Nieuws

Cité de l’Opera: Iestyn, Sonya en Francis

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 248.

Complotdenker
Iestyn Davies vermoedt een relatie tussen het moment waarop de Britse pubs weer open mogen en zijn optreden in Wigmore Hall.

Le show must go on
Waar andere theaters nog uitgebreid puzzelen op aanpassingen vanwege de coronamaatregelen, presenteert het Parijse Théâtre des Champs-Elysées schijnbaar zonder voorbehoud de eerste voorstellingen van seizoen 2020/2021. In de Messiah van Händel, geënsceneerd door Robert Wilson, is de Nederlandse alt Helena Rasker te zien.

Koopje
Volkskrant-journalist Guido van Oorschot ging op zoek naar mooi geluid dat de luisterervaring in de concertzaal evenaart. Voor bijna vijf mille zit je goed.

Beethovenfeest
Sopraan Sonya Yoncheva zingt een post-coronaconcert, met de negende van Beethoven. Op 15 juni in Genève.

Geld
Afgelopen week werd de digitale manifestatie Cultuur in Actie gehouden. Volgens deze berekening leveren de cultuuruitgaven een enorm rendement op.

Autokino-opera
In Stuttgart vonden ze een alternatief voor voorstellingen in het theater. Hopelijk was ook voorzien in een fietsenstalling.

#educateyourself
De ‘tweet to end all tweets’ komt van New York Times-columnist Charles Blow.

Black voices matter
Een gesprek tussen zwarte zangers – van wie de meeste recent in Nederland te horen waren – over ongelijkheid en de positie van mensen van kleur in de operawereld.

Coropera
Of dit nou dé illustratie van het belang van cultuur in coronatijden is, laten we graag aan u ter beoordeling. Het was wel lief van Paul Potts.

Leb’ wohl, du kühnes, herrliches Kind
De dochter van Wieland, en daarmee direct verbonden met componist Richard Wagner, is jarig.

Prijswinnaar
Fluitiste Lucie Horsch gaf haar mening over kunstsubsidies en nu vindt ineens iedereen dat.

Live online
Het Rietveld Theater heeft, gedwongen door de lockdown, veel ervaring opgedaan met livestreams. De kennis van het Delftse theater – binnenkort zingt Thomas Oliemans er – wordt overgedragen aan andere geïnteresseerden.

Lied in Oxford
Oxford Lieder gaat door, dit najaar. Voorlopig alleen digitaal en, als de maatregelen versoepelen, mogelijk met publiek. Het festival legt nadrukkelijk een verdienmodel onder het programma, met een Festival Pass voor 90 pond en één van 250 met extra’s. Eén van de optredende artiesten is Benjamin Appl.

Francis op cd
Bijna even vaak op tv als Peter R. de Vries. Maar die gaat dan weer niet een cd maken.

Percussie XXL
De afleveringen van Studio Nibelheim, de podcast van Place de l’Opera, beginnen met het geluid van de aambeelden in Nibelheim. De percussionisten van het Royal Opera House maakten een huisvlijtversie.

Vorig artikel

Mijn Strauss: Daphne

Volgend artikel

Salzburger Festspiele presenteert programma

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.