Orkest Achttiende Eeuw brengt Clemenza
Het Orkest van de Achttiende Eeuw gaat in oktober opnieuw op tournee met een Mozart-opera. Dit keer staat La clemenza di Tito op de lessenaars. Kenneth Montgomery dirigeert, Jeroen Lopes Cardozo verzorgt de semi-enscenering.
Eerder zette het Orkest van de Achttiende Eeuw Die Entführung aus dem Serail, Così fan tutte en Le nozze di Figaro op het podium, nu is het de beurt aan Mozarts laatste opera, La clemenza di Tito, een werk over “liefde, jaloezie, macht en vergeving”, aldus het orkest.
De opera seria La clemenza di Tito ging in dezelfde maand in wereldpremière als Die Zauberflöte, maar bleef in de eeuwen die volgden niet zo populair als het Singspiel. Dit seizoen kan het werk echter niet over aandacht klagen, met behalve de tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw later in het seizoen een speelreeks bij De Nationale Opera.
De opera speelt zich af in Rome, in de eerste eeuw. Het verhaal is fictief, maar de personages zijn historisch. Vitellia probeert de troon van keizer Tito te veroveren en dat gaat gepaard met veel intrige, waarin onder anderen Tito’s beste vriend Sesto betrokken raakt.
Jeroen Lopes Cardozo verzorgt net als bij de vorige Mozart-projecten van het Orkest van de Achttiende Eeuw een semi-enscenering. Hij beschikt daarbij over een cast van bekende, voornamelijk Nederlandse zangers. Sopraan Deirdre Angenent zingt de rol van Vitellia, tenor Anders Dahlin is Tito Vespasiano en mezzosopraan Paula Murrihy vertolkt Sesto. Sopraan Laetitia Gerards is te horen als Servilia, mezzosopraan Rosanne van Sandwijk zingt Annio en bariton Henk Neven is Publio.
De koorpartij komt voor rekening van Cappella Amsterdam. Kenneth Montgomery dirigeert. Montgomery stond onlangs nog op de bok bij de finale van het Internationaal Vocalisten Concours.
De tournee begint op 7 oktober met een try-out in de Bullekerk in Zaandam. De première is op 8 oktober in De Oosterpoort in Groningen. Daarna zijn er voorstellingen in Heerlen, Rotterdam, Nijmegen, Den Haag, Utrecht, Zwolle en Amsterdam.
Zie voor meer informatie de website van het Orkest van de Achttiende Eeuw.
4Reacties
La clemenza ging eerder in première dan Die Zauberfloete. In de eerste halve eeuw was deze seria populairder dan het Singspiel, Mozarts laatste theaterwerk.
Ik ben heel benieuwd. Van de vorige semi-concertante opera’s door het orkest heb ik over het algemeen goede herinneringen. La Clemenza leent zich hier ook goed voor.
@Maarten-Jan Dongelmans
Ik zal uw opmerking als aanvulling lezen en niet als correctie.
In het artikel staat dat beide in dezelfde maand in première gingen. Dat klopt (6 resp. 30 september 1791).
Of Titus aanvankelijk populairder was dan Die Zauberflöte weet ik niet. Beide werden al vrij snel op veel plaatsen in Europa uitgevoerd, maar wellicht zijn er statistieken die ken ik niet. Maar er lijkt me weinig twijfel welke opera de populairste van de twee “bleef”.
Ja, Mozarts laatste (sprookjes)opera was duidelijk het ‘blijvertje’. Maar in het Europa van 1795-1820 mocht ook de voorlaatste opera voor de Praagse kroningsplechtigheden zich in grote populariteit verheugen. Naast Don Giovanni en Die Zauberfloete. Het verging Titus echter net als de vele belcantowerken van Donizetti en Bellini: hun renaissance volgde pas in de loop van de twintigste eeuw.
La Clemenza di Tito ging in 1809 in Amsterdam in première in het Italiaans. Er volgden nog uitvoeringen in 1823 in het Duits en in 1840 in het Nederlands.