AchtergrondBinnenkort

De operahuizen gaan weer open: Brussel

Het is met aanpassingen, inperkingen en voorbehouden, maar de grote operahuizen in Europa maken zich op voor een nieuw seizoen. We blikken vooruit op hun gewijzigde plannen. In deze aflevering: de Munt in Brussel.

De Muntschouwburg in Brussel. (© Johan Jacobs)

‘We worden op dit moment nog geconfronteerd met te veel onzekerheden: over de reismogelijkheden van onze internationale artiesten, over de gezondheidsmaatregelen voor onze muzikanten in de orkestbak, over de achterstand van het werk in onze decor- en kostuumateliers en vooral over de veiligheidsprotocollen om u op een verantwoorde manier ter verwelkomen in onze zalen’, stelt de Munt op zijn website.

Niettemin heeft het Brusselse operahuis besloten om voorlopig alleen de seizoensstart te wijzigen. Oorspronkelijk zou het seizoen 2020/2021 openen met de wereldpremière van The Time of Our Singing, een nieuw werk van Kris Defoort. Die productie is een jaar uitgesteld. Daarna zou The Sleeping Thousand van Adam Maor volgen. Die vier voorstellingen zijn geannuleerd.

Als alternatieve seizoensopening ontwikkelt de Munt een pop-requiem: Is this the end? Vanaf de première van Die tote Stadt op 22 oktober houdt het operahuis voorlopig zijn eerder gepresenteerde programmering aan. ‘Meer afzeggen is een makkelijkheidsoplossing die motivatie wegneemt en geen perspectief biedt’, stelt de artistieke directie.

Het programma

De alternatieve seizoensopening Is this the end? is een pop-requiem van de Belgische componist Jean-Luc Fafchamp en regisseur Ingrid von Wantoch Rekowski. Het bestaat uit drie delen, die verspreid over drie seizoenen gepresenteerd worden. Deel één gebruikt de volledige Muntschouwburg als operadecor. Het publiek kan de productie live via de website van de Munt bekijken. Patrick Davin heeft de muzikale leiding. De solorollen worden vertolkt door Sarah Defrise, Amaury Massion en Albane Carrère.

Achter de rest van de programmering staat voorlopig nog een vraagteken. De Munt hoopt zeven producties te kunnen brengen, waaronder Die tote Stadt, de Belgische opera De Kinderen der Zee van Lodewijk Mortelmans en het bijzondere project Bastarda, waarin Donizetti’s opera’s Elisabetta al castello di Kenihworth, Anna Bolena, Maria Stuarda en Roberto Devereux gecombineerd worden tot een nieuw werk. De Nederlandse sopraan Lenneke Ruiten staat op het affiche als Maria Stuarda.

In een interview met Peter de Caluwe lichtten we eind maart het nieuwe seizoen van de Munt uitgebreid toe.

Zie voor meer informatie de website van de Munt.

Vorig artikel

Houberg en Vegter op tournee met Sole e Amore

Volgend artikel

Vliegende Hollander: eindelijk weer echte opera

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.