Cité de l’Opera: Paul, Plácido en Anna
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 135.
Podcast met Paul
Een podcast uit Chicago over opera: Opera Box Score. Het begint met bedelen om geld – dat bent u van de podcasts op Place de l’Opera niet gewend. Tenor Paul Appleby was gast in de show.
First of all, check out this v. cool podcast @OperaBoxScore which is firstly a live radio program on Chicago’s own WNUR 89.3. These guys are young opera fans who know there stuff and speak about the art and the biz of opera intelligently and passionately. https://t.co/CQYMysWt3N
— Paul Appleby (@paulappleby) March 28, 2018
François kiest
De productie van Aubers Domino Noir begon in Luik en staat nu in de Opéra Comique in Parijs. François Rougier (Juliano) krijgt korte keuzes voorgelegd, onder meer tussen opéra (theaterzang) en apéro (drank).
📽 [#COMIQUESTRIP]
Il fait le beau en ce moment salle Favart dans son incroyable #costume de paon mais sera t-il aussi à l’aise face caméra ?
Interprète du Comte Juliano dans le #DominoNoir, #François Rougier s'est prêté au jeu.https://t.co/7rp0IeW3zN— Opéra-Comique (@Opera_Comique) March 31, 2018
Ook eens naar Bartók
Traditie bij de Matthäus-Passion in Naarden is het bezoek van leden van het kabinet. Die zouden de blik nog wel wat mogen verruimen, vindt Kees Vlaardingerbroek. Als ze zijn suggestie volgen, horen ze grote namen als Michelle DeYoung, Mikhail Petrenko en Juliane Banse in het Concertgebouw.
Na de Matthäus-Passion zin gekregen in iets nieuws, geachte politici? Welkom in de @ZaterdagMatinee 14 april, wereldpremière opera @WillemJeths + Blauwbaards Burcht van Bartók. Met ons fantastische @radiofilhorkest +Jaap van Zweden! @MinPres @APechtold @gertjansegers @sybrandbuma
— K. Vlaardingerbroek (@KeesVlaar) March 31, 2018
Oh my goodness
Zou sopraan Nadine Sierra haar afstudeerrecital terugkijkend anders samenstellen?
Time for another episode of #notesfromnadine! pic.twitter.com/KFHHCxHRdv
— Nadine Sierra (@nadinecsierra) March 30, 2018
Satriya in Italië
Opleiding op wereldniveau, in Italië. Eén van de deelnemers is tenor Satriya Krisna, die in Utrecht bij Henny Diemer studeerde.
Some more wandering from room to room brought us to @MairiGrewar & #MarkRisinger in the Sala Cipressi, as well as, #EnricoCicconofri & @satriya_krisna in the Sala Arazzi. pic.twitter.com/S5H4KULAPQ
— Solti Accademia (@Solti_Accademia) March 30, 2018
Ongedisponeerd
Of je even een stukje wilt zingen. Operazangers krijgen dat verzoek nogal eens. Maar er zijn plaatsen…
To the very nice sauna employee who recognized me & insisted I sing something: there is a time / place for opera, and sweaty & towel-clad most definitely ain't it 😬 #sweatiestwomaninshowbusiness
— Marta Herman (@mezzomarta) March 30, 2018
When in Amsterdam
Bariton Matthew Rose was afgelopen weekend een dagje in Amsterdam maar koos – geheel onaangepast – voor Wagner in plaats van Bach.
It’s a good Friday, walking the streets and canals of Amsterdam whilst listening to Parsifal act 1. Thanks technology. pic.twitter.com/RQ3HWNSKJy
— Matthew Rose (@roseandfriends) March 30, 2018
In voorbereiding
De Vlaamse Gaea Schoeters speelt een belangrijke rol in de voorbereiding van een nieuwe productie van Het Geluid Maastricht voor Operadagen Rotterdam.
De repetities zijn nog maar net begonnen & de kaartjes voor @Operadagen zijn al te koop. Haast je: intieme voorstelling voor klein publiek, en het wordt absoluut geweldig! #AnArchiveOfLove https://t.co/jysTgBmjfM pic.twitter.com/EXckKTVLEI
— gaea schoeters (@gaeaschoeters) March 29, 2018
Mooi vooruitzicht
De jonge zangeres op weg.
So excited to be going to Heidelberg today to be taking part and performing in Heidelberg's International Lied Academy under the tutelage of Thomas Hampson, Graham Johnson and Willy Decker #hdf18 pic.twitter.com/zr9e1kxSx7
— Giulia Laudano (@giulia_laudano) April 2, 2018
Infographic
Achter de wat kille Parsifal van Tatjana Gürbaca in Antwerpen zit veel kennis en voorbereiding.
A #Parsifal-family tree. That’s what you get after asking your director #TatjanaGürbaca a question 🙂 So cool! @operavlaanderen pic.twitter.com/LJUUZaz4HR
— Tristan Faes (@TristanFaes) April 2, 2018
Alweer één
Misschien wel de meest geïnterviewde klassieke artiest van het moment is Benjamin Appl. Met nauwelijks opera en vooral veel lied op zijn agenda is dat opmerkelijk.
'Be stronger and more certain' – our April #ArtistoftheMonth is rising star baritone @BenjaminAppl https://t.co/ONlAUlOUNN
— Interlude (@interludeHK) April 1, 2018
Nog één
Aan de andere kant is er Michael Fabiano. Hij zingt weinig lied, maar de tenor weet heel goed hoe je de aandacht vangt.
#NewsAlert❗️
New season announced. Please follow this link below to read more about my new season! https://t.co/QQPkVHfu3e#MondayBlogs #MondayMusic #MondayFeeling— Michael Fabiano (@MichaelFabiano) April 2, 2018
Mr. Domingo didn’t stop
Zachary Woolfe beschrijft het wonderbaarlijke roldebuut in Luisa Miller van Plácido Domingo.
On the astonishing spectacle of Plácido’s late career https://t.co/JybVEBUrMt
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) April 1, 2018
Houdt het dan nooit op?
Meneer Domingo gaat door: na Luisa Miller staat vanaf 23 april de directie van Roméo et Juliette, ook bij de Metropolitan Opera, op zijn agenda. Meneer Domingo is 77.
A snowy start to our 1st day of #RomeoEtJuliette rehearsals @MetOpera! Thrilled to join #Maestro @PlacidoDomingo, @AilynPerez1 & @bryan_hymel in @bartlett_sher’s magical production. #snowinapril #NewYork #springsnow pic.twitter.com/N2WaqLs8VO
— Joshua Hopkins (@barihopkins) April 3, 2018
Trebs en Watson
Afgelopen week probeerde Anna Netrebko in Londen – voorlopig alleen sprekend – de rol van Sherlock Holmes.
Reigning in London: an audience with @AnnaNetrebko and @eyvazov_yusif @RoyalOperaHouse https://t.co/7FAQ5SOPxV
— Mark Pullinger (@larkingrumple) April 3, 2018