In de (wat kleinere) zalen
Naast de gevestigde gezelschappen die in de grote theaters hun producties presenteren, zijn er ook kleinere, leuke en bijzondere projecten die aandacht verdienen. De komende week zijn er een paar voorstellingen die we onder uw aandacht willen brengen.
Pelgrims
Zo is daar een Purcell programma, onder de titel Fair Phyllis. Het Binnenstadskoor Zangria uit Utrecht geeft twee concerten onder leiding van Paul Krijnen waarbij een samengesteld pelgrimsverhaal uit de Canterbury Tales wordt omlijst door liederen uit de 14de tm de 17de eeuw.
Muziek van onder meer John Dowland (‘Say love’ en ‘Come away’), Thomas Morley (‘It was a lover’) en van Henry Purcell (‘My dearest my fairest’ en ‘Dido’s lament’) en de prachtige Passacaglia uit Purcells King Arthur ‘How happy the lover’.
Er zijn vier solisten, te weten Antonia Dunkjo, sopraan, Kitty van der Veer, mezzo, Thomas de Bruijn een Peter ’t Hart, tenoren. De verbindende teksten wordt verteld door Ingrid Corvers. Ze worden begeleid door het Gheyn consort en de regie is handen van Piet de Bruin.
De voorstelling wordt tweemaal gespeeld, op zaterdag 23 en zondag 24 november in Theater Kikker in Utrecht.
La Traviata
De Ukraine Chamber Opera maakt een intieme en kleinere versie van Verdi’s La Traviata, waarbij er geen filter zit tussen de spelers en het publiek: zij zitten er met hun neus bovenop.
Het ongelukkige liefdespaar Violetta en Alfredo zal vertolkt worden door Marianna Tsvietinska en Maxime Vorocheck. Marianna wordt tijdens deze tournee afgewisseld met de uit Odessa afkomstige Maria Knihnytska. Vader Giorgio Germont wordt gezongen door Olexander Forkushak.
De regie is in handen van Marc Krone, die de afgelopen jaren o.a. met producties met de Kharkiv Opera (Aïda, Parelvissers) zijn sporen verdiend heeft. De muzikale leiding is in handen van Jeroen Weierink.
Donderdag 21 november 2024 om 20.00 uur Amphion Cultuurbedrijf, Doetinchem, Zaterdag 23 november 2024 om 20.00 uur Theater Orpheus, Rabobankzaal, Apeldoorn.
Ekatarina Levental/LEKS
Muziektheatergezelschap LEKS compagnie brengt De Grens en Schoppenvrouw als onderdeel van een nieuw Amsterdams Festival: The Spirit of Amsterdam. Dit festival verwelkomt haar publiek in de ‘heilige’ plekken van de stad, zoals kerken, moskeeën, synagoges en Boeddhistische tempels.
Ekaterina Levental staat met De Grens en Schoppenvrouw in de Muiderkerk op 23 november. Na de eerste voorstelling, om 17.00 uur, is er een dialoogmaaltijd onder leiding van Dialoog in Actie, over vluchtelingen en asielprocedures.
Muziektheatervoorstelling De Grens is gebaseerd op dagboekfragmenten van Ekaterina Levental, uit de periode waarin ze als 16 jarige vluchteling aankwam in Nederland. In een indrukwekkende one-woman show vertelt ze over haar zoektocht naar een nieuwe identiteit in een maatschappij waar ze geen deel van kan zijn.
In Schoppenvrouw vertelt zangeres Ekaterina Levental het verhaal van haar oma en vier vrouwen van dezelfde generatie: Anne Frank, Marilyn Monroe, Maria Callas, Ulrike Meinhof en Dora Gorohovskaya. Vijf iconen, vijf thema’s, vijf clichés en vijf vrouwen, complex en ongrijpbaar. Samenstelling en regie: Chris Koolmees
zaterdag 23 november 2024, Muiderkerk, Amsterdam, aanvang 20.00 uur
Semiramide en Saffo
Het Amsterdams Opera Koor geeft een concert met fragmenten uit de opera’s Semiramide van Rossini en Saffo van Pacini.
Hans Schellevis zorgt voor de pianobegeleiding.
Voor het eerst is de Spaanse sopraan Mar Pino-Charlez te gast bij het koor. Zij zal solo en samen met dirigent Ago Verdonschot hoogtepunten uit de opera’s ten gehore brengen.
Zondag 24 november 2024 om 15.00 uur Dominicus Kerk Amsterdam
Voor mee informatie kunt u terecht op onze agenda.