Cité de l’Opera: Ed, Monique en Cheryl
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 232.
Alain naar Frankfurt
Alain Altinoglu wordt vanaf seizoen 2021/2022 de nieuwe chef-dirigent van het hr-Sinfonieorchester in Frankfurt. Hij zal zijn functie combineren met die van muzikaal directeur van de Munt in Brussel. Opera staat ook op zijn wensenlijst van het orkest in Frankfurt: ‘Ich glaube, es ist wichtig, dass jedes Sinfonieorchester manchmal eben auch Opern spielt’, zegt de in Parijs geboren dirigent.
Künftiger hr-Chefdirigent Alain Altinoglu will breites Musik-Spektrum erarbeiten https://t.co/Lvr4BqIfRU
— Dirigent (@dirigent) February 17, 2020
Stemmen
Wordt het Jonas, Karita of Bryn? Of één van de andere zeven kandidaten voor de publieksprijs van de International Opera Awards? U kunt nog stemmen tot eind maart. De winnaar wordt tijdens de uitreikingsavond op 4 mei in Sadler’s Wells in Londen bekendgemaakt.
Show some ♥️ to your favourite singer by voting for them in this year’s @operamagazine Readers’ Award. Voting open till March 27, winner announced May 4 @Sadlers_Wells! #OperaAwards2020https://t.co/qX4ky7hHYu pic.twitter.com/Pe8v1bIw9D
— The Opera Awards (@TheOperaAwards) February 14, 2020
Still going strong (1)
Sinds 1991 bestaat Opera Zuid in Maastricht, voor die tijd waren er onder meer de producties van het Limburgs Opera Project. Dat presenteerde in februari 1989 de opera Rigoletto. De lijst van medewerkers bevat namen van mensen die 31 jaar later still going strong zijn, zoals dirigent Ed Spanjaard en regisseur Monique Wagemakers.
17 FEBRUARI 1989
Première ‘Rigoletto’ van het Limburgs Symphonie Orkest in het Wijngrachttheater, Kerkrade. “Limburgs Opera Project heeft bestaansrecht” (Telegraaf) https://t.co/mSVdP4cYRq via @OperaArchief— OPERA ARCHIEF NL (@OperaArchief) February 17, 2020
Still going strong (2)
Forum Opéra ontdekte op een nieuwe opname uit september 2018 van de opera’s Cavalleria rusticana en Pagliacci de naam van sopraan Cheryl Studer. Ze was een jaar eerder in Nederland voor haar jurylidmaatschap van het Internationaal Vocalisten Concours. Ze is ook vocaal still going strong.
Nostalgiques des années 1990, Cheryl Studer revient !
➡️ https://t.co/3AgJDhSFJB pic.twitter.com/yxi1GVgQmz— Forumopera.com (@Forumopera) February 18, 2020
Zing over de bevrijding
NPO Radio 4 viert 75 jaar bevrijding met een speciale partituur voor zangers en koren. Radio 4 nodigt de 1,7 miljoen Nederlanders uit die met regelmaat in georganiseerd koorverband zingen.
Vanaf vandaag: Zing mee, de nieuwe wereld! Een lied van verlangen naar vrijheid, tgv #75JaarBevrijding! Download gratis de bladmuziek, website https://t.co/DT1yE3jett pic.twitter.com/1XKGIojLlU
— margriet vroomans (@MVroomans) February 17, 2020
Jamie bezoekt Zweinstein
We zijn fan van Jamie Barton vanwege haar vocale kwaliteiten én omdat ze kennelijk weinig geeft om glamour en sterrendom. Dit weekend maakte de mezzo een cultureel uitstapje dat ze deelde op social media.
The face of someone entering Diagon Alley at The Wizarding World of Harry Potter for the first time… 🤯 pic.twitter.com/Xh438NxFDb
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) February 16, 2020
Partay met EMW
De tweet is van Opera Canada en het ging hen om Gerald Finley, maar wij kijken graag even mee vanwege Eva-Maria Westbroek in een legendarische rol in Londen.
#ICYMI: we spot @GeraldFinley in this clip of Mark-Anthony Turnage’s Anna Nicole at @TheRoyalOpera , along with the stellar Eva-Maria Westbroek in the title role.
Let’s partay, indeed.#opera#canadianoperasingers#annanicole#21stcenturyoperahttps://t.co/9PHN0KWqwe
— Opera Canada (@OperaCanada) February 16, 2020
Glyndebourne krijgt nieuwe koks
Er komen tijdens het aanstaande Glyndebourne-seizoen nieuwe koks naar Lewes. Ze serveren in de pauze van de opera’s soep van meloen uit de Charente en beloven dat ‘the apple Tarte Tatin, which has been a signature dish at Galvin restaurants for over 15 years, will be super popular too’.
