Cité de l’Opera: Yannick, Erwin en Jamie
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 203.
Fluisterhulp
De lappen tekst die Wagner schreef bij de muziek die hij componeerde, vragen een ijzeren geheugen van de zangers. Voor als dat even niet voldoende werkt, is er de souffleur.
Wie schwierig das sein kann und wie der Beruf einer Souffleuse aussieht, erfahren Sie hier: https://t.co/kZq66GZAIB
— Bayreuther Festspiele (@WagnerFestival) July 29, 2019
Zauberflöte livestream
De productie van Die Zauberflöte door het Glyndebourne Festival is op zondag 4 augustus live te zien en blijft daarna nog een week beschikbaar.
Watch Die zauberflöte (The Magic Flute) live from Glyndebourne for free https://t.co/YlDXuzoHBl via @TeleClassical
— Opera Today (@operatoday) July 29, 2019
De vermoedelijk meest opgevoerde opera van Mozart komt binnenkort uit op cd in de serie opnamen onder leiding van Yannick Nézet-Séguin. “Het sublieme en het alledaagse komen samen in deze opera”, aldus de dirigent.
“A lot of Mozart is in “Die Zauberflöte.” You see it in the serious characters and in the comic character of Papageno. This is clearly Mozart throughout.”
Available from @DGclassics on August 2: https://t.co/p9wORfqVou pic.twitter.com/4krKMUh2VE
— Rolando Villazón (@RolandoVillazon) July 25, 2019
Alles over Schumann
Gramophone zette alles – nou ja, bijna alles – op een rij over componist Robert Schumann.
Schumann is a key figure in the Romantic movement; none investigated the Romantic’s obsession with feeling and passion quite so thoroughly as him.
To celebrate the composer, we give you his life and music, in this quick and comprehensive guide… https://t.co/ILtvT9kX3f pic.twitter.com/9tgRkvakzi
— Gramophone (@GramophoneMag) July 29, 2019
Gezonde drug
Het lachgas van de oudere generatie: opera. Jonas Kaufmann zegt in dit interview: “Maybe for some it’s like a drug, but it’s an utmost healthy one!”
"Opera is a power house, a unique sort of magic and excitement" says Jonas Kaufmann.
Read the full interview with the superstar tenor: https://t.co/n0ouVB7I8v
You can see @tenorkaufmann as Andrea Chénier in Sydney and Melbourne in August. pic.twitter.com/cy2kl7Nn1T
— Opera Australia (@OperaAustralia) July 24, 2019
Collega’s
Plácido Domingo kan veel aan, niet alleen vocaal. Hij redt zich ook als hij plotseling oog in oog staat met een minstens zo beroemde collega: Plácido Flamingo.
Happy #MuppetMonday! To commemorate the end of @PlacidoDomingo's successful 2019 @operaliacomp, here is a classic clip of Mr. Domingo performing alongside "Placido Flamingo". https://t.co/32vG8Qmqpw
— Met Opera Guild (@MetOperaGuild) July 29, 2019
Grote stemmen
Op zangconcoursen duikt zo af en toe een echte Wagnerstem op. In Londen draaien ze het om: een wedstrijd uitsluitend voor zangers met Wagnerpotentie.
We are delighted to invite young singers to apply to our singing competition held at @wigmore_hall. Please spread the word! pic.twitter.com/VJ06LulZW9
— The Wagner Society (@wagnersocietyuk) July 29, 2019
De tekst van de opera
Jenkins schrijft libretti voor opera in een, zoals ze zelf zegt, “gearrangeerd huwelijk” met de componist.
‘I love that creative energy that two people can bring to the table as we give birth to a new idea.’
Meet librettist Emma Jenkins ✍️https://t.co/c4IzrlE4Zi
— English National Opera (@E_N_O) July 29, 2019
Bellen met Erwin
Begin augustus zingt Erwin Schrott tweemaal de rol van Don Giovanni in het antieke theater van Orange. Hij vertelt erover in deze podcast, waarbij meteen duidelijk is: Schrott praat ook als een heuse operazanger.
Dix minutes avec Erwin Schrott « Don Giovanni m'apparaît comme un personnage pathétique »
➡️ https://t.co/l0xh7onhdk pic.twitter.com/Atnf1S14N3— Forumopera.com (@Forumopera) July 30, 2019
Healthy and happy Jamie
In een hele serie tweets vertelt mezzosopraan Jamie Barton over een belangrijke keuze die ze in haar leven gemaakt heeft: stoppen met het volgen van diëten. Ze heeft een stem, zegt ze, die over Wagnerorkesten heen komt en elegante barok kan laten horen. “That instrument is housed in a short neck, and surrounded by a double chin.”
So, I wanna take a minute to be super real about something that is very personal to me, but something I think is really important. Like, maybe one of the most positive and healthiest steps I’ve ever taken for myself.
I wanna tell you guys about my walk away from dieting.
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) July 29, 2019