AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Stefan, Annett en Jorinde

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 102.

Terug naar de kern
Heel veel korter is het fenomeen opera niet te beschrijven.

https://twitter.com/MetOpera/status/897178512402022400

Charity in Londen
Britse klassieke musici komen binnenkort in actie om geld op te halen voor de slachtoffers van de brand in Grenfell Tower in Londen, die aan meer dan tachtig bewoners het leven kostte. Alan Opie, Stuart Skelton en Christine Rice zijn enkele van de vocalisten die op 17 september in Cadogan Hall optreden.

https://twitter.com/GarsingtonOpera/status/897119127613165568

Salzburg innoveert
Het wonderlijke, rechtopstaande haar van Peter Sellars is gesignaleerd in Salzburg, en dat betekent volgens muziekschrijver Alex Ross: “Change is in the air.” Voor The New Yorker beschrijft Ross hoe de huidige intendant van het Salzburg Festival Markus Hinterhäuser van plan lijkt de gouden tijden van de Gerard Mortier-periode te laten herleven.

Starblucks
De never-ending story van de naam van countertenor Iestyn Davies en hoe je die foutloos schrijft, kreeg bij Starbucks een nieuw hoofdstukje. Bij de koffiefirma schrijven ze je naam op de beker waarin je lowfat glutenvrije sojalatte wordt geleverd.

https://twitter.com/iestyn_davies/status/897115756470685696

Op naar Europa
De tickets worden weer goedkoper en dat kan reden zijn voor Amerikanen om een vliegtuig naar Europa te nemen. Fred Plotkin verzamelde tips voor bijzondere operaproducties die overal in Europa te zien zullen zijn de komende maanden. Voor Amsterdam tipt hij de productie van La forza del destino met Eva-Maria Westbroek.

Doek open
Of Stefan Herheim, die dit jaar in Bayreuth de opera Parsifal van Wagner regisseert, het begrijpt als een dirigent de prelude graag met gesloten doek wil spelen, zodat hij die tijd ‘voor zichzelf heeft’? Neen! “A Prelude is not time for the conductor, but the opening of the door to the world of the opera performed that evening”, zegt de regisseur. Hij discussieerde erover met Daniele Gatti.

https://twitter.com/WagneroperaNET/status/897078356293713920

Legendarische dirigent
Het is deze week 36 jaar geleden dat dirigent Karl Böhm overleed. Gramophone dook een interview op uit de archieven, gemaakt in 1972. Het gesprek vond plaats op de ochtend voor een uitvoering van één van zijn 160 Wozzecks.

Aftellen tot het IVC
“Verdiep je in het hedendaagse repertoire”, is één van de adviezen van concoursdirecteur Annett Andriesen aan de kandidaten van het Internationaal Vocalisten Concours. Dat begint in Den Bosch op 9 september.

https://twitter.com/IVCompetition/status/897057171346784256

Geen chips eten voor het optreden
Het Royal Opera House ontvangt jaarlijks grote groepen scholieren om ze hun eerste kennismaking met opera te laten beleven. De vragen die kinderen hebben na hun bezoek aan Covent Garden worden beantwoord door sopraan Ermonela Jaho.

Niet helemaal de leeftijd
Recensent Markus Thiel van het Duitse Merkur zag in Salzburg een concertante uitvoering van Verdi’s I due Foscari. Plácido Domingo zong de rol van de doge Francesco uitstekend, maar hij is er, aldus de recensent, eigenlijk te jong voor.

De vermaarde zanger plaatst op zijn Twitteraccount regelmatig foto’s met tekst. Die maakt hij vast niet zelf, maar de ontwerper ervan lijkt gebruik te maken van lettertypes uit Wordperfect 1989.

Trebs fel
Op 31 augustus geven Anna Netrebko en haar echtgenoot Yusif Eyvazov een concert op de Berlijnse Waldbühne. De andere medewerkers kunnen maar beter heel goed voorbereid zijn…

Het nut van voorbereiding
Rodrigo Ruiz ging naar Bayreuth voor Der Ring des Nibelungen en had kennelijk geen idee wat hij kon verwachten. Hij zag op de groene heuvel de meest gruwelijke taferelen, met misschien wel als ergste “two inflatable crocodiles having intercourse”.

Wozzeck ook in New York
Een nieuwe enscenering van Wozzeck ging op 8 augustus tijdens de Salzburger Festspiele in première. Pas in seizoen 2019/2020 reist de productie naar de New Yorkse Metropolitan Opera, die coproduceerde, maar op Medici.tv is de opera eind augustus al te zien.

https://twitter.com/OperawireNews/status/897291838092169216

Nederlandse inbreng in New York
Op 17 mei 2018 gaat de opera To Be Sung van Pascal Dusapin in première in het Irondale Center in Brooklyn. De voorstelling wordt geregisseerd door Jorinde Keesmaat. De Nederlandse regisseur werd in 2016 ‘guest director-in-residence’ bij het New Yorkse Center for Contemporary Opera in New York. Ze vertelde erover in een interview dat Place de l’Opera in november 2016 met haar had.

Vorig artikel

Het lef van Wilmering wordt beloond

Volgend artikel

Kamerorkest brengt opera in Caprera

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

11Reacties

  1. fred
    17 augustus 2017 at 18:39

    nou, nou nou het “gouden tijdperk van Mortier” van een overstatement gesproken….en jong talent op het ivc die moeten nu plots moderne rommel gaan zingen….goed voor de stembanden zeker??????

