Cité de l’Opera: Jamie, Grace en Michel
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 100.
Keiharde discriminatie
Ze zien er zo onschuldig uit op de foto, maar overal waar ze hun programma No tenors allowed brengen, schijnen tenoren – als ze al worden toegelaten – snikkend de zaal te verlaten, groen van afgunst over al dat moois dat bas-baritons kunnen zingen.
https://twitter.com/lucapisaroni/status/891741793641005056
Klassiek ruitje
Kostuumontwerpster Sanne Oostervink koos voor de kleding van Hans, Grietje en hun ouders in Hänsel und Gretel stevige stoffen met grote, klassieke ruitpatronen. Vader Peter torent dankzij plateauzolen ook nog een eindje uit boven zijn echtgenote en kinderen.
Meet @DavidVisser2 Visser who is playing the father "Peter" in our upcoming production Hänsel und Gretel with @NJOrkest pic.twitter.com/eP2CQeEsad
— DNOA (@DNOA_NL) July 30, 2017
Let the rain go down
Op de foto’s in de honderden tweets die we de afgelopen weken voorbij zagen komen van de Britse zomeroperafestivals was het altijd mooi weer. We vermoeden een complot om consequent de suggestie te wekken dat de zon altijd schijnt als er bij een Brits landhuis klassiek wordt gezongen. Dit is een recent voorbeeld.
There's still time to join us this summer for Don Pasquale, La traviata and La clemenza di Tito https://t.co/jtfEdkrE7G pic.twitter.com/9m3N1DS8H3
— Glyndebourne (@glyndebourne) July 31, 2017
Maar er kwamen scheurtjes in het beeld. Wie weleens in Engeland is geweest of naar Wimbledon heeft gekeken, weet dat het anders is. Meneer Barnaby, die een fez nodig vond vanwege het weer, klapt onbedoeld uit de school.
Opening night interval, thoroughly enjoying the spectacular English summer opera festival weather🌧️😉Glad I brought my fez #Entführung #Osmin pic.twitter.com/aUVSAUE61L
— B A R N A B Y R E A (@BarnabyRea) July 29, 2017
En we vonden dit ultieme bewijs.
https://twitter.com/Adrie_vdLuijt/status/890917032635641856
Overdekt in Glyndebourne
De hele maand augustus – waarin het natuurlijk niet zal regenen – brengt Glyndebourne nog La clemenza di Tito van Mozart in een enscenering door Claus Guth. Dirigent Robin Ticciati vertelt er aanstekelijk over.
'What excites me most about Clemenza is this balance of the darkness and the light' – Robin Ticciati on conducting La clemenza di Tito. pic.twitter.com/zzl2teKMsW
— Glyndebourne (@glyndebourne) July 30, 2017
Van La clemenza verscheen op de website van Early Music World een uitgebreid achtergrondverhaal.
The real story of Mozart's 'last' opera: 'La Clemenza di Tito: Mozart's Operatic Failure?': https://t.co/HfTY2UkOK0 pic.twitter.com/3TxHyR6U51
— Brian Robins (@EarlyMusicWorld) July 31, 2017
Gevierde klassieken
Op de radio viert klassiek de zomer met de reizen die Floris Kortie maakt naar muziekfestivals overal in Europa. Die zijn weliswaar op tv, maar NPO Radio 4 haakt aan met speciale aandacht voor muziek uit Engeland, vorige week en deze week voor Ierse klassieke muziek. Er kwam een playlist vol Purcell, Tavener en ander Brits moois.
Een playlist vol Engelse muziek #KvdZ https://t.co/WjVXUxddwF Volgende week: Ierland!
— Podium Witteman (@PodiumWitteman) July 30, 2017
Opera in de gevangenis
Al een paar jaar geven zangers en musici van het Glimmerglass Festival een optreden in Attica, de gevangenis verderop in de staat New York. De muziek, dit jaar de opera Porgy and Bess van Gershwin, maakt veel indruk op het bijzondere publiek: “I never cried at Attica until the day I sat in its chapel and heard the glorious voices of your opera company”, schreef een gevangene.
https://twitter.com/nytimes/status/891443657911533570
Eervol
Een student van de universiteit van Cagliari op Sardinië schreef een dissertatie over het werk van de Nederlandse componist Michel van der Aa. Hij bestudeerde de samenhang tussen de muzikale en cinematografische taal in het werk van Van der Aa.
Congratulations Luca! https://t.co/8a6hAIbFjm
— Michel van der Aa (@vanderaanet) July 30, 2017
Callas op dvd
Goed nieuws voor de liefhebbers: in september komt een boxset uit van de legendarische sopraan Maria Callas, met liveoptredens uit de periode 1949-1964 in beeld en geluid. In de box, die rond de 100 euro gaat kosten, zitten 3 blu-raydiscs en 42 cd‘s.
