AchtergrondBinnenkortInterviews

Studio Nibelheim: Opera Melancholica

The Fall of the House of Usher, de opera die Philip Glass componeerde op het verhaal van Edgar Allan Poe, krijgt een Nederlandse première. OPERA2DAY maakt vanaf 29 januari een tournee met 25 uitvoeringen in Nederland en België. Wie goed voorbereid het “anatomisch theater van de psyche” wil bezoeken, hoort in deze podcast alles over de productie en de achtergronden.

Productiebeeld van Opera Melancholica. (© Henk Bleeker)

Het idee voor Opera Melancholica begon bij een verhaal van Edgar Allan Poe, vertelt regisseur Serge van Veggel in Studio Nibelheim. Hij las het griezelverhaal en ontdekte meer dan alleen horror: “Er gebeuren rare dingen, maar ze worden kraakhelder uitgelegd.” In een zoektocht naar een benadering voor zijn voorstelling, waarin melancholie het kernthema is, trok hij langs Freud en oosterse filosofie en dook hij in de muziek van de opera van Philip Glass.

In Opera Melancholica staat een enorme menselijke schedel op het podium. Hij symboliseert de menselijke psyche. “We lichten de schedel van de hoofdfiguur Roderick en zien hoe hij wordt omgeven door imaginaire figuren: zijn ingebeelde tweelingzus Madeline en jeugdvriend William.” Op het podium staan de solisten, een danseres van Scapino Ballet en het New European Ensemble onder leiding van Carlo Boccadoro.

In Studio Nibelheim geeft regisseur Serge van Veggel achtergronden bij de productie. U hoort muziekfragmenten en de regisseur licht de relatie tussen het verhaal van Poe, de opera van Glass en de vorm die OPERA2DAY daaraan geeft toe. De muziekfragmenten komen van de opname die de Wolf Trap Opera Company maakte. Zie voor meer informatie over de tournee de website van OPERA2DAY.

U kunt de podcast hier online beluisteren en downloaden. Abonneren op onze podcasts kan via iTunes of Soundcloud. Daar vindt u ook de vorige afleveringen. Voor Android is er de Google Podcasts-app. Als u daarin via de zoekfunctie Studio Nibelheim intypt, komt u vanzelf bij de podcasts. Studio Nibelheim is ook te vinden op Spotify.

 

Vorig artikel

Mijnssen ensceneert Haydn in Gelsenkirchen

Volgend artikel

Lucy Crowe grandioos in spitsvondige Rodelinda

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.