  2. Stefan Caprasse
    17 augustus 2017 at 19:32

    nogmaals hm…

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    17 augustus 2017 at 20:10

    @Stefan: het gaat een beetje op een zwaar ingezette vocalise lijken…

  4. Stefan Caprasse
    18 augustus 2017 at 09:01

    Ik hou het op deze blog steeds vaker liever bij denken en dat bedoel ik er eigenlijk mee…

  5. Kersten van den Berg
    18 augustus 2017 at 17:30

    @Stefan: dus hm = hart moordkuil. Gezellig hoor!

  6. Stefan Caprasse
    18 augustus 2017 at 19:49

    @Maarten & Kersten: Sorry, ik weet dat er ook wel degelijk mensen zijn (jullie oa en nog een paar andere) die deze blog wel degelijk gebruiken om ECHT inhoudvolle commentaren te geven en interessante informative uit te wisselen.

    Maar daarnaast zijn er net iets teveel die bijna enkel hun mond opendoen om hun cynisme te spuiten, de ene al op een subtielere manier dan de andere…

    Ik weet, het is hun volste recht, maar het wordt MIJ soms iets te voorspelbaar en te ergerlijk.

    Ik weet ook dat dit waarschijnlijk eigen is aan ALLE blogs… Op de sociale media worden mensen sowieso vaak minder genuanceerd (en geraffineerd) dan ze dat in een mens-tot-mens gesprek zouden zijn.

    Ik zou selectief kunnen zijn in mijn lektuur, maar dat is niet altijd gemakkelijk om niet te zeggen onmogelijk…

    Ik zou kunnen leren relativeren (!), maar dat lukt me altijd maar even, dan slaat de ergernis weer toe (mijn probleem, ik weet het!)…

    Enfin, om toch mijn twee laatste “hm”’s woorden bij te zetten (en aldus iets minder “van mijn hart een moordkuil te maken”:

    – Ik vond de Aïda van Salzburg visueel -heel- goed te doen. OK, een beetje koel, maar liever dat dan een kitcherig en oud-Hollywoodiaans pseudo”Egypte”. – (let wel: ik heb niets tegen een ‘oud-Egyptische’ enscenering, zolang dat smaakvol gebeurd !). En vokaal van goed tot schitterend (Semenchuk !!).

    – En ik was het zeker niet eens met alles wat Mortier zei, maar zijn periode in de Munt vond ik wel degelijk een onvergetelijk, ‘gouden’ tijdperk…

    Maar verder ga ik hier niet over discuteren…

  7. Kersten van den Berg
    18 augustus 2017 at 23:27

    @Stefan: al dan niet diep in ons hart zijn velen van ons, operagekken, eigenlijk gemankeerde operazangers, denk ik wel eens. Amateurtoneelspelers -ik was er een van- zijn vaak grotere prinzipienreiter dan beroeps, las ik eens. Bedenk dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. En, inderdaad, probeer te relativeren en de humor van een en ander in te zien. Je kent Falstaffs slotfuga!

  8. Leen Roetman
    19 augustus 2017 at 11:39

    Beste Stefan,
    Wij weten ondertussen dat jij je nogal eens ergert aan bepaalde reacties. Wat ik zo aan jou waardeer is dat jij altijd vanuit jouw perspectief een andere mening kunt en durft te geven. Ga daar vooral mee door! Ik heb jouw reacties te lange tijd op deze website gemist! Ik heb Aida op de recorder staan maar er nog niet naar gekeken. Na een aantal reacties hier wilde ik dat ook niet meer gaan doen. Jouw opmerking over Aida doet mij nu toch besluiten het een kans te geven.
    Dus ‘erger je niet’ en blijf reageren op de voorstellingen (en laat je niet leiden door andere reacties).
    Hartelijke groet Leen

  9. Leen Roetman
    19 augustus 2017 at 11:50

    N.B. Ik realiseer me dat ik mij natuurlijk ook laat beïnvloeden door deze website, de keuzes die hier gemaakt worden en de reacties daarop.
    Daarom zijn jouw commentaren ook zo welkom en nodig!

  10. Leen Roetman
    19 augustus 2017 at 12:00

    En wat blijft Cité de l’Opera toch een leuke rubriek! Erg knap hoe Francois elke week op een luchtige manier operaweetjes bij elkaar sprokkelt.

  11. Stefan Caprasse
    21 augustus 2017 at 09:21

    @Leen: bedankt voor het compliment. ’t Is tof dat ge door mij toch naar de Aïda gaat kijken, al vind ik dat ge dat toch sowieso moest doen. Commentaren kunnen heel interessant zijn (de ene al meer dan de andere) maar zijn steeds slechts de mening van één persoon ( 🙂 ) en zouden geen aanleiding mogen zijn om iets (zeker zulk een evenement!) niet te bekijken. Want enkel DAN kan men een eigen oordeel vormen. Ik weet, dit is een persoonlijke cliché, die ik al vaak herhaald heb, maar ik blijf erbij dat dat zo is!

    En laat vooral weten wat ge van die Aïda vond. Misschien valt het U tegen (hopelijk niet!) dat is dan helaas pech.
    Ik heb er absoluut niets op tegen dat iemand van mening met me verschilt (het zou maar erg zijn!), zolang dat maar op correcte manier verwoord wordt (hetgeen gij ongetwijfeld doet)