Wil je Maria Callas opnieuw in actie zien in de grote operahuizen en concertzalen over de hele wereld? In… https://t.co/MWNTFJPGxm
— Klassieke Muziek (@KlasMuz) July 30, 2017
Coming of age…
In tien jaar van leerling naar professional: Jamie Barton maakt het mee op het jaarlijkse Tanglewood Music Festival.
10 yrs ago I was at @TanglewoodMA learning how to be an artist. Tomorrow I fly there to sing with Colin Jacobsen, @EmanuelAx, and @YoYo_Ma. pic.twitter.com/e0WsR8aCHy
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) July 30, 2017
Onze Maria
Maria Nockin, die geregeld voor Place de l’Opera recensies levert vanuit de Verenigde Staten, beschreef haar indrukken van De Gouden Haan van Rimksy-Korsakov voor Opera World.
Maria Nockin's latest review. https://t.co/aTOiov7XYc
— Opera Today (@operatoday) July 30, 2017
The rest is money
Componist Richard Strauss verdiende zo veel geld aan het succes van zijn opera Salome dat hij zich deze villa in het Duitse Garmisch kon veroorloven. Muziekschrijver Alex Ross was op reis door Europa en liep even langs het huis.
Zoeppritzstrasse 42 #Straussismus #royalties pic.twitter.com/tRg9Upf8Gh
— Alex Ross Hyphen (@alexrossmusic) July 30, 2017
Mozart in de zon
Niet ver van Poitiers ligt het plaatsje Sanxay. Het heeft een eigen festival, Les Soirées Lyriques de Sanxay, dat dit jaar Die Zauberflöte programmeert. Vanaf 10 augustus is er driemaal opera in de openlucht.
Les Soirées Lyriques de Sanxayhttps://t.co/9uw1f5n2qJ pic.twitter.com/QANp0MTZL8
— Forumopera.com (@Forumopera) July 31, 2017
The right situation
Radamès in Aida is één van de rollen die Verdi-tenor Francesco Meli nog niet op zijn repertoire had staan. Tot deze zomer, als hij zijn roldebuut maakt tijdens de Salzburger Festspiele. “I’m not sure if it’s the right moment, but it is definitely the right situation to do it in”, zegt Meli, verwijzend naar de dirigent van de productie, Riccardo Muti.
Check out our interview with the @SbgFestival‘a Radames https://t.co/EwcX1gciZE
— Operawire (@OperawireNews) July 31, 2017
Festspiele-hoogtepunten
WQXR somt een aantal gedenkwaardige edities van de Bayreuther Festspiele op, zoals die met de Afro-Amerikaanse Grace Bumbry in 1961.
Since its inception #Bayreuth has had a reputation for the exhilarating. Immerse yourself in these past performances https://t.co/hMRs2IDxnJ
— WQXR Classical (@WQXR) July 31, 2017
Statement
De uitvoering van composities als de negende van Beethoven en A European Requiem van MacMillan heeft in Groot-Brittannië tegenwoordig een extra lading. Vorige week maakten de stukken onderdeel uit van de programmering van de BBC Proms.
What an evening! Listen to the whole thing online now: https://t.co/uFxHv9ZDsa https://t.co/KXQH8MBNna
— BBC Radio 3 (@BBCRadio3) July 30, 2017
Ondertussen bij de buren
Het album Bat out of Hell van Meat Loaf is alweer veertig jaar oud. Het was een voor popmuziek nogal bombastische, bijna opera-achtige productie. Nu is er de musical, die de komende weken in het West End in Londen te zien is.
The Jim Steinman musical “Bat Out of Hell” is bringing an adrenaline rush to the London stage https://t.co/UL6wlcOn5y
— New York Times Music (@nytimesmusic) July 30, 2017
De slimste muziekmens
Typisch vakantie-entertainment: een quiz over het leven en werk van Mozart.
Think you know a thing or two about #Mozart? Show us what you got: https://t.co/qk0z0bA6sH #ClassicalQuiz
— WQXR Classical (@WQXR) July 30, 2017
6Reacties
De eerste 100 afleveringen! Proficiat en complimenten, Francois en Jordi!
Ik zal niet beweren dat Cité door mij even grondig gelezen wordt als Place maar er is voor mij altijd wat interessants bij.
Het is weer hetzelfde liedje: klik je onder de titel van het artikel op reacties dan word je na twee seconden ergens in de lopende tekst gelanceerd. Is daar niets tegen te doen?
@Maarten-Jan: niet geheel hetzelfde liedje, even scrollen, of hoe heet dat.
Scrollen moet overbodig zijn als je ‘reacties’ aanklikt. Dan kom je er automatisch. Een of andere bug steekt hier blijkbaar de kop op (niet de eerste keer).
Wat een interessant verhaal over La Clemenza en de rol die Constanze Mozart in de verbreiding van de muziek gespeeld heeft. Top!
Ja gefeliciteerd met de 100 ste alweer.
Lees ook niet alles grondig maar wel veel erg leuk.
Ga zo door na de 200.
Erg mooi te lezen over La Clemanza de Tito.