AchtergrondBinnenkortInterviews

Op de fiets naar Veerle Sanders

Voor het eerst sinds de lockdown gaat Veerle Sanders weer optreden. Volgend weekend is het zover, en dan meteen zesmaal, in Tilburg. Het publiek bleek er minstens zo veel zin in te hebben, want de kaarten voor ‘Beethoven op de Fiets’ vlogen weg. Via een fietsroute door de stad gaat het publiek op drie plaatsen concerten bezoeken.

Veerle Sanders zingt met Jan-Willem Rozenboom in Tilburg. (©Alexia van der Meijden)

Het is een ervaring die Veerle Sanders deelt met heel veel collega’s. Midden in een repetitie moeten stoppen na de afkondiging van de lockdown door het kabinet. In haar geval was het vlak voor de Nederlandse première van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny bij De Nationale Opera. ‘We stonden op het podium voor één van de laatste repetities toen Sophie de Lint het podium opkwam en zei dat ze met pijn in het hart ons moest laten stoppen.’

Zangles geven ging door, eerst online en later weer fysiek. Het gaf structuur en hield haar op de been in de maanden zonder optredens. Veerle constateert: ‘Alles is weggevallen qua opdrachten, 90 procent is gecanceld en 10 procent is verzet, maar dan staat er nog niks vast. Ik heb wat kleine dingen staan, maar of die doorgaan is onzeker. Het meeste is tot ver in 2021 gecanceld en er zijn ook weinig audities nu. Het is nodig dat we op de barricaden klimmen en onze stem laten horen in Den Haag.’

Sinds 1 juni mag er weer worden opgetreden voor een vooralsnog klein publiek. Bij Veerle Sanders kwam een e-mail binnen. Ze vertelt: ‘Ik woon sinds een jaar weer in Tilburg, ik heb hier mijn bachelor en master gedaan op Fontys. Lex Bergink is een dirigent met wie ik afgelopen jaar veel heb gewerkt. Hij kwam, met zijn partner Evelien Holster, op het idee om de cultuur in Tilburg te laten zien in een muzikale reis die het publiek coronaproof kan maken op de fiets. Ze bedachten ‘Beethoven op de Fiets’. Het gaat iedereen die meewerkt niet om het geld, maar om de cultuur weer te verbinden aan de mensen in Tilburg.’

‘Beethoven op de Fiets’ wordt gehouden op 4 en 5 juli. Het publiek fietst zo’n vijftien kilometer en stopt onderweg bij drie locaties waar de muziek in het teken staat van Beethoven. Er zijn optredens voor steeds dertig bezoekers door een strijkkwartet, een blaasoctet en mezzosopraan Veerle Sanders (‘high-mezzo’, preciseert ze op haar website), die voor deze optredens door de organisatie werd gekoppeld aan stadgenoot Jan-Willem Rozenboom. De pianist, componist en producer studeerde ook in Tilburg piano aan het conservatorium.

Veerle kende Rozenboom onder meer van de ‘kruikenconcerten’ die jaarlijks de muzikale aftrap vormen van het Tilburgse carnaval. ‘Het begon per e-mail en een week later zijn we bij Jan-Willem gaan repeteren’, vertelt ze. ‘Ik had mijn hele muziekmap meegenomen en daaruit hebben we gezocht naar geschikt repertoire. Beethoven zat er nog niet in, maar dat ben ik snel gaan studeren.’

‘We hadden meteen een klik, de samenwerking ging bijna als vanzelf. Ik vind de sfeer waarin je samenwerkt erg belangrijk en je merkt snel of het gelijkwaardig is. En dat was zo. Jan-Willem is een fantastische pianist, hij speelde zo weg wat ik voorstelde en dan hoefde ik alleen nog iets over het tempo te zeggen. We hadden nog nooit samengewerkt, Jan-Willem speelt veel Bach en Schubert, en hij is natuurlijk ook bekend uit de popmuziek als producer, begeleider en componist van Guus Meeuwis.’

Veerle Sanders in de schmink voor Cherubino bij Opera Zuid. (©Morten de Boer)

‘We zijn, ondanks de brede muzikale interesse die we beiden hebben, gebleven bij klassiek, want dat is het thema van de fietstour. Ik heb gekeken naar liederen van Beethoven, die weer werd geïnspireerd door Mozart. Zo kwamen we van het één op het ander. Ik had een paar nieuwe stukken in mijn hoofd die ik graag wilde doen, ‘Youkali’ van Kurt Weill en ‘Gretchen am Spinnrade’ van Schubert. We beginnen bij Beethoven natuurlijk, met ‘Ich liebe Dich’. Ik zing een aria van Cherubino uit Le nozze di Figaro van Mozart, niet ‘Voi che sapete’, de bekendste, maar ‘Non so piu cosa son cosa facci’. Die vind ik eerlijk gezegd nog mooier.’

Of er nog kans is op een toegift in de vorm van ‘Brabant’, het bijna-volkslied van de provincie waarvoor Jan-Willem Rozenboom de muziek schreef? ‘Ha, ha, ik denk het niet, maar ik sta open voor alles. Het is fijn dat we tijdens de twee dagen zesmaal kunnen optreden voor het publiek dat aan komt fietsen. Zo kunnen we elkaar als Tilburgers weer vinden door de muziek.’

Veerle Sanders gaat haar eigen weg, zegt ze met stelligheid. ‘Er zijn nog zo veel kansen die er zullen komen. Ik sta ervoor open om juist nu die aan te grijpen voor mijn persoonlijke ontwikkeling, op wat voor vlak dat dan ook is. Het is belangrijk dat je bezig blijft, doorgaat met je ontwikkeling en je niet gek laat maken. Ik heb gekozen voor de muziek, voor dit onzekere vak. Ik ga niet klagen, ook al is er – zo blijkt nu – geen vangnet. Maar ik ben ervan overtuigd dat er betere tijden komen’.

Meer informatie over ‘Beethoven op de Fiets’ vindt u op de website.

Vorig artikel

Reisopera stelt grote producties uit

Volgend artikel

Bayerische Staatsoper opent op 1 september

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.