BinnenkortNieuws

De Munt presenteert Streaming Festival

De Munt in Brussel is – net als bijna alle operahuizen ter wereld – dicht. Om het publiek toch te voorzien van opera komt het theater in de Europese hoofdstad met een speciaal online programma. Zeven opera’s, die vier eeuwen operacultuur omspannen, zijn tot en met 19 april te zien.

De Muntschouwburg: dicht in Brussel, geopend op het wereldwijde web. (© Johan Jacobs)

Het operahuis in Brussel wil operaliefhebbers de kans geven om recente producties online te bekijken en hoopt mensen die nog maar net interesse hebben in het genre opera op deze laagdrempelige en gratis manier te bereiken met een doorsnede uit de operahistorie. Onder meer de wereldpremières van de opera Frankenstein, gebaseerd op het boek van Mary Shelley, en van Dusapins Macbeth Underworld staan op het programma. Er zijn ook klassieke opera’s van Mozart (Lucio Silla) en Wagner (Tristan und Isolde) te vinden in het programma.

Hieronder een overzicht van het aanbod:

Aida van Verdi
De Munt sloot seizoen 2016/2017 af met Aida in het tijdelijke Muntpaleis op Tour & Taxis, omdat het eigen theater verbouwd werd. Alain Altinoglu en Samuel Jean dirigeerden afwisselend, Stathis Livathinos maakte de enscenering.

‘Tegen een achtergrond van oorlog en machtsmisbruik brengt Aida het meeslepende verhaal van de driehoeksverhouding tussen de Egyptische prinses Amneris, generaal Radamès en Aida, een onttroonde en tot slaaf verknechtte Ethiopische prinses’, zo omschreef de Munt de plot van Verdi’s bekende opera. ‘De grote historische taferelen en triomfmarsen die de opera populair maakten, wisselen af met intieme maar krachtige duetten en momenten van intense introspectie.’

De productie werd geregisseerd door Stathis Livathinos, artistiek directeur van het Nationaal Theater van Griekenland. Livathinos werkt met een dubbele cast. Adina Aaron en Monica Zanettin deelden de rol van Aida, Andrea Carè en Gaston Rivero zongen afwisselend Radamès en Nora Gubisch en Ksenia Dudnikova waren roulerend Amneris. Dirigent Alain Altinoglu leidde de meeste voorstellingen, tijdens drie avonden stond Samuel Jean voor het Symfonieorkest en koor van de Munt.

Lucio Silla van Mozart

Lenneke Ruiten zingt Giunia in Lucio Silla. (© Victor Thomas)

De Munt bracht in 2017 een productie van Mozarts Lucio Silla met in de cast Lenneke Ruiten als Giunia. Het orkest werd geleid door Antonello Mancorda.

In Lucio Silla staat de ‘radicale ommekeer tot clementie’ van Lucio centraal, zo beschrijft de Munt. De heerser heeft zijn tegenstanders uit de weg laten ruimen en heeft alle macht in handen. Nu wil hij Giunia tot vrouw nemen, maar omdat hij haar vader heeft laten vermoorden en haar geliefde Cecilio heeft verbannen, koestert ze grote haat tegen hem. De liefde tussen Giunia en Cecilio, en de manipulaties van Cecilio’s vriend Cinna, brengen Lucio tot inkeer. Regisseur Tobias Kratzer noemde Lucio Silla ‘een meesterwerk van een jong genie, vol originaliteit en diepdoorvoelde muziek’.

La Gioconda
De opera La Gioconda van Amilcare Ponchielli werd vorig jaar in een regie van Olivier Py in Brussel gespeeld. Onder leiding van dirigent Paolo Carignani zongen Béatrice Uria-Monzon en Hui He afwisselend de titelrol. Silvia Tro Santafé en Szilvia Vörös zongen Laura en de tenoren Stefano La Colla en Andrea Carè waren Enzo.

Ponchielli, in zijn tijd één van de belangrijkste Italiaanse componisten, baseerde zijn opera op Angelo, tyran de Padoue van Victor Hugo. Het verhaal speelt zich af in het zeventiende-eeuwse Venetië en draait om de zangeres La Gioconda, die van de banneling Enzo Grimaldi houdt, maar zich erbij neerlegt dat hij de geliefde van Laura is en het paar uiteindelijk aan de dood helpt ontsnappen door zichzelf op te offeren. Regisseur Olivier Py is een groot kenner van Hugo, aldus de Munt, en ‘stelt ons een dromerige versie voor van dit zwart-romantische drama, dat wordt beheerst door seks en dood’.

Frankenstein
Nog maar twee weken geleden bracht de Munt de wereldpremière van Frankenstein, een opera van de Amerikaanse componist Mark Grey. Regisseur Àlex Ollé van La Fura dels Baus verzorgde de regie. Het stuk is gebaseerd op het boek van Mary Shelley uit 1816. De ‘allereerste sciencefictionroman’, aldus de Munt.

