In de zalen: Trijn, Yemandja, Requiem
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere week vooruit op de opera- en vocale concertagenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week de premiere van Trijn in Utrecht, Yemandja in het Holland Festival, het imposante Requiem van Giuseppe Verdi in Tivoli Vredenburg, nog twee voorstellingen van Der Freischütz bij De Nationale Opera en drie keer A midsummer night’s dream van Benjamin Britten door Opera Zuid.
Op 12 juni vond de try-out met publiek van de ‘Stadsopera Trijn’ plaatst. Trijn is een opera over Trijn van Leemput, een Utrechtse feministe, die zich inzette om een gehaat kasteel af te breken.
De muziek is van Bob Zimmerman, het libretto is van Ruben van Gogh, de regie is in handen van Jeroen Lopes Cardozo en de titelrol wordt gezongen en gespeeld door Karin Strobos. In de cast verder Aylin Sezer, Erik Slik, Tamar Naimut en Marijn Zwitserlood. Dirigent is Roel Vogel. Trijn is een initatief van Stichting Stadsopera Trijn, opgericht door leden van het Utrechtse Klein OperaKoor.
Peter Frank schreef een recensie na het zien van de try-out op 12 juni.
Trijn is nog 3 keer te zien in Tivoli Vredenburg in Utrecht . De première is op 18 juni. Daarna nog 2 voorstellingen op 19 juni.
Yemandja is een vertelling die familiedrama met historische thriller combineert, en is doordrenkt met thema’s als liefde, verraad, eer, vrije wil en de gruwelen en de onrechtvaardigheid van slavernij.
Met deze voorstelling in het Holland Festival geeft Angélique Kidjo haar persoonlijke perspectief, gekleurd door haar wortels en jeugd in Benin. Het stuk gaat over wat er gebeurt als mensen van hun cultuur worden beroofd. Kerry James Marshall, een van de belangrijkste beeldend kunstenaars van nu, ontwerpt met bescheiden middelen het decor.
Cast: Angélique Kidjo, Briana Brooks, Michael de Souza, April Nixon, George L Brown, John Carlin, Frank Lawson, Kendrick Marion, Hallie Chapman, Rheaume Crenshaw. Muzikale leiding: John Samorian keyboard: John Samorian gitaar: Dominic James bas Michael Olatuja percussie: Magatte Sow. Muzikale leiding Jake Eisner.
De voorstelling is te zien op 16, 17 en 18 juni in het Internationaal Theater Amsterdam.
Het AVROTROS Vrijdagconcert sluit zijn seizoen 2021/2022 af met een uitvoering van Giuseppe Verdi’s beroemde Messa da Requiem op 17 juni in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Karina Canellakis leidt het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en een solistenkwartet met Sonja Šarić ,Yulia Matochkina, mezzosopraan, Seungju Mario Bahg, tenor en Riccardo Fassi, bas.
Der Freischütz van Carl Maria von Weber ging op 3 juni in première. De op zijn minst spraakmakende regie van Kirill Seribrennikov plaatst de opera in het repetitielokaal en heeft een geheel nieuwe omlijsting, waarbij de originele dialogen vervangen zijn door nieuwe teksten. Daarnaast is er een verteller en gaat de opera meer over de hedendaagse operacultuur dan over Agathe en Max en een gouden kogel. Om nog een extra dimensie toe te voegen, worden liederen uit de musical ‘The dark rider” van Tom Waits uitgevoerd.
Franz Straatman gaf in zijn recensie een duidelijke en genuanceerde beschrijving van de voorstelling die hem vooral muzikaal enorm kon behagen. De Agathe van Johanni van Oostrum en Ying Fan als Ännchen waren voor hem de vocale uitschieters.
Der Freischütz is deze week te zien, voor de snelle beslisser, vanavond 14 juni en op 18 juni in De Nationale Opera &Ballet in Amsterdam.
De succesvolle productie door Opera Zuid van Benjamin Brittens opera A midsummer night’s dream, op een origineel toneelstuk van Williams Shakespeare, is deze week drie keer te zien.
Als u heel snel bent vandaag, op 14 juni te zien in Maastricht in Theater aan het Vrijthof en daarna nog op 16 juni in Schouwburg De Domijnen in Sittard en op 18 juni in Amare in Den Haag.
Recensent Peter Franken schreef een feestelijke aanbeveling.