productie van Carmen. Op de beroemde Seebühne is een indrukwekkend decor gebouwd. Zo vindt ook Annalisa Stroppa, één van de drie Carmens deze zomer. Ze zal de eerste twee voorstellingen vanaf de reservebank moeten toekijken, maar zaterdag mag ze zelf aan de bak.
Look how wonderful! The first photos of our #Carmen @bregenzfestival.#Bizet #Carmen #BregenzerFestspiele pic.twitter.com/h7uSSdfeEQ
— Annalisa Stroppa (@AnnalisaStroppa) July 17, 2017
Populairder dan sushi
Het zal de zomerluwte wel zijn. Socialmediamedewerkers van operahuizen in Londen, München, Atlanta, Chicago en vele andere steden haakten maandag gretig aan bij World Emoji Day, onder het mom van: raad de opera. München en Londen blijken een ietwat andere kijk op Turandot te hebben, al beginnen beide huizen hun raadsel met een vlag die aan het hof van Turandot nooit gehesen zal zijn.
For #WorldEmojiDay we made some emoji riddles for your monday entertainment. Guess the opera! And let us see your riddles as well! pic.twitter.com/gfDm2RPl46
— BayerischeStaatsoper (@bay_staatsoper) July 17, 2017
https://twitter.com/RoyalOperaHouse/status/886860805987323904
Absolutely superb
Voor een volk dat bekendstaat als een tikje stijf en stug gebruiken Britten merkwaardig veel superlatieven, zo bleek na afloop van Ariadne auf Naxos bij het Glyndebourne Festival.
Hear what the audience had to say about the Festival 2017 revival of Ariadne auf Naxos. On stage until 27 July https://t.co/ZZjnnMApyE pic.twitter.com/1CllZjoOeX
— Glyndebourne (@glyndebourne) July 8, 2017
Chill
De leden van de English Voices laten geen minuut onbenut in Aix-en-Provence. Tussen hun scènes in Don Giovanni door werken ze hard aan andere dingen – wat die dingen dan ook mogen zijn.
Working hard backstage during down time of #DonGiovanni! Do you like our fab costumes? @Festival_dAix @emmalewismusic @dakraemer @DanDSouza1 pic.twitter.com/2U99Z20vvI
— English Voices (@englishvoices) July 17, 2017
Don Juan
Jean-François Sivadiers regie van Don Giovanni in Aix had heel wat opruiender kunnen zijn als hij van tevoren even had geskypt met Merlijn Kerkhof. De journalist en muziekcriticus heeft spannende ideeën.
Ik zie aanknopingspunten voor een nieuwe enscenering van Don Giovanni, met aangepaste catalogus-aria… https://t.co/yWEsBPUgTj
— Merlijn Kerkhof (@MerlijnKerkhof) July 18, 2017
Catalogus
De meesten zijn de tel allang kwijt of hebben het tellen opgegeven, aangezien het einde nog láng niet in zicht lijkt te zijn. James Conlon kent de score echter nog.
Congratulations to @PlacidoDomingo for his 3,900th performance after opening night of Macbeth @teatroreal pic.twitter.com/ZIVRadwtDG
— James Conlon (@JamesJConlon) July 17, 2017
Maestro met een mening
Daniel Barenboim bezocht zondag met zijn Staatskapelle Berlin de Royal Albert Hall in Londen. Hij dirigeerde werk van Birtwistle en Elgar, maar het was vooral zijn niet-geprogrammeerde bijdrage die de aandacht trok.
— Staatsoper Berlin (@StaatsoperBLN) July 18, 2017
Ingevlogen
Sondra Radvanovsky, de ster van de nieuwe Aida-productie van Les Chorégies d’Orange, heeft zich vanwege oververmoeidheid moeten terugtrekken. Haar vervangster zullen weinigen kennen. Forum Opéra biedt alvast wat context.
Aida surprise à Orangehttps://t.co/6deUo3Y44M pic.twitter.com/WHVT1ypXo9
— Forumopera.com (@Forumopera) July 18, 2017
Dido op het strand
Deze week speelt Kunstklank de voorstelling Gestrand Verlangen – Dido and Aeneas op het strand van Noordwijk. Gestrand Verlangen is een naar eigen zeggen “eigenzinnige, Nederlandstalig interpretatie van Purcells wereldberoemde opera”. In de hoofdrollen Marjolein Niels en Henk Neven, wiens relatie in werkelijkheid minder tragisch is. Gelukkig maar.
https://twitter.com/marjoleinniels/status/887041441876385792
Keuzestress
250 concerten, geperst in 10 festivaldagen. Alles bezoeken is geen optie. Hoe maak je een keuze? Grachtenfestival-directeur Mirjam Barendregt helpt.
"Hoe maak je een keuze uit het programma van het Grachtenfestival 2017?" https://t.co/aL9bcrM7oI by @MirjamAfrt on @LinkedIn @grchtnfstvl
— Mirjam Barendregt (@MirjamAfrt) July 17, 2017
4Reacties
Theatercollectief Hotel Modern is ook op de Bregenzer Festspiele en geeft Rossini’s opera ‘Mosè in Egitto’ vorm. Met honderden poppetjes.
In een regie van Lotte de Beer. Komt ook in Keulen april 2018.
Lees het artikel van Peter van der Lint op Trouw https://www.trouw.nl/cultuur/dit-theatercollectief-voert-een-opera-op-met-honderden-miniscule-poppetjes~aa5c1506/?
Ik weet niet hoe het anderen vergaat maar Leen Roetmans reactie op deze Cité de l`Opera laat zich op mijn laptop alleen maar lezen door dit artikel geheel door te scrollen (en slechts twee seconden als ik onder `recente reacties` op Leen klik).
Ik heb dezelfde ervaring.
Dat probleem ervaar ik ook.