AchtergrondFeatured

De tien spraakmakendste artikelen van 2018

Place de l’Opera publiceerde dit jaar 659 artikelen, waaronder 156 recensies van voorstellingen, concerten, cd’s en dvd’s. Op de laatste dag van het jaar een terugblik aan de hand van de tien spraakmakendste bijdragen.

In aanwezigheid van prinses Beatrix werd Pierre Audi eind oktober een avond lang gehuldigd voor zijn werk voor De Nationale Opera. (© Michel Schnater)

Drie staande ovaties voor Pierre Audi
Nadat hij in de zomer al had teruggeblikt op zijn tijd in Amsterdam tijdens een publiek gesprek, nam Pierre Audi op zondag 30 september officieel afscheid van De Nationale Opera, waar hij dertig jaar lang artistiek leider was. In aanwezigheid van onder anderen prinses Beatrix kreeg hij een grandioos muzikaal cadeau aangeboden. Franz Straatman beschreef de avond voor Place de l’Opera en doorvloog tegelijk Audi’s drie DNO-decennia.

Schone lei voor Sophie de Lint
Exit Audi, entree Sophie de Lint. Sinds 1 september staat de “Nederlandse die nog geen Nederlands spreekt” aan het roer van DNO. Ze begint met een schone lei, want chef-dirigent Marc Albrecht, dramaturg Klaus Bertisch en casting director Jesús Iglesias Noriega zijn ook vertrokken of vertrekken binnenkort. Vanaf seizoen 2020/2021 zal de koers van De Lint zichtbaar worden; tot die tijd draagt de programmering nog het Audi-stempel.

Annett Andriesen ontving bij haar afscheid van het Internationaal Vocalisten Concours de Hertog Jan uit handen van gedeputeerde Henri Swinkels. (© Hans Hijmering)

IVC neemt afscheid van Annett Andriesen
Er was nog een opzienbarend afscheid in 2018: Annett Andriesen verliet na twaalf jaar haar post als directeur van het Internationaal Vocalisten Concours (IVC). Tijdens een afscheidsavond eind oktober werd van alle kanten grote waardering uitgesproken voor haar werk voor het concours. Anderhalve maand eerder had tenor Josh Lovell de hoogste eer in de laatste IVC-editie onder Andriesens leiding behaald.

Maria Fiselier in seizoen 2018/2019
Jonge Nederlandse zangers lieten dit jaar luid en duidelijk van zich horen. Raoul Steffani, Ruth Willemse en Esther Kuiper brachten kort na elkaar hun eerste cd uit. Qua aandacht kon niemand echter tippen aan mezzosopraan Maria Fiselier. Door haar deelname aan het tv-programma Beste Zangers op NPO 1 explodeerde haar bekendheid. Haar verbazingwekkende optredens in voor haar ongewone muziekgenres wekte de interesse van velen voor de kunstvorm opera. Onze eenvoudige aankondiging van haar plannen voor dit seizoen groeide uit tot één van de best gelezen artikelen van het jaar.

Studio Nibelheim: Lucas Wiegerink
In Studio Nibelheim, onze podcast, kwamen dit jaar wederom markante persoonlijkheden uit de operawereld aan het woord, onder wie Willem Bruls, countertenor Tim Mead en vertrekkende DNO-dramaturg Klaus Bertisch. Heel bijzonder was de aflevering over de nieuwe liederencyclus voor tenor en piano van componist Lucas Wiegerink. Verslaggever François van den Anker volgde een paar maanden lang het maakproces van de cyclus en bracht dat in Studio Nibelheim fraai in ‘beeld’.

Schloss Esterházy vervult droom van Haydn
Place de l’Opera was zoals gebruikelijk regelmatig in het buitenland te vinden, met recensies uit België, Duitsland, Engeland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Hongarije, Letland en Amerika. In het Oostenrijkse plaatsje Eisenstadt maakten we één van de meest bijzondere en historische producties van het jaar mee: Le nozze di Figaro onder leiding van René Jacobs, gespeeld in de prachtige Haydnsaal van Schloss Esterházy.

Montserrat Caballé: één van de grootsten
Het overlijden van Montserrat Caballé op 6 oktober was één van de grootste operanieuwsfeiten van het jaar. In heel de wereld werd er aandacht aan besteed. Met reacties uit de operawereld en diverse videoclips schetsten we een beeld van Caballé’s imposante carrière.

Met Thijl bracht het Utrechtsch Studenten Concert één van de grootste operaproducties van het jaar. (© Wouter Jansen)

Thijl: 87 zeecontainers en 8 kuub zand
Het jaar 2018 kende een aantal zeer bijzondere operaproducties. In de zomer presenteerde het Utrechtsche Studenten Concert een megaproject onder de luifel van het Nationaal Militair Museum in Soest: Thijl van Jan van Gilse. De Nederlandse opera werd door de studenten op grootse wijze afgestoft. François van den Anker volgde de totstandkoming van de productie op de voet, van het aanslepen van 87 zeecontainers via de eerste repetities op locatie tot de laatste voorstelling. Franz Straatman gaf in een recensie zijn oordeel over de indrukwekkende openluchtproductie.

Reisopera zet Die tote Stadt op de kaart
Er werden meer vergeten werken terug in de aandacht gebracht. De Nederlandse Reisopera presenteerde begin december Die tote Stadt van Erich Wolfgang Korngold. De tournee gaat in januari 2019 van start. Dirigent Antony Hermus leidde de première, wat hem een nominatie voor de Schaunard Award 2018 opleverde. In een interview vertelde hij uitgebreid over de kracht van Korngolds muziek. “Toen ik afsloeg, was het een minuut lang doodstil. Iedereen had een brok in de keel.”

A Quiet Place met een gouden rand
Opera Zuid trad eveneens buiten de gebaande paden met een productie van A Quiet Place, een gouden bijdrage aan de viering van de honderdste geboortedag van Leonard Bernstein. De productie won eind december de titel Opera van het Jaar 2018. Het bevestigde wat in de foyers in theaters overal in het land al op te vangen was: dit is een werk dat echt bij je binnenkomt. Maestro Karel Deseure, winnaar van de Schaunard Award 2018, formuleerde het mooi: “Veel mensen werden persoonlijk geraakt door wat er op het podium gebeurde en niet iedereen ging helemaal ontspannen en opgelucht naar huis. Dat was ook de bedoeling.”

Vorig artikel

Gürbaca regisseert opmerkelijke Freischütz

Volgend artikel

Gelukkig nieuwjaar, operaliefhebbers!

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.