Cité de l’Opera: Aylin, Ben en Maria
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 186.
Gouda-dämmerung
Over de relatie tussen bijvoorbeeld Goudse kaas en Wagners Götterdämmerung moesten we even nadenken. Dat duurde zo lang dat de dag alweer om was en het 2 april werd.
Looking for a unique, operatic-inspired gift this spring? We're excited to announce the limited release of our specialty gift basket- a perfect treat for Mother's Day or Easter that will have the opera lover in your life shouting "Bravo!"
Purchase now at: https://t.co/a44hLaSfSj pic.twitter.com/mXc8d6mvPL— Met Opera Guild (@MetOperaGuild) April 1, 2019
Superduo
Kort nadat in de ene bioscoopketen het publiek heeft genoten van Die Walküre met Eva-Maria Westbroek komt dat andere bioscoopconglomeraat met een live-vertoning vanuit Londen. Anna Netrebko en Jonas Kaufmann zingen vanavond de hoofdrollen in La forza del destino.
La Forza del Destino will be broadcast live in HD tomorrow! #opera #arts #ROHforza @RoyalOperaHouse @AnnaNetrebko @tenorkaufmann https://t.co/ePcIpEUUyq
— Operawire (@OperawireNews) April 1, 2019
Ster in Amsterdam
Sopraan Ailyn Pérez zingt in september haar roldebuut als Nedda in Pagliacci bij De Nationale Opera. Normaal zing je zo’n rol na de pauze, als het om de double bill met Cavalleria rusticana gaat, maar in de regie van Robert Carsen wordt de volgorde omgedraaid.
I am thrilled to announce that I will begin my 2019/20 season with my role debut as Nedda in ‘Pagliacci’ @DutchNatOpera. I couldn’t be happier to debut this role in a new #RobertCarsen production, conducted by Sir #MarkElder. (📸: @darioshoots) https://t.co/S5hRSRcwws pic.twitter.com/qiCdpZXA0Q
— AILYN PÉREZ (@ailynperezsop) March 28, 2019
Kunst en muziek
Dankzij een samenwerking tussen de Bayerische Staatsoper en de Kunstvermittlung der Bayerischen Staatsgemäldesammlungen gaan opera- en museumbezoek samen.
Erst ins Museum, dann in die Oper! In Kooperation mit der Kunstvermittlung der Bayerischen Staatsgemäldesammlungen verbinden wir Bildende Kunst und Oper zu einer spannenden Entdeckungsreise. Erfahrt mehr zur Veranstaltungsreihe SEHEND HÖREN: https://t.co/SFEW29Jbbp pic.twitter.com/LfAG2GuQaN
— BayerischeStaatsoper (@bay_staatsoper) March 28, 2019
Siobhan in de prijzen
De Green Room Awards zijn de jaarlijkse prijzen die worden uitgereikt aan een breed spectrum van kunstenaars in Australië. Gisteren werd in Melbourne bekendgemaakt dat sopraan Siobhan Stagg de award krijgt voor haar rol in Pelléas et Mélisande van de Victorian Opera.
Just got out of rehearsals in Berlin to this wonderful news. Thank you @GreenRoomAwards and @VictorianOpera ! It was an honour to play Mélisande for my homecoming operatic debut in Australia. Congrats to all the 2018 Nominees and Winners. Xx https://t.co/AvgAqlvSH6
— Siobhan Stagg (@siobhanstagg) April 1, 2019
Busy bee
Spannende tijden voor Lise Davidsen. Vorige week maakte ze haar roldebuut als Elisabeth in Tannhäuser van Wagner bij de opera in Zürich. Deze zomer zingt ze die rol nog tweemaal, bij de Bayerische Staatsoper en tijdens haar allereerste optreden op de Bayreuther Festspiele. Tussendoor komt ze naar Rotterdam voor een optreden als Sieglinde. In die week verschijnt haar nieuwe cd.
I'm so excited to share that my debut album on @deccaclassics, featuring Strauss’ Four Last Songs, is now available to pre-order: https://t.co/SGazb67Hqk
Get a glimpse behind the recording process here: https://t.co/fmwfg9XZCv@philharmonia @esapekkasalonen pic.twitter.com/CxOsfTNMG4
— LiseDavidsen (@LiseDavidsen) March 29, 2019
Gruwelijk geweld
In de opera wordt nog weleens gevochten en gemoord. Omdat het wel echt moet lijken, maar niet moet zijn, vinden de rekwisietenmakers oplossingen.
Nichts für schwache Nerven! Zu Besuch in der Rüstmeisterei… Mehr gibts drüben bei Instagram in der Story! https://t.co/XI8s0Tk5Kg pic.twitter.com/6gMgG8x8GH
— Staatsoper Stuttgart (@oper_stuttgart) April 1, 2019
Laagromantiek
Hij vraagt haar mee uit en mompelt iets over een ring. En dan, in de foyer van de Met, ontdekt ze de gruwelijke waarheid.
https://twitter.com/Wagnerian1979/status/1112628162855350272
Debuut bij DG
Tenor Benjamin Bernheim – we interviewden hem in Amsterdam toen hij in april 2016 bij De Nationale Opera de titelrol zong in Roméo et Juliette van Berlioz – maakt binnenkort zijn cd-debuut.
We are pleased to announce the signing of an exclusive agreement with @ben_bernheim. The French lyric tenor has already secured his international reputation as one of the leading tenors of the new generation of singers. His debut album is set for release in autumn — Stay tuned! pic.twitter.com/dVURXh3opy
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) April 2, 2019
Plaatje om bij wakker te worden
Componist Nico Muhly maakte de nieuwe muziek voor de productie Dood in Venetië, die binnenkort in Carré te zien is. Hij begint zijn dagen kennelijk met deuntjes als ‘I am too sexy‘ en ‘Careless Whisper‘.
I always admire the ability of people in continental Europe to listen to deep house remixes of things pre-noon. I am in a crazy right said Fred / George Michael situation right now in Amsterdam sort of feeling it
— Nico Muhly (@nicomuhly) April 2, 2019
Dameszang
Twee redenen om naar Candide in Berlijn te gaan: Anne Sofie von Otter, die heel kort geleden nog in Nederland was voor een recital, en Maria Fiselier, die afgelopen weekend in de Afas Live meezong bij het concert van Trijntje Oosterhuis.
Yes, she Can-dide!
In unserer morgigen Vorstellung von »Candide« ist wieder die world-famous Mezzosopranistin Anne Sofie von Otter zu sehen! #KOBCandide https://t.co/JapLTuiv04 pic.twitter.com/fiAnuQuCPe— Komische Oper Berlin (@Komische_Oper) April 2, 2019