AchtergrondBinnenkortFeaturedHeadlineInterviews

Twee IVC directeuren aan het woord

Op zondag 15 oktober vindt in ´s Hertogenbosch de finale van de 56ste International Vocal Competition voor zangduo´s plaats. Het is het laatste concours dat door aftredend directeur Ivan van Kalmhout is georganiseerd en het eerste concours van de nieuwe algemeen en artistiek directeur, counter tenor Andrew Watts.

Ivan van Kalmhout en Andrew Watts. Foto© Kelly Alexandre

We zaten samen aan een mooie tafel in het Noord Brabants Museum. Wat is jullie geschiedenis met de IVC?

Ivan: ´Ik was voor het eerst jurylid in 2004 en daarna ook in 2010’. Andrew: ´Ik in 2018.’

De IVC jury in 2004 met tweede van rechts boven Ivan van Kalmhout

Ivan heeft er zes jaar als directeur opzitten.  Wat zijn de dingen waar je het meest trots op bent van je jaren hier?

Ivan:’ Ik ben heel dankbaar voor de zes jaar die ik hier gehad heb en ik ben heel dankbaar voor Andrew als mijn opvolger! Ik ben heel blij dat we COVID overleefd hebben en dat ik een financieel gezond concours heb achter gelaten. Ik had ook in 2017, toen ik het stokje overnam van Annett Andriessen, een gezond concours om mee aan de slag te gaan. Ik denk dat ik de goede structuur heb voortgezet en dat ik voor een wat informelere vorm heb gezorgd. De hele presentatie van het concours heeft een ander gevoel dan voorheen en de prijsuitreiking is korter en sneller. We hebben een heel hoge kwaliteit van deelnemers en ik weet dat de nieuwe generatie goede zangers ons weet te vinden. De sponsors zijn behouden en we hebben een hele mooie masterclass website gebouwd.

Vertrekkend IVC directeur Ivan van Kalmhout en zijn voorganger Annett Andriessen in 2018 Foto:© Basia Jaworski

Wat moeilijk was in de zes jaar dat ik hier gewerkt heb, was de connectie met het onderwijs te leggen. De conservatoria zijn in Nederland een beetje gesloten en het is me niet echt gelukt door de barrières heen te breken. Ik kende ook het huidige Nederlandse onderwijssysteem niet echt goed meer omdat ik zo lang in het buitenland heb gewerkt, dus mijn plannen voor nieuwe ‘out reach’ projecten zijn niet allemaal van de grond gekomen. Er zijn zoveel programma’s waar je rekening moet houden en ik heb gewoon de tijd niet gehad dat allemaal voor elkaar te krijgen.

Wel ben ik heel trots op het Huis 73 initiatief met Daan Boertien en Marc Pantus. (Huis 73 is een samenwerking van de Muzerije, Bibliotheek ‘s-Hertogenbosch en Bureau Babel. Bariton Marc Pantus en pianist Daan Boertien hebben in een cursus 6 klassieke liederen over dieren – in begrijpelijk Nederlands vertaald en vertolkt. Kinderen kunnen alles op een kleurplaat volgen.red.)

Andere dingen die we bereikt hebben zijn het voortbouwen aan ons geweldige team. Met Leonie de Bot zijn de geldzaken in perfecte handen en de hele organisatie, met Edwin Thus, Ariane Hofman en Loes Kleuver is transparant. Ook de relatie met de Vrienden van het Concours is geweldig en zij hebben ons geholpen aan onze nieuwe mooie kantoorruimte. ‘

Andrew: ´Laat ik beginnen te zeggen dat de overgang tussen Ivan en mij heel fijn verlopen is. Ik ben in een goede organisatie gestapt en we hebben een solide financiële basis. Ik ben op 1 september begonnen en het concours van dit jaar was helemaal door Ivan en het geweldige team geproduceerd.

