Damrau oogst succes in Netrebko-rol
Diana Damrau heeft met succes Anna Netrebko opgevolgd in een productie van Massenets opera Manon in Wenen. ,,Dit is Damrau’s eerste Manon, maar dat zou je niet denken”, schreef The Associated Press lovend.
In maart 2007 ging bij de Wiener Staatsoper een nieuwe productie van Massenets Manon in première, in een regie van Adrei Serban. De hele productie draaide destijds om publiekslieveling Anna Netrebko.
Een Italiaanse recensent vroeg zich zelfs af hoe deze Manon ooit nog zonder Netrebko opgevoerd kon worden. Ze had de lat zo hoog gelegd, dat de productie met een andere hoofdrolspeelster al snel een afknapper zou zijn.
Diana Damrau nam de uitdaging aan en zong op 8 januari voor het eerst de rol van Manon in een reprise van de ‘Netrebko-productie’. Dat deed ze in een cast met Ramón Vargas (Des Grieux) en Dan Paul Dumitrescu (vader Des Grieux). Op de bok stond Bertrand de Billy.
De reacties op haar vertolking waren lovend. Volgens The Associated Press bewees de Duitse sopraan dat niemand bezorgd hoeft te zijn over de afwezigheid van Netrebko: ‘Damrau also owns Manon’.
,,Dit is Damrau’s eerste Manon, maar dat zou je niet denken”, schreef recensent George Jahn. ,,Haar stem was puur, gecontroleerd, met heel veel reserve, schijnbaar zonder limiet in het hoogste register en met coloraturen die het allemaal heel gemakkelijk lieten klinken. (…) Damrau’s stem schoot zelden tekort. En haar dramatische kunsten waren minstens even indrukwekkend.”
,,Netrebko als Manon: prachtig, zonder twijfel”, vervolgde Jahn. ,,Maar Damrau zelf leek onaangedaan door de voetsporen waar ze in trad.” ‘Pure Damrau, pure pleasure’, was de samenvatting die de criticus van de voorstelling gaf.
Ook andere media, zoals de Oostenrijkse krant Die Presse, waren enthousiast over de kunsten van de Duitse. Die Presse roemde haar vitale stem, die geen moment verzwakte, en haar hoge noten. ‘Spitzentöne wie Champagnerkorken’, kopte de recensie.
Hieronder een fragment van de première van de productie. Damrau zingt ‘Je marche sur tous les chemins’.