Place de l’Opera bestaat twaalf jaar
Place de l’Opera, ons magazine voor operaliefhebbers, bestaat vandaag twaalf jaar. Net als de gehele cultuursector werd ons magazine de afgelopen jaargang voor grote vragen en uitdagingen gesteld. Het was sinds ons debuutjaar zonder meer het moeilijkste jaar. Maar vandaag kan de vlag uit!
In de eerste elf jaargangen van Place de l’Opera gebeurde er meer op en naast de operatonelen dan onze pennen konden bijhouden. Met passie en toewijding legden we zo veel mogelijk producties, concerten, recitals en opnames vast in aankondigingen, interviews, reportages en natuurlijk recensies. Het aanbod was zo groot dat we met onze klein bezette redactie onvermijdelijk niet overal bij aanwezig konden zijn, maar toch: Place de l’Opera groeide uit tot hét platform voor operaliefhebbers. Een plek waar ook kleinere gezelschappen en producenten in de spotlichten konden staan.
Toen werd het maart 2020 en viel alles stil. Onze bomvolle planning – ieder seizoen de leidraad voor onze verslaggeving – was in een mum van tijd blanco. Onze adverteerders staakten noodgedwongen hun campagnes, want er was niets meer om voor te adverteren. Daarmee kwam onze enige bron van inkomsten droog te liggen.
Het was een flinke uitdaging om ons magazine in de lege, stille maanden die volgden lezenswaardig te houden, maar met een grote inzet lukte het. Uiteindelijk publiceerden we 550 artikelen, waarmee we nagenoeg hetzelfde aantal bezoekers trokken als in de vorige jaargang. Een prachtige oogst voor zo’n karig jaar!
In onze verslaggeving lieten we ons graag voeden door de vele spontane initiatieven van artiesten die al snel na de eerste lockdown begonnen te ontstaan. Zo schreven we over het platform samen/uit/thuis en spraken we Esther Kuiper over haar Ode aan de Opera. Al vroeg in de crisis vroegen we de directeuren Waut Koeken, Hein Mulders en Kees Vlaardingerbroek naar hun crisismanagement.
We hadden verder veel oog voor de impact van de crisis op individuele artiesten, zoals Lilian Farahani, Lenneke Ruiten en Elise van Es, Berend Eijkhout, Deirdre Angenent en Mark Omvlee. Aan het einde van het jaar vroegen we dramaturg en publicist Willem Bruls naar zijn analyse van het coronajaar in de kunsten, maar ook naar zijn blik op de toekomst.
In welke vorm we in 2021 opera kunnen genieten (online, live maar kleinschalig of misschien toch ‘zoals vroeger’?) kan niemand op dit moment accuraat voorspellen. Hoe het ook zal zijn, als redactie van Place de l’Opera zullen we ons wederom volop inzetten om iedere week boeiende leesstof te produceren. We blijven het operaleven in binnen- en buitenland op de voet volgen, zodat ons bestaansrecht bewezen blijft worden en onze toekomst ook financieel zeker gesteld kan worden.
Op naar onze dertiende verjaardag!
Met dank voor uw betrokkenheid als lezer,
Jordi Kooiman
hoofdredacteur