Cité de l’Opera: Anna, Jake en Igor
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 214.
Anna en tassie
Mezzo Anna Harvey werd verrast door een tas met de naam van haar rol. Al was de naam Flosshilde nog persoonlijker geweest.
After my 1st stage rehearsal for #Götterdämmerung earlier this week, what a lovely surprise to find this little gift from Marketing at stage door! I can now carry my scores in style & show I’m proud to be an @operamrhein #Rheintochter Bring on my 1st staged #RingCycle next month! pic.twitter.com/TTV8ht4bG8
— Anna Harvey (@AnnaHarveyMezzo) October 10, 2019
Remember Porter
De muziek van Cole Porter is ook voor klassiek geschoolde zangers aantrekkelijk repertoire. Hij overleed in 1964.
Today marks 55 years since the death of the legendary songwriter and composer Cole Porter.
Here’s @ReneeFleming with one of his lesser-known numbers, ‘Down In The Depths (On The Ninetieth Floor: https://t.co/dcZl1RwIVp
What’s your favourite Cole Porter song? pic.twitter.com/JHq0LIkcqS— Decca Classics (@deccaclassics) October 15, 2019
Speaker aan
Wie een beetje niveau heeft of denkt te hebben, bepaalt op tijd een hoogstaande keuze voor de muziek op de eigen begrafenis of crematie. Deze man maakte een originelere keuze dan het Adagio van Barber.
Irish man left a funny recording to be played at his funeral and I’m dying 😭 pic.twitter.com/gX2VBqifOj
— Turgut ⚉ (@ItsSlyGuy) October 13, 2019
De rollen van Hartig
Sopraan Anita Hartig heeft uitgesproken opvattingen over de karakters die ze zingt. “Mimì and Musetta are the same woman in different moments. Everyone is not one-dimensional. Everyone is sweet but can be complex”, zegt ze over de vrouwelijke hoofdrollen in La bohème.
#ICYMI here is @AnitaHartig’s interview as she performs Liu in Turandot at the @Liceu_cat https://t.co/KUSGpBquox pic.twitter.com/yKtntKmurT
— Operawire (@OperawireNews) October 15, 2019
Dankwoord
Afgelopen zondag werden in Berlijn de Opus Klassik Awards uitgereikt. Niet iedereen was aanwezig om zijn prijs op te halen, maar Christian Gerhaher zong en Klaus Florian Vogt was er namens de cast van Die Meistersinger von Nürnberg. Het dankwoord van pianist Igor Levit kreeg een lang applaus.
I’ve been asked if I could post an English language version of my remarks at Opus Klassik yesterday. Here it is. #WeThePeople #Notoracism pic.twitter.com/eto2Z3yCPg
— Igor Levit (@igorpianist) October 14, 2019
Verdi voor baritons
Bariton Sherrill Milnes zegt in dit interview over Verdi-baritons: “As we know, Verdi treated the baritone voice a little differently than his bel canto predecessors. He wrote heavier orchestration and tended to use more brass, ergo louder.” Hij en collega Quinn Kelsey komen aan het woord.
What makes a Verdi baritone? Sherrill Milnes and Quinn Kelsey explain https://t.co/U9T4cq6t2i pic.twitter.com/tewbKONWAo
— WFMT (@WFMTclassical) October 14, 2019
Geen allemansvriendin
De ensceneringen van Andrea Breth vallen niet bij iedereen in de smaak. Dat lijkt ons een plus voor een onafhankelijk kunstenaar. Ze krijgt een prijs voor “herausragende Leistungen an den Wiener und den anderen österreichischen Bühnen”.
Congrats! Andrea Breth will be awarded with the Nestroy Prize for her life’s work at the 20th Nestroy Gala on 24.11. at @TheaterWien. Her production of KATJA KABANOWA just had its revival on our stage – you can see it 3 more times in 19/20: https://t.co/xhalW2knJh.
© Bernd Uhlig pic.twitter.com/2ZLBVGj7Ib— Staatsoper Berlin (@StaatsoperBLN) October 14, 2019
What if
Video in de opera: kunstgreep of functionele toevoeging? U kunt het in het geval van de pocketopera Jevgeni Onjegin zelf bekijken vanaf 1 november.
ONJEGIN In de pocketopera Jevgeni Onjegin zien we in videprojecties in het decor wat had kúnnen gebeuren als Tatyana en Jevgeni Onjegin in hun jeugd andere keuzes hadden gemaakt. #watals Vandaag was de videoshoot voor de projecties… vanaf 1 november in de theaters! #OnjeginNL pic.twitter.com/oaMPDUlxkU
— Nederlandse Reisopera (@Reisopera) October 14, 2019
Stijl-paarden-bloempje
De socialmediastagiair kon niet helemaal kiezen tot wie zich te richten in de felicitatietweet voor componist Kaija Saariaho.
Happy Birthday Kaija Saariaho! What are your favourite works by the great composer?
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) October 14, 2019
Laat mij maar even
IVC’ers kunnen alles, zo blijkt maar weer.
Ongelofelijk: een veelbelovend mezzosopraan zit gewoon in het publiek en luistert naar Händels Messiah. Wanneer een van de zangers tijdens de uitvoering ziek wordt valt ze onvoorbereid in. Adèle Charvet deed het en is nu ‘De redder van de Messiah’.https://t.co/gTzp1FYAqd pic.twitter.com/ohQ5ws280e
— IntLiedfestivalZeist (@LiedZeist) October 14, 2019
Oud
Wie veel opera hoort, kan even tot rust komen in het vibrato-arme universum van de oude muziek. De vier zangers van Utopia toeren binnenkort door Nederland.
‘Prachtig, intiem en zeer boeiend’, zo omschreef @GramophoneMag de opname van Cristóbal de Morales’ lamentaties door @Utopia_Ensemble. 🎧 Ervaar het live tijdens Utopia’s tournee van 2 t/m 10 november. https://t.co/a22PEb0avl
— Festival & Seizoen Oude Muziek (@oudemuziek) October 14, 2019
Clemens
Lang voor Puccini, Wagner, Verdi en Adès was er Clemens. En Clemens was niet de paus. Dat maakte een naam kiezen makkelijk.
truly one of the best composer names: Clemens Non Papa pic.twitter.com/IfLmK4w1KM
— Micaela (@ZerbinettasBlog) October 14, 2019
Jake aan de Mac
Componist Jake Heggie is eindelijk om. Hij is aan de iPad. Dat en veel meer staat te lezen in het interview met de Amerikaanse componist.
Jake Heggie joins @classicalsinger for an hour-long interview to talk about his success, If I Were You, the future opera, and he praises Felicia Moore’s (#Merola ‘17) performance of “Do Not Utter a Word” from Vanessa. Full interview: https://t.co/PeTWjjesDK pic.twitter.com/YMOddEPXd1
— Merola Opera Program (@merolaopera) October 14, 2019