Cité de l’Opera: Sonya, Michel en Ed
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 273.
Sonya zingt
Het is hard zoeken naar berichten op Twitter die over muziek gaan in deze tijd. Maar Sonya gaat – corona volente – zingen en meldt dat even.
Excited to announce that, health permitting, I’ll open the season of @teatroallascala on December 7 led by #RiccardoChailly and with wonderful colleagues & friends in the gala , broadcast on TV, radio & internet from 5pm CET.✨ #sonyayoncheva pic.twitter.com/fGNWSKjREk
— SONYA YONCHEVA (@sonyayoncheva) November 29, 2020
Adieu Paris
‘Ces années à Paris ont sans doute été les plus heureuses de ma vie’, zei dirigent Philippe Jordan bij het afscheid van het orkest van de Parijse opera. Hij gaat van Parijs naar de Wiener Staatsoper.
“Vous allez beaucoup me manquer” : Philippe Jordan dit adieu à son orchestre |
➡️ https://t.co/f9bnXhbCbU pic.twitter.com/LlmUebfMYJ— Forumopera.com (@Forumopera) November 29, 2020
Nederlands werk in Bregenz
Het festival aan het water in Bregenz moest een jaar overslaan, maar komende zomer is er alsnog de herneming van Rigoletto. Er is ook Nederlands aandeel in de programmering. De filmopera Upload van Michel van der Aa wordt op 29 juli gepresenteerd.
.@bregenzfestival 2021 announced,
it includes the Austrian premiere of “Upload” ft. @_JuliaBullock @Sviceridor @Musikfabrik @ottotausk @katjaherbers (film) @ashzukerman (film)
https://t.co/1FxKrxiaWI— Michel van der Aa (@vanderaanet) November 28, 2020
Leeg Glyndebourne
Ook in Glyndebourne viel het dit jaar stil. In mei vroeg het Britse operahuis zijn vaste fotografen James en Sam om langs te komen. ‘Instead of snapping the packed opening night of the Festival, James and Sam found themselves roaming a deserted Glyndebourne…’ De beelden staan op de website van het Glyndebourne Festival.
During the first COVID-19 lockdown, photographers James Bellorini and Sam Stephenson were commissioned to capture images of Glyndebourne at the height of the pandemic.
We spoke to James and Sam to find out more about the stunning scenes they photographed https://t.co/6mdzCZMmIk pic.twitter.com/s7HGCSqQb2
— Glyndebourne (@glyndebourne) November 28, 2020
Ladies’ Night
De recente aflevering van NTR Opera Live was helemaal gewijd aan muziek van vrouwen. Het speciale recital dat sopraan Bauwien van der Meer en Caecilia Boschman gaven, is nog terug te luisteren.
Luistertip! @HenricEk presenteert om 19:00u in #NTROperalive een bijzonder recital. Sopraan @Bauwien van der Meer en pianiste Caecilia Boschman, met liederen van vrouwelijke componisten. (O.a. Alma Mahler, Clara Schumann, Pauline Viardot, Lili Boulanger). https://t.co/7eCTgimXcr
— NPO Radio 4 (@NPORadio4) November 28, 2020
Back to basics
Mezzosopraan Stephanie Blythe, niet gesteund door een groot orkest, begeleidt zichzelf bij een oud Amerikaans liedje.
I fell in love with the Ink Spots and Bill Kenny’s soaring vocals the very first time I heard this song. “If I Didn’t Care” (1939) by Jack Lawrence – a simple, gorgeous sentiment. Thank God for songs. #beasongfluencer#ilovemybigbluelanikai @lanikaiukes pic.twitter.com/6sQsAgYjZg
— Stephanie Blythe (@BlytheMezzo) November 30, 2020
Mastering Mozart
De eerste beelden van de masterclasses van het IVC die deze week in Den Bosch worden gehouden:
Master @thomas_oliemans and participants listen to #ElenoraHu as she sings during her masterclass at #IVC. #ErnstMunneke plays the piano. Elenora will perform in the #Presentatieconcert of Dec. 3rd. Join the #Livestream next Thursday! https://t.co/YBYXznpCKS pic.twitter.com/mxIXyBQSlA
— Vocal Competition NL (@IVCompetition) November 29, 2020
Live zonder HD
Lang voor de tv-uitzendingen en de livestreams van opera’s was er al een vorm van opera op afstand: de théâtrophone. Marcel Proust was fan.
Opera has been televised for over 72 years, the first was Verdi’s Otello by @MetOpera in 1948. However, before television there was the théâtrophone – a devise invented by Clément Ader to broadcast stereo sound https://t.co/YqE0N91GZp pic.twitter.com/RpBSQW8Gwd
— Welsh National Opera (@WNOtweet) November 29, 2020
Staatsoper op radio en tv
De Wiener Staatsoper moet vanwege de lockdown in Oostenrijk tot 6 december gesloten blijven. Voor daarna is er een veelbelovende samenwerking met de Oostenrijkse omroep.
Wiener Staatsoper & ORF Join Forces for Five Productions – https://t.co/pi4rtD1ARZ @OperawireNews #ClassicalMusic #opera #arts @orfonline
— ICSOM (@ICSOM) November 29, 2020
Brexit-feestje
In het Verenigd Koninkrijk zijn er plannen voor een Festival of Brexit. Het idee is ontleend aan het Festival of Britain, dat in 1951 werd gehouden om de wederopbouw te vieren. Zanger Ed Lyon heeft andere ideeën.
I wonder about setting up an Anti Festival of Brexit – at exactly the same time but celebrating our lost place in Europe. I imagine we’d get a better line up than Tory propaganda Central will.
— edlyon (@ed_lyon) November 29, 2020
Reis met koormuziek
U kunt gewoon reizen, al is het dan via uw scherm. Reis mee naar onder meer Hatfield House en Magdalen College in Oxford. The Sixteen wijzen de weg.
Welcome to our brand-new, five-part series, A Choral Odyssey. Presented by actor Sir Simon Russell Beale, this special series, produced by The Sixteen, explores choral music from across the ages in iconic, pertinent surroundings. #AChoralOdyssey pic.twitter.com/XrzJ5uwQ9C
— The Sixteen (@TheSixteen) October 15, 2020
Vocale winnaars
Het Duitse blad Oper! reikte gisteren de Oper! Awards 2020 uit. Onder meer Anita Rachvelishvili (beste zangeres) en Tobias Kratzer (beste regisseur) vielen in de prijzen, net als de Staatsoper Hannover als beste operahuis.
OPER! AWARDS 2020 about to begin in Berlin / In Berlin beginnen die OPER! AWARDS 2020: 20 Auszeichnungen für die Besten der Kreativen auf und hinter der Opernbühne. Wir freuen uns auf den Abend und darauf, Ihnen unsere Preisträger dieses Jahres zu präsentieren! #operawards2020
— Oper! (@opermagazin) November 30, 2020
Interessant was de award voor ‘Größtes Ärgernis’ in het afgelopen jaar. Die betrof ‘Fantasielosigkeit und passive Opferhaltung der Opernhäuser in der Pandemie’.
Größtes Ärgernis: Fantasielosigkeit und passive Opferhaltung der Opernhäuser in der Pandemie. Mit dem Kopf im Sand durch die Krise, vor allem zu Beginn der Pandemie. Und ein erschreckender Mangel an Solidarität mit (freien) Mitarbeitern. #☹ #biggestnuisance #povertyofimagination
— Oper! (@opermagazin) November 30, 2020