Nieuws

Cité de l’Opera: Rachel, Julie, Dietrich

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 239.

Leeg
Het plein in Manhattan, tussen de 62e en 65e straat, is stil. Maar de musici van het orkest van de Metropolitan Opera blijven hoopvol en spelen door tijdens de lockdown.

En Français
Sopraan Rachel Willis-Sørensen zegt: ‘Het Frans is mijn favoriete taal, door de kleur van de klinkers, de lyriek, het is de meest muzikale taal.’ Ze werd geïnterviewd door het Franse online magazine Ôlyrix.

À la maison
Nog meer Frans: sopraan Julie Fuchs zou dit seizoen nog in Wenen en Parijs zingen, maar is nu beperkt tot haar eigen huis en pianist Alphonse Cemin op afstand.

Paasei
Het heeft, afgezien van het feit dat mezzosopraan Stephanie Blythe het aanbeveelt, niks met opera te maken. Maar verrassend is het wel.

Luisterlust
Wie nog tijd over heeft na het beluisteren van de podcast van Place de l’Opera kan terecht bij de Met Opera Guild.

Goed nieuws uit New York
Vrijdag vindt u het programma weer in onze wekelijkse rubriek ‘Opera in de media’, maar hier is vast het overzicht van de online streams van de Metropolitan Opera in New York voor volgende week. Die week eindigt met het rol-afscheid van Renée Fleming, die in 2017 voor het laatst Die Marschallin zong in Der Rosenkavalier.

Help!
De hulp aan musici en zangers die het nu financieel niet rooien is nog lang niet op orde.

Master Joyce
Joyce DiDonato kan niet wachten tot er weer live-muziek op de podia klinkt. Tot die tijd moeten we het doen met de opnamen van haar masterclasses in Carnegie Hall. Ze belooft: ‘When we come back, we’ll come back with fire.’

Dieskau over zijn rollen
Opnamen van gesprekken met Dietrich Fischer-Dieskau over zijn werk staan nu als videocast online. In het eerste deel praat de bariton over zijn vertolking van Hans Sachs in de opname van Wagners Die Meistersinger onder Eugen Jochum.

Vief jaar geleden in Milaan
Sinds het begin van de crisis worden de archieven ontsloten met opnamen van grote operahuizen waar vooraanstaande solisten optraden. Allemaal gratis online, zoals deze opname uit 2015 van Anna Netrebko in Verdi’s Giovanna d’Arco.

Vorig artikel

Sopraan Chen Reiss eert Beethoven

Volgend artikel

Operadagen Rotterdam start ODR TV

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.