Achtergrond

Malin Byström wint Prix d’Amis

Sopraan Malin Byström heeft de Prix d’Amis van de Vrienden van De Nationale Opera gewonnen voor haar vertolking van Salome in de gelijknamige opera van Richard Strauss.

Malin Byström als Salome. (© BAUS)

De Prix d’Amis wordt ieder jaar tijdens de kerstmatinee van De Nationale Opera uitgereikt aan de beste zanger(es) van het afgelopen seizoen. De keuze viel dit keer op Malin Byström, die het publiek in juni tijdens Salome “twee uur lang betoverde met haar vocale en theatrale kracht”, aldus algemeen directeur Els van der Plas, die het nieuws in onderstaande clip bekendmaakte en kort met de winnares sprak.

Byström, die op dit moment dezelfde rol van Salome bij het Royal Opera House in Londen zingt, ontvangt een kunstwerk van de hand van Pieter Obels.

De productie van Salome, geënsceneerd door Ivo van Hove, werd door de Vrienden tevens uitgeroepen tot beste productie. Salome is ook genomineerd voor de Place de l’Opera-verkiezing van Opera van het Jaar 2017, waarvan de winnaar vrijdag bekendgemaakt wordt.

Vorig artikel

Martijn Sanders: altijd goed voorbereid

Volgend artikel

Weekend Opera Utrecht brengt Tosca

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. Conus
    28 december 2017 at 14:15

    Merkwaardige keuze. De volgens operakenner Els van der Plas “vocale kracht” van Malin Byström is op zijn minst discutabel, en de regie van Ivo van Hove was weliswaar in het algemeen alleraardigst, maar ging met “het hoofd” alsnog gruwelijk de fout in.

  2. Leen Roetman
    28 december 2017 at 23:01

    Ik sluit me aan bij de keuze van de Vrienden van de Opera. Ik was diep onder de indruk van deze Salome. Misschien wel mede door die ‘afgrijselijke’ slotscène onvergetelijk. Mijn Mezzo TV opname bewaar ik zorgvuldig! Ik ga dit weekend denk ik maar weer opnieuw kijken. Kent u dat verlangen? Soms lijkt opera wel een verslaving!

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    28 december 2017 at 23:45

    @Heer Roetman: ja dat verlangen herken ik. Bij mij werken de Salome (met Nadia Michael) en Don Giovanni (met Keenlyside) uit Covent Garden en Les contes d’Hoffmann (met Sumi Jo) uit de Bastille Opéra verslavend.

  4. Conus
    29 december 2017 at 12:44

    De slotscène van Van Hove was niet afgrijselijker dan de oorspronkelijke slotscène van Strauss, wel in strijd met het libretto (met alle gevolgen van dien) en knulliger.