With just three weeks to go until public booking for Festival 2020 opens, we asked Michelin-starred chefs Chris and Jeff Galvin to tell us more about their new partnership with Glyndebourne. https://t.co/UT55Y3nT4V
— Glyndebourne (@glyndebourne) February 16, 2020
Stemlijst
Wie niet vertrouwd is met de verschillende stemmen die in een opera klinken, vindt hier een handig lijstje.
Ever wondered how the singing voice is categorised? In short, it all depends on the lowest note and the highest note you can produce and the quality of the sound. Read our guide to discover your voice https://t.co/ZBq0sr7FZt #SingingSundays pic.twitter.com/SuJlf8uwxu
— Welsh National Opera (@WNOtweet) February 16, 2020
Recitals in Covent Garden
Net als De Nationale Opera biedt ook het Royal Opera House in Londen lunchconcerten.
🎶 Did you know we hold regular Recitals at Lunch?
They often take place in the stunning setting of our historic Crush Room and they are a great way to take in a Royal Opera House performance for just £12!
Find out more: https://t.co/ANrDZ0R7Xl pic.twitter.com/8g1aMkdSAB
— Royal Opera House (@RoyalOperaHouse) February 16, 2020
Peter en Benjamin in de podcast
De Britten-Pears Foundation, gevestigd op het landgoed van componist Benjamin Britten en tenor Peter Pears, maakt nu ook een podcast.
Have you checked out our first foray into the world of podcasts? From The Red House episode one is available to listen to on our website – give it a listen to find out about Britten, Pears and what we do here!https://t.co/WNUYaUUiyt pic.twitter.com/Dz5o20VFr6
— Benjamin Britten (@BrittenOfficial) February 16, 2020
Frau in print
Komende zondag is er een concertante Frau ohne Schatten in Rotterdam, later dit seizoen presenteert De Nationale Opera een scenische versie van Strauss’ opera. Floris Don, programmeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, heeft een leestip.
The book is not bad but the opera much much better #frauohneschatten #strauss #yannick @rdamphil pic.twitter.com/IrS3GsbFxy
— Floris Don (@DonFloris) February 16, 2020
Ensuite: Aussi sur scene
Mais on ne peut pas oublier les autres chanteurs sur scene, comme Michael Wilmering, Katrien Baerts et Thomas Oliemans. Hier à Paris, jeudi à Dortmund et dimanche à Rotterdam.
Ce soir, @TCEOPERA pour «Die Frau ohne Schatten» en version concert avec le @rdamphil sous la baguette de @nezetseguin et autour d’une distribution chevronnée : Stephen Gould, Elza van den Heever, Michael Volle, Lise Lindstrom et Michaela Schuster.
CR demain matin sur @Forumopera pic.twitter.com/43BYO1foVG— Yannick Van B. (@snobinart) February 17, 2020
Amai
De vlotte Vlamingen van de Schone Compagnie hebben de complete Mozart/Da Ponte-trilogie bewerkt. Het drieluik is tijdens Operadagen Rotterdam integraal te zien op 23 en 24 mei.
Deschonecompanie: ‘The playfulness of theatre and the grandeur of opera’ https://t.co/2jrEJ3bmCk
— La Monnaie De Munt (@LaMonnaieDeMunt) February 16, 2020
Gratis geld kost enige moeite
De instellingen die subsidie aanvragen in het kader van de culturele basisinfrastructuur (voor opera is in de periode 2021-2024 een bedrag van 32,62 miljoen euro per jaar beschikbaar) moeten hun aanvragen herzien. Omdat er instellingen zijn die zich niet hielden aan de heldere voorwaarden, komt er nu een nieuwe ronde. Cultuurpers vindt dat zielig.
Er heerst chaos bij de procedure voor subsidieaanvragen voor de Culturele Basisinfrastructuur. Daarom laten we u de mail even lezen. https://t.co/4H4HB1doO4 pic.twitter.com/IN30ioeuFr
— Wijbrand Schaap (@wijbrand) February 16, 2020
Drieluik in Brussel
‘Mozart was een protofeminist’, zeggen Jean-Philippe Clarac en Olivier Deloeuil van het collectief C&D le lab in Bordeaux. Ze maakten voor de Munt een enscenering van de drie Mozart/Da Ponte-opera’s.
https://t.co/BMgoNrl5Hm via @demorgen
— La Monnaie De Munt (@LaMonnaieDeMunt) February 17, 2020