Repetitiebeeld van Frankenstein, een nieuwe opera die twee weken geleden in première ging. (© H. Segers)

Het verhaal gaat over een kunstmatig gecreëerd schepsel, dat naar het goede streeft, maar toch het kwade doet. Componist Mark Grey geeft in zijn eerste avondvullende opera zijn eigen interpretatie van het verhaal. ‘Hij waarschuwt voor de groeiende kloof tussen ons vermogen om uit te vinden en ons onvermogen om te begrijpen’, stelt de Munt. ‘Een langverwachte wereldcreatie, met en over geavanceerde technologie.’

Regisseur Àlex Ollé werkte samen met dirigent Bassem Akiki en een cast vol bekende zangers, onder wie Scott Hendricks als Victor Frankenstein, Topi Lehtipuu als Creature, Eleonore Marguerre als Elizabeth en Andrew Schroeder als Dr. Walton.

Tristan und Isolde
In mei vorig jaar presenteerde het operahuis in Brussel een nieuwe productie van Tristan und Isolde in een regie van cineast Ralf Pleger. De Nederlandse sopraan Kelly God zong enkele malen de rol van Isolde, maar in de registratie op video ziet u sopraan Ann Petersen. Bij de video-opname zong Bryan Register de rol van Tristan. Nora Gubisch was Brangäne en Franz-Josef Selig zong koning Marke. De Nederlandse bariton Wiard Witholt was Melot en Ein Steuermann.

‘Een omvattende dialoog van twee geliefden’ en ‘een hymne aan de liefde en aan de dood’. Zo omschreef de Munt Tristan und Isolde. Volgens het operahuis sloeg de componist met deze opera nieuwe wegen in op ’harmonisch, melodisch en esthetisch vlak’. Regisseur Ralf Pleger, bekend van zijn muziekfilms, bedacht samen met beeldend kunstenaar Alexander Polzin een nieuw concept voor de opera. Hun streven: ‘een onderdompeling in de wagneriaanse verbinding van tekst en muziek’. Alain Altinoglu is hun muzikale partner op de bok.

Het sprookje van Tsaar Saltan
‘Helemaal ontdaan verliet ik de zaal, verlangend naar meer voorstellingen van dit soort, met zulke goede zangers, dirigent, muziek, regie en bühnebeeld. Alles paste in elkaar als een Gesamtkunstwerk pur sang.’ De recensent van Place de l’Opera die vorig jaar juni in Brussel de opera van Rimski-Korsakov meemaakte, was bepaald enthousiast.

Scène uit Tsaar Saltan bij de Munt. (© Forster)

‘De muziek van Tsaar Saltan valt op door zijn pracht en praal. Met name de orkestrale gedeeltes en de koorpassages zijn ongekend prachtig. Door de uitstekend dirigerende chef van de Munt, Alain Altinoglu, kwam dat goed voor het voetlicht’, zo luidde de recensie. ‘Dmitri Tcherniakov tekende voor een fenomenale regie. Hoewel ik lang niet alles gezien heb van Tcherniakov, vermoed ik dat dit zijn sterkste werk tot op heden is.’

Svetlana Aksenova (vorig jaar nog bij De Nationale Opera te zien als Elisabeth in Tannhäuser) zong Militrisa, bas Ante Jerkunica vertolkte Tsaar Saltan.

Macbeth Underworld
Het lopende seizoen van de Munt opende in september met de wereldpremière van Macbeth Underworld. Thomas Jolly regisseerde de nieuwe opera van Pascal Dusapin, waarin het echtpaar Macbeth veroordeeld wordt om hun tragedie opnieuw te beleven. De componist is bekend van opera’s als Penthesilea en Passion. Het duo, met librettist Frédéric Boyer, ‘duikt in de duistere regionen van de menselijke ziel en belicht hoe het kwaad zich op onontkoombare wijze verwezenlijkt in Shakespeare’s iconische echtpaar Macbeth’, aldus de Munt. De Macbeths spoken in deze opera rond in hun eigen herinneringen. ‘Het resultaat: een heerlijk lugubere gothic opera’, zo beloofde het operahuis.

De regie van Macbeth Underworld was in handen van de jonge Franse regisseur Thomas Jolly, die daarmee zijn debuut maakte bij de Munt en voor het eerst een hedendaagse opera regisseerde. Jolly maakte naam in eigen land met zijn theatergezelschap La Piccola Familia. Hij acteerde en regisseerde onder meer Henry VI, een Shakespeare-tetralogie die als achttien uur durende marathon werd opgevoerd op het Festival d’Avignon. Met Eliogabalo bij de Opéra national de Paris maakte hij zijn operadebuut.

Zie voor meer informatie over het digitale aanbod de speciale webpagina van de Munt.

Vorig artikel

Wereldpremière Ritratto op YouTube

Volgend artikel

Aanbod klassieke streams dijt uit

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.