AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Norma, Tania en Matthew

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 108.

Plaatje maken
“I have rarely seen anyone happier than Joseph playing Britten on his Steinway in Red House”, zegt de Britse mezzosopraan Sarah Connolly over haar collega Joseph Middleton. De twee zijn in Aldeburgh voor een cd-opname.

https://twitter.com/jpianomiddleton/status/912009572210151434

Reizigers voor Carmen kunnen hier overstappen
Tania Kross is de enige conducteur in Nederland die zonder scanner de geldigheid van een treinkaartje kan beoordelen.

Yannick op film
De toekomstige muziekdirecteur van de New Yorkse Metropolitan Opera zit in zijn laatste jaar als chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Komend weekend is in Rotterdam voor het eerst de documentaire die Christiaan van Schermbeek over hem maakte te zien.

Op tournee met La traviata
Toch jammer voor Vlinder, Storm, Jasper, Fee en Spijker. Die kwamen niet door de selectie.

La Py
Operaregisseur Olivier Py was in New York voor een paar voorstellingen van zijn travestieact Miss Knife. “It looks like entertainment, but it’s actually highly political.”

Naar de opera
Ryan McPhee geeft nieuwelingen wat tips voor een bezoek aan de opera. Hij maakt het makkelijk met links tussen opera en musical: “La bohème (you’ve seen Rent, right? Think that, but with a set ten times larger and a donkey).”

Barton Rocks
Taxichauffeur met smaak.

Henry in de cinema
Onder meer in Orange mécanique, zoals de Fransen de film A Clockwork Orange noemen, zit muziek van Purcell. Diens werk is in meer films terug te horen.

Permanente educatie
De tijden van Vamos a ver en andere speciaal voor tv gemaakte cursussen zijn al lang voorbij. Maar als een soort Teleac-online presenteert de Royal Opera een leergang over opera.

Norma als seizoensstart
Het seizoen van de Metropolitan Opera opent met Norma van Bellini, binnenkort ook in de bioscopen te zien. Dat de titelrol voor een zangeres “the Everest of opera” is, kwam van sopraan Renata Scotto. “You want to climb the mountain. You know you are supposed to climb the mountain. But it is so difficult.”

https://twitter.com/LincolnCenter/status/912445368197111809

Gisteravond, maandag de 25ste, was de première van Norma. Het koor had er na de generale zin in.

Op het podium is Norma een groot drama, achter de schermen zien Sondra, Joyce en Matthew eruit als gewone mensen.

Ook voor de smalle beurs was er Norma: live op een groot scherm op Times Square in New York. Misschien wel leuker dan op een stoel in de Grand Tier van de Met.

De kleding van Eliogabalo
Kostuumontwerper Gareth Pugh maakte ontwerpen die gedragen worden door onder anderen Rihanna, Beyoncé en Lady Gaga. Hij bedacht ook de kostuums voor Eliogabalo, binnenkort bij De Nationale Opera te zien.

https://twitter.com/DutchNatOpera/status/912335088121237504

Aylin, Isabel en Nadine
In de VS is het Hispanic Heritage Month. Waar we het in Europa vooral hebben over de instroom van talenten uit Korea en China, is er volgens OperaWire in de VS een nieuwe generatie zangers met Latijns-Amerikaanse roots.

Matthew met Boss
Toen Matthew Rose in 2011 debuteerde als liedzanger in het Amsterdamse Concertgebouw wijdden we kritische woorden aan zijn kleding. Dat heeft toch effect gehad.

HorrorPape
Zijn nieuwe rol doet wonderlijke dingen met de bas René Pape.

Vorig artikel

Seizoen Aalto-Musiktheater Essen van start

Volgend artikel

Herbeleef Beethoven-concert uit 1803

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.