IVC directeur Andrew Watts. Foto: © Sarah HIckson

Ivan en ik hebben hetzelfde idee van kwaliteit en dezelfde behoefte jonge zangers te helpen met hun carrière. Uiteindelijk kun je van alles verzinnen, maar de basis moet gewoon blijven dat het een zangwedstrijd is. Het concours is niet afhankelijk van de directeur, maar je moet wel een duidelijke visie hebben.

Natuurlijk zullen we moeten proberen nieuwe en jonge mensen te interesseren voor het concours, want dat is het publiek van de toekomst. Een van mijn ideeën is om meer te doen met amateurmusici. Als zij in contact komen met het IVC kunnen zij de basis voor ons nieuwe publiek vormen. Ik ben in mijn eerste maanden gewoon met mensen gaan praten. In het café of in een restaurant vroeg ik aan willekeurige mensen wat ze van het IVC wisten. Dat was vaak heel weinig. Ik denk dat je de inwoners van Den Bosch bewust moet maken van- en trots op het concours.’

Logo IVC Nu

Ivan:´ Dat geldt ook voor de politici. Er is jarenlang beleid geweest dat cultuur heeft afgebroken. Veel politici weten nu ook niet meer wat het IVC is en dat moet veranderen. Ook het hele idee dat opera en klassieke zang elitair zouden zijn is onzin. Onze kaartjes kosten over de hele linie niet meer dan 30 Euro en voor jongeren zelfs de helft. Dat is echt niet duur en maakt het dus ook niet elitair. Maar we hebben nog steeds dat imago.

Andrew: ‘Een kaartje voor het concert van Madonna kost 400 Euro!’

Ivan: ‘Er is een cultuur ontstaan waarin een soort dedain voor kennis lijkt te bestaan. Je moet als het om cultuur gaat niet alleen maar aan de kosten denken. Je moet juist kijken naar wat cultuur voor een samenleving te bieden heeft en ze aanmoedigen de deur uit gaan en te ontdekken wat er allemaal is. Als ze dan met ons in aanraking komen is het meestal een heel positieve ervaring. We hebben natuurlijk ook veel last van COVID periode gehad en we hadden geen theater. Gelukkig gaat het Theater aan de Parade weer open en we hebben op de Parade elk jaar ‘Opera op de Parade’ gehad. ´

Opera op de Parade. Foto:© Henk van Esch

Ándrew: ‘ Wat ook heel belangrijk is zijn de gast gezinnen. De zangers en pianisten wonen bij die gezinnen en daardoor ontstaat er een verbinding met de stad. We moeten er als IVC voor zorgen dat die verbinding met de stad er blijft en ik ben blij dat onze sponsors aan verbonden blijven en dat de gemeente en de provincie ook de komende jaren onze partners zijn.’

Ivan: ‘ Ik heb Andrew wel gezegd dat uiteindelijk geld toch het belangrijkste is om de competitie levend te houden.’

Andrew: ‘ Ik ben gewend met alle projecten waar ik aan gewerkt heb, ervoor te zorgen dat ik de financiën volledig onder controle had. Dat zal ik hier ook moeten doen en ik heb een geweldig team dat daar ook aan mee werkt. We hebben voor vier jaar geld van het Fonds voor de Podium Kunsten en geld van de Gemeente Den Bosch en de Provincie en ik moet voor de periode 2024-2028 weer een nieuwe aanvraag doen om de middelen te behouden.

 

Andrew Watts Foto: ©Sarah Hickson

Hoewel wij echt een goede pot met prijzengeld hebben wil ik ook zorgen dat de competitie meer is dan het winnen van geld. Ik wil de zangers op weghelpen in hun carrière. Maar €15.000,- als Grote Prijs is een heel mooi bedrag voor jonge zangers. (Lachend): Dat is de eerste vijf jaar van hun loopbaan hetzelfde als hun hele inkomen!’

Ivan: ‘..en we betalen de zangers die zich voor de halve finale hebben geplaats €450 als kleine tegemoetkoming.’

