Binnenkort

Op weg naar Operadagen Rotterdam: deel 2

In de aanloop naar de editie 2018 van Operadagen Rotterdam belichten we enkele interessante onderdelen van het programma. Vandaag de voorstelling De Grens van Ekaterina Levental onder regie van Chris Koolmees, gebaseerd op dagboekfragmenten. Ze vertelt over haar eerste jaren in Nederland na haar vlucht uit Oezbekistan.

Ekaterina Levental in De Grens. (© Chris Koolmees)

“Welkom in niemandsland, waar niemand zeker is”, luidt de ondertitel van het programma dat mezzosopraan en harpiste Ekaterina Levental maakte. Ze kijkt erin terug op de periode dat ze als 16-jarige in Nederland terechtkwam na een vlucht, via andere landen, vanuit Oezbekistan. Daar groeide ze op, dicht bij muziek en bij de opera. In de voorstelling klinken fragmenten van Verdi en Tsjaikovski, maar ook zeer relativerende Nederlandse muziek.

De Grens gaat over het deel van haar jeugd dat zich afspeelde in Nederland. Gevlucht vanuit Tasjkent geraakte ze met haar familie na omzwervingen door Europa in ons land. Ze beeldt, sprekend, zingend en harpspelend, met heel weinig middelen de ondervragingen van de IND, het leven in een asielzoekerscentrum en haar gewenning aan de Nederlandse cultuur uit. Een simpel decor waarop ze haar reis tekent, kleding en wat attributen vormen de middelen in de vertelling, die soms cabaretachtige vormen krijgt, met ironie en een enkele keer bijtend sarcasme.

Levental laat door de ogen van een buitenstaander zien hoe het leven is in een niemandsland, als enkel de hoop nog rest. Ze knokte voor een bestaan in ons land en in de muziek. Ze studeerde zang en harp en is inmiddels een veelgevraagd zangers op de grote en kleinere podia. Ze zong bij De Nationale Opera, is eind augustus te zien in Zauberflöte Requiem van Holland Opera en ontwikkelde met Eva Tebbe als het Duo Bilitis verschillende programma’s.

Maar De Grens is geen interpretatie, geen vertolking van wat een ander geschreven heeft. Het is haar eigen verhaal, aangrijpend en soms komisch. Het vertelt wat ze deed om haar wens waar te maken: “Ik zal alles doen om iemand te mogen zijn.” Het leverde haar van de Theaterkrant een recensie op met de zin: “Wat een geweldige theaterpersoonlijkheid. (…) Een heel sterke vrouw, die in staat is te vechten tegen haar lot…”

De Grens van Ekaterina Levental is te zien op zondag 27 mei om 15.00 uur in de Rotterdamse Schouwburg. Meer informatie vindt u op de website van Operadagen Rotterdam.

Vorig artikel

Fischer debuteert met 17e-eeuwse popsongs

Volgend artikel

Suzuki en Bach Collegium spelen Mozart

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.