De theorie van alles zeer herkenbaar
Bij De Nationale Opera ging op 20 december een nieuwe jeugdopera in première: De theorie van alles van componist Carlijn Metselaar, op een libretto van multidisciplinair kunstenaar en verhalenverteller Roziena Salihu. Het is een opera met operazang, maar ook met ‘spoken-word’. De choreografie van De theorie van alles is in handen van Jomecia Oosterwolde. Haar dansstijl, die we ook door haar zelf in de rol van tante zien, is gegrond in de rijke danstradities van de West-Afrikaanse diaspora.
In De theorie van alles komen alle kunsten in aanraking met de wetenschap. Nia, gespeeld door Houda Bibouda, heeft een groot talent voor natuurkunde en haar oma (sopraan Elena Vink), die zelf een geleerde is, wil dat ze haar komt helpen in haar laboratorium bij het uitwerken van de theorie van alles. Maar Nia heeft ook een groot talent voor dans en haar tante, (danseres Jomecia Oosterwolde) wil dat ze hard gaat trainen in haar dansstudio om net als zij een groot danssolist te worden. Als Nia meer tijd zou hebben zou allebei wel willen en kunnen doen, maar ja, die tijd heeft ze niet.
Voor Place de l´Opera ging Philine samen met haar moeder Annemarie naar de première in de geheel nieuwe zaal in De Nationale Opera & Ballet, Studio Boekmans. Philine zingt zelf ook en zit op een speciale basisschool, de Koorschool in Haarlem. Ze heeft zangles van de beroemde sopraan Jeanette van Schaik. Hier is haar verslag.
Recensie door Philine
Vandaag mocht ik naar De theorie van alles. Het was in een hele mooie zaal in het gebouw van De Nationale Opera in Amsterdam. Er waren heel veel kinderen van verschillende scholen, maar toen de voorstelling begon was het gelijk stil. Toen de voorstelling begon merkte je eigenlijk meteen dat het decor ( ontworpen door Dymph Boss) heel goed gelukt was. Het kon heel gemakkelijk veranderen van een laboratorium waar proefjes werden gedaan naar een balletstudio. Het ging over een meisje (Houda Bibouda) dat heel graag danste bij haar tante (Jomecia Oosterwolde), maar ook haar oma (Elena Vink) wilde helpen met het uitvinden van de formule voor de theorie van alles. Ik denk dat veel kinderen dat wel zullen herkennen dat je veel hobby’s hebt, maar dat het soms lastig is om alles wat je leuk vindt te doen, maar het einde van de voorstelling helpt je hier wel mee.
Knap
Ik vond het vooral heel erg knap hoe ontzettend mooi en hoog de oma kon zingen, ze was misschien al wel 70, maar haar stem was fantastisch. Na afloop had ik nog geluk. Ik zit op de muzikale basisschool ‘de koorschool’ in Haarlem en mijn juf Jeannette van Schaik had geregeld dat ik na afloop nog Joris van Baar mocht ontmoeten. Hij speelt ook in het stuk en heeft een hele mooie lage stem. We hebben toen nog een foto gemaakt. Ik vond dat echt superleuk.
De pianist (Charlie Bo Meijering ), die echt heel goed piano kan spelen, is ook een keer bij ons op school geweest. Ik heb toen ´l’ho perduta´ (uit Le nozze di Figaro van Mozart) gezongen, dus ik vond het heel leuk om te zien dat muzikanten eigenlijk zoveel voor kinderen doen. Ik hoop dat alle kinderen enthousiast worden om hier met hun ouders of met hun school heen te gaan. De kinderen die er vandaag waren vonden het volgens mij in ieder geval allemaal heel erg leuk.
Dit was de recensie van Philine.
Informatie
De personages in De Theorie van alles worden muzikaal bijgestaan door drie muzikanten, te weten Jan van Eerd, op slagwerk en hij doet alle elektronica, Charlie Bo Meijering speelt piano en Geneviève Verhage speelt cello. Deze voorstelling is een initiatief van regisseur Naomi van der Linden en muzikaal leider Hanne van de Vrie. In het ensemble zingen en spelen ook Nienke Nasserian, Anna Traub en Joris van Baar.
De voorstelling ´De theorie van alles´ is te zien in Studio Boekman in De Nationale Opera & Ballet in Amsterdam tm 9 januari. Er zijn ook speciale schoolvoorstellingen. De voorstelling is bestemd voor iedereen van acht jaar en ouder.
Verder lezen, kijken en luisteren
Trailer van De theorie van alles
Eerder dit jaar zong en speelde Elena Vink in de voorstelling Coming of Age.