AchtergrondBinnenkort

De operahuizen gaan weer open: Londen

Het is met aanpassingen, inperkingen en voorbehouden, maar de grote operahuizen in Europa maken zich op voor een nieuw seizoen. We blikken vooruit op hun gewijzigde plannen. In deze aflevering: het Royal Opera House in Londen.

Het Royal Opera House in Londen (‘Covent Garden’) komt langzaam weer tot leven.

Het Londense publiek moest lang wachten, maar in oktober kan het Royal Opera House eindelijk weer voorstellingen op de bühne brengen, al blijft het aanbod voorlopig spaarzaam. Het operahuis kiest voor live-voorstellingen voor een klein publiek, die tevens als betaalde livestream worden aangeboden. Aanvullend worden online nog steeds oude ROH-producties gestreamd.

In het operahuis is een ‘one way system’ aangebracht, zodat het publiek via een vaste route naar de zaal en na afloop naar buiten geleid wordt. Er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar, met een maximum van twee tickets per bestelling. Het dragen van een mondkapje is in het hele operahuis verplicht.

Het programma

Het Royal Opera House start zijn seizoen met twee nieuwe operaproducties. De voorstelling 4/4 bestaat uit vier werken – Apollo and Daphne van Händel, Frankenstein!! van Gruber, Knoxville Summer van Barber en Phaedra van Britten – geregisseerd door vier verschillende regisseurs en gedirigeerd door vier verschillende dirigenten. De solisten zijn onder anderen Alexandra Lowe, Christine Rice en Allan Clayton. De voorstelling is op 17 oktober te zien en kan daarna nog een maand als betaalde stream bekeken worden.

De tweede première is New Dark Age op 24 oktober (eveneens een maand lang als stream te zien). De productie combineert The Knife of Dawn van Hannah Kendall, een eenpersoonskameropera, en A New Dark Age, een werk van verschillende vrouwelijke componisten, geregisseerd door Katie Mitchell. De solisten zijn Nadine Benjamin, Anna Dennis, Susan Bickley en Peter Brathwaite.

Onder de titel Current, Rising brengt de Royal Opera de eerste ‘originele opera in hyper reality’. Componist Samantha Fernando, regisseur Netia Jones en ontwerper Joanna Scotcher plaatsen het publiek in een virtuele wereld, waarbij de bevrijding van Ariel aan het einde van Shakespeares The Tempest de inspiratiebron is. Current, Rising is op 28 november te zien in het Linbury Theatre van het ROH.

Op 20 en 22 november is Händels opera Ariodante concertante te horen. Händel componeerde Ariodante voor het eerste theater dat op de plek van het huidige Royal Opera House stond. Onder muzikale leiding van Christian Curnyn voeren onder anderen Paulu Murrihy, Chen Reiss, Gerald Finley en Sophie Bevan het werk uit.

Op 27 en 29 november volgen concertante uitvoeringen van Falstaff. De komedie van Verdi is bezet met grote namen als Bryn Terfel en Simon Keenlyside. Antonio Pappano dirigeert.

De plannen van het ROH voor 2021 zijn nog niet bekend. Zie voor meer informatie de website van het Royal Opera House.

Vorig artikel

DNO kort Le nozze di Figaro in

Volgend artikel

Studio Nibelheim: Jetske Mijnssen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.