AchtergrondBinnenkortFeaturedInterviewsRedactioneel

La fedeltà primiata door DNOA

Vanavond, 17 januari,  gaat in Amare in Den Haag de productie van Dutch National Opera Academy (DNOA) van Joseph Haydns opera La fedeltá primiata in première. De studenten van de academie geven 3 uitvoeringen van deze opera in Den Haag en daarna nog in Leiden, Haarlem en Alkmaar.

Repetitiefoto van La fedeltà premiata door DNOA met Stefanie Bruggeling en Salvador Simão. Foto: ©Milagro Elstak

Haydns opera, die pastorale thema’s combineerde met een levendige, licht absurdistische energie, werd geregisseerd door Anja Kühnhold. De muzikale leiding heeft Benjamin Perry Wenzelberg en de productie is een samenwerking met het Orkest van de achttiende eeuw dat zorgt voor de ‘historisch geïnformeerde’ muzikale begeleiding.

Opera journalist Uwe Friedrich maakte een inleiding voor het programmaboek van DNOA waarvoor hij sprak met de Benjamin en Anja. We mochten even een stukje meelezen.

UF: Het lezen van het synopsis van Joseph Haydns La fedeltà premiata kan al snel verwarrend worden met alle personages die verliefd worden of niet, elkaar haten of niet, elkaar willen offeren of juist redden. Waar gaat de opera werkelijk over? Over trouw die beloond wordt, zoals de titel suggereert?

 AK: Het stuk behandelt veel thema’s: trouw is daar één van, maar misschien nog belangrijker vind ik hoe het omgaat met machtsmisbruik. Het hele verhaal begint met een priester die de godin Diana dient. Omdat zij onrecht is aangedaan door een nimf, vereist de legende dat elk jaar het meest trouwe paar in het dorp geofferd wordt aan een zeemonster. Dat paar moet gevonden worden, dus iedereen behalve de priester Melibeo is niet veilig en vreest gekozen te worden als offerpaar. Het is een vreemde plek waar ware liefde wordt gestraft, maar liefde drijft wel elke actie en interactie. Melibeo overschrijdt zoveel grenzen in de opera dat het iets groters wordt. Dit is een systeem waarin mensen worden gedood in naam van een “god,” maar natuurlijk zijn het mensen die andere mensen doden met als excuus een goddelijke opdracht. Het stuk gaat ook over eenzaamheid en de wil om bij iemand te horen en diepe liefde te voelen. Er gebeuren veel vreemde dingen in het oorspronkelijke plot: bijvoorbeeld, Celia wordt door Fileno (haar ex-partner) als dood beschouwd door een slangenbeet in haar hand – wat betekent dat? Hij zoekt haar, maar denkt dat ze dood is — gaat dit over verraad? Wat is het verlies in deze relatie dat hen bijna allebei vernietigt?

Repetitiefoto van La fedeltà premiata door DNOA met regisseur Anja Künhold. Foto: © Milgaro Elstak

 UF: Ze lijden veel in deze opera, maar er zijn ook veel grappige momenten. Hoe gaat dat samen?

 AK: Alle personages maken hun eigen reis en nemen die heel serieus. Er zijn verschillende punten waar hun wensen en dromen botsen, wat leