Wagnergenootschap stelt stipendiaten voor
Het Wagnergenootschap Nederland heeft op woensdagavond 23 mei in Muziekcentrum Splendor in Amsterdam drie stipendiaten voor de aanstaande Bayreuther Festspiele voorgesteld. Op dezelfde avond namen Eva-Maria Westbroek en Frank van Aken hun oorkondes als ereleden in ontvangst.
De stipendiaten voor dit jaar zijn mezzosopraan Eunkyong Lim, dirigent Karel Deseure en sopraan Jeannette van Schaik. Zij zullen deze zomer een kleine week in Bayreuth verblijven en voorstellingen bijwonen van de nieuwe productie van Lohengrin en van hernemingen van Der fliegende Holländer en Parsifal. De laatste avond van hun verblijf is gereserveerd voor het Internationale Stipendiatenconcert.
Het stipendium voor Eunkyong Lim ligt in het verlengde van haar prestaties afgelopen september, toen ze de eerste winnares werd van de Wagnerprijs van Nederland tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. De prijs (5.000 euro) was bestemd voor het nemen van lessen in het Wagnervak, waar ze veel werk van heeft gemaakt. Ze kreeg onder meer les bij de beroemde mezzo Christa Mayer, haar grote wens.
Woensdagavond zong Lim een drietal stukken van Wagner: ‘Träume’ uit de Wesendonck-lieder, Erda’s vermaning ‘Weiche, Wotan! Weiche’ uit Das Rheingold en Waltrautes smeekbede aan Brünnhilde ‘Höre mit Sinn, was ich dir sage!’ uit Götterdämmerung. Erda’s vermaning zong Eunkyong eerder tijdens het IVC 2017 en Waltraute is het tastbare resultaat van haar studie bij Christa Mayer.
De Belgische dirigent Karel Deseure behaalde zijn master dwarsfluit aan het conservatorium van Antwerpen en studeerde daarna orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Sinds zijn operadebuut in 2016 (La bohème van Puccini) ontwikkelt zijn carrière zich meer en meer in de richting van opera.
Momenteel heeft Deseure de muzikale leiding van Un ballo in Maschera, een productie waarmee Opera Zuid door het land toert en waarin oud-stipendiaat Jannelieke Schmidt de rol van Amelia zingt. Door persoonlijke omstandigheden kon Deseure niet aanwezig zijn bij de avond in Splendor.
De vol-lyrische sopraan Jeannette van Schaik begon haar zangstudie in de jongtalentklas van Hein Meens aan het Conservatorium van Amsterdam. Onder Sasja Hunnego en coach David Bollen behaalde ze haar bachelor klassieke zang in Amsterdam. Recentelijk studeerde Van Schaik cum laude af aan de Dutch National Opera Academy. Haar stem is nog groeiende, maar Wagner-rollen als Blumenmädchen, Hirte, Woglinde en Elsa zullen naar verwachting binnen een aantal jaren tot de mogelijkheden behoren. Vanwege haar rol in Brittens Turn of the screw moest Van Schaik gisteravond verstek laten gaan, maar in het najaar zal ze alsnog voor het Wagnergenootschap optreden.
Om het uitvallen van Van Schaik te compenseren, was een beroep gedaan op oud-stipendiate Florieke Beelen. Zij zong de complete cyclus Lieder eines fahrenden Gesellen van Gustav Mahler en de scène van de Komponist ‘Sein wir wieder gut’ uit Strauss’ Ariadne auf Naxos.
Ereleden
Na de pauze was alle aandacht gericht op de nieuw benoemde ereleden Eva-Maria Westbroek en Frank van Aken. Paul Korenhof hield een laudatio, waarin hij de nadruk legde op de Nederlandse traditie waarin beide zangers staan, met grote voorgangers als Jacques Urlus en Gré Brouwenstijn. Hij gaf aan te betreuren dat beiden slechts eenmaal samen in een productie van De Nationale Opera hebben gestaan (Wozzeck) en ook in de komende Tannhäuser zullen ontbreken.
Op speciaal verzoek van het Wagnergenootschap had de opera in Mannheim een video-opname ter beschikking gesteld van de Tannhäuser-uitvoering van 2 mei jongstleden. Frank zong daarin de titelrol en Eva viel die avond in als Elisabeth. Zo was het echtpaar toch even in volle glorie samen te aanschouwen.