Andrew: ‘ Ik ben blij dat we weer live audities gaan doen, maar we kunnen niet overal heen. We kunnen niet voor een paar zangers naar Australië vliegen, dus we zullen toch nog met video audities moeten werken, maar door de live audities in verschillende landen krijg je een betrokkenheid die heel belangrijk is.´

Ivan woonde in Amsterdam. Kom jij in Den Bosch wonen Andrew ?

‘Ik heb een partner en twee kinderen die in Londen wonen, maar ik wil graag een woning hier in Den Bosch omdat ik dan mijn gezin om me heen heb als ze uit Londen overkomen. Ik heb afgesproken dat ik acht tot tien dagen van de maand beschikbaar ben voor het IVC, maar ik zing ook nog steeds. Ik moet wel steeds vaker ‘nee’ zeggen tegen aanbiedingen nu ik deze functie heb. Ik ben nu ook op een leeftijd dat deze baan prima bij me past.’

En ben jij nu voor je nieuwe functie in Lissabon als directeur van de opera, Portugees aan het leren Ivan?

‘Ik spreek Spaans en ook een beetje Portugees. Dat komt wel goed.

Ivan van Kalmhout in het Teatro Nacional de São Carlos van Lissabon. Foto:©Antonio Pedro Ferreira

Ik heb al een paar IVC-zangers geëngageerd voor Lissabon. Nina van Essen, Stefan Astakhov en Claire Barnett Jones. Silvia Sequira komt ook zeker een keer in de nabije toekomst.  En ik heb Elenora Hu een rol aangeboden. Maar net als in Den Bosch zal ik de eerste paar jaar zonder theater zitten. Hopelijk gaat het over drie jaar weer open.’

Wat kunnen we nog meer van je verwachten in de komende jaren Andrew?

Andrew: ‘ Mijn moeder heeft mij altijd geleerd dat je trouw aan jezelf moet zijn. Dat heb ik als zanger altijd geprobeerd en dat zal ik ook nu in deze functie weer doen. En ik ga ook hard mijn best doen om mijn Nederlands beter te maken.’

Andrew Watts als Baba the Turk met Paul Appleby als Tom Rakewell in The Rake’s Progress bij De Nationale OperaFoto: © DNO, Monika Rittershaus

Finale

Het eerste concours met Andrew Watts als directeur heeft zijn finale op zondag 15 oktober in de Verkade Fabriek in Den Bosch. Daar zullen vier duo’s strijden om de prijzen.

Geplaatst voor de finale zijn mezzo sopraan Annabel Kennedy en pianist Ana Manastireanu , bariton Giacomo Schmidt en pianist Jong Sun Woo, sopraan Daria Brusova en pianist Mark Vaza en sopraan Maria Maidowksi samen met pianist Youngseob Jeon.

Giacomo en Daria strijden tevens om de van Riemsdijk Prijs voor de beste vertolking van de competitie compositie opdracht ‘Veronese’s Green’ van Bart Visman op een tekst van Marc Pantus.

De finale begint om 16.00 uur

De twee Nederlandse duo’s Elenore Hu en haar pianist Amy Chang en Roza Herwig en pianist Julius Backer hebben helaas de halve finales niet overleefd. Roza en Julius krijgen een masterclass van jurylid en IVC-winnares Sophie Koch.

De masterclasses van Sophie Koch en pianist Nino Gvetadze zijn op zaterdag 14 oktober eveneens in de Verkade fabriek om 13.00 uur en zijn ook via een live stream te volgen.

Franz Straatman zal voor Place de l’Opera verslag doen van de finale.

 

Verder lezen, luisteren en kijken

Een verslag van de finale van het IVC  voor liedduo’s in 2021

François van den Anker was in 2018 bij het afscheid van Annett Andriessen als directeur van het IVC

Video Een dag uit het leven van counter tenor Andrew Watts.

 

 

 

 

Vorig artikel

Coming of age: drang om te zingen!

Volgend artikel

Alles in tweeën in IVC lied-duo finale.

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen