BinnenkortFeaturedRedactioneel

Nieuw Jaar: 2 premières en 3 hernemingen

In januari van het nieuwe jaar staan er veel bijzondere operaproducties op de Nederlandse podia. 2024 begint met twee nieuwe producties bij De Nationale Opera (Agrippina van Händel) en bij  De Nederlandse Reisopera (Powder her face van Thomas Adès), maar ook de kleinere gezelschappen staan te popelen om hun producties aan het publiek te tonen. Drie gezelschappen komen met een herneming.

Links Agrippina bij De Nationale Opera, foto: ©Bill Cooper, ROH en rechts Ethel Margaret Campbell, hertogin van Argyll, waarop de opera Powder her Face bij De Nederlandse Reisopera gebaseerd is.

BarokOpera Amsterdam

Bij De Nationale Opera zingt Stéphanie d’Oustrac de titelrol in Agrippina . De Franse mezzo-sopraan  is ook de beschermvrouwe van BarokOpera Amsterdam. Dit altijd creative en verrassende operagezelschap begint het nieuwe jaar met een herneming van de succesvolle productie Reis naar de maan, gebaseerd op Jacques Offenbachs Voyage dans la Lune.

Reis naar de maan van Barokopera Amsterdam. Foto: ©Hugo Segers

Voor de creatie van een universum zonder zwaartekracht werkt BarokOpera Amsterdam met circusacrobaten om droomwerelden op het toneel te brengen. De opéra-comique vindt haar oorsprong op de kermis en in het circus. Offenbachs opera’s zitten dan ook vol spektakel. De acrobaten zullen zorgen dat u uw adem inhoudt en met uw ogen knippert!

Reis naar de maan met luchtacrobate Renske Endel en klarinettist Diederik Ornee . Foto© Hugo Segers

Met Nathalie Denyft, sopraan als Fantasia, Prinses van de Maan, Wendeline van Houten, sopraan als Caprice, Prins van de Aarde, Hansje van Welbergen, sopraan als Koningin van de Maan, Jacques de Faber, tenor als Microscope, de Uitvinder, Mattijs Hoogendijk, tenor als Koning van de Maan , Pieter Hendriks, bariton als V’lan, Koning van de Aarde.

Bram de Beul en Renske Endel (samen Het Vilja duo) zijn de acrobaten en zes instrumentalisten, die op ‘romantische instrumenten’ spelen vormen het orkest. Dat zijn artistiek leider Frédérique Chauvet, dwarsfluit, Diederik Ornee, klarinet, Elin Eriksson, viool, Tal Canetti, cello, Marjan de Haer, harp en Anneke Veenhoff, piano.

Veel plezier op het podium en in de zaal  bij Reis naar de maan van Barokopera Amsterdam. Foto:Harry Segers

Olga de Kort schreef over de voorstelling in 2022: ‘… In de enscenering van BarokOpera Amsterdam zou deze kleinschalige, compacte en creatieve versie bij de componist in de smaak kunnen vallen….Alles is hier goed doordacht; van het gebruik van de ruimte tot inventieve decors en lichtprojecties die de personages in een mum van tijd (of een straal van licht) van het paleis naar de cel en van de maan naar de sneeuwstorm verplaatsen.…..De luchtacrobatiek vormt een belangrijk – en heel effectvol – deel van het verhaal, met indrukwekkende en sierlijke acts aan de trapeze, in de luchthoepel en het aerial silk doek. Het zweven boven het toneel hoort er natuurlijk bij als je naar de Maan afreist.’

Lees hier de hele recensie.

Hier een video voorproefje van de productie.

Reis naar de maan is te zien op 10 januari in de Agnietenhof in Tiel, aanvang 20.00 uur en op 19 januari in 19 januari in De Meervaart in Amsterdam, aanvang 19.30 uur.

De opera die Bach nooit schreef

Ook Opera2Day toert vanaf januari door het land met een herneming.

J.S. Bach De Apocalyps ging in 2020 in première, maar de geplande tournee moest vanwege de Coronapandemie stopgezet worden. Nu gaat het gezelschap wel het hele land door en doet ook Duitsland aan.

Scène uit J.S. Bach – De Apocalyps van Opera2Day en de Nederlandse Bachvereniging. (© Marco Borggreve)

Samen met de Nederlandse Bachvereniging creëerde Opera2Day  ‘de opera die Bach nooit schreef’.

De opera vertelt het waargebeurde verhaal van Jan van Leyden. Deze acteur, kroegbaas en kleermaker werd in de zestiende eeuw leider van een beweging die verkondigde dat de wereld ten onder zou gaan.

Met indringende, overrompelende en emotionele muziek van Bach komt het verhaal tot leven. Scenarist en regisseur Serge van Veggel maakte het werk met librettist Thomas Höft en barokspecialist én modern componist Panos Iliopoulos tot een ware doorgecomponeerde opera.

In het nieuwe jaar te zien vanaf 12 januari (try-out in Schiedam) gevolgd door de tournee die loopt tot in juni 2024.

Hier de trailer van J.S. Bach De Apocalyps

 

35 jaar Opera Spanga

Ook Opera Spanga begint 2024 met een herneming. Madam Scrooge van Tjalling Wijnstra wordt her-uitgevoerd in verband met twee jubilea; het 150- jarig bestaan van Schouwburg De Harmonie in Leeuwarden en het 35-jarig bestaan van Opera Spanga.

Later in het jaar, op verschillende dagen tussen 13 juli en 3 augustus, brengt Opera Spanga een zeer eigenzinnige Otello van Verdi.

Wivineke van Groningen en rechts Klara Uleman in Madam Scrooge van Opera Spanga
Foto: ©Dinand van der Wal

Madam Scrooge is een bewerking door Opera Spanga van Charles Dickens’ klassieker A Christmas Carol. Aangrijpend muziektheater over hoe ongeremde gulzigheid – de basis van ons verziekt financieel klimaat – de kloof tussen arm en rijk steeds dieper maakt.

Met onder meer: Wivineke van Groningen, Klara Uleman en Merlijn Runia.

De muzikale leiding is in handen van Tjalling Wijnstra, de regie is, zoals al 35 jaar bij Opera Spanga, van Corina van Eijk.

Op 4, 5, 6, januari 2024 om 20.30 uur en op 7 januari om 15.00 uur in Schouwburg De Harmonie in Leeuwarden.

Hier de video trailer van Madam Scrooge.

 

Verder lezen

Olga de Kort schreef in 2022 over Reis naar de maan

Peter Franken schreef in februari 2022 over J.S.Bach De Apocalyps

Klara Uleman speelt in Madam Scrooge en sprak een jaar geleden met Place de l’Opera. 

In onze agenda vindt u een overzicht van het opera- en concertaanbod voor de maand januari en verder.

 

Vorig artikel

Florencia en el Amazonas welluidend

Volgend artikel

Wien bleibt Wien voor Claudia Patacca

De auteur

Bo van der Meulen

Bo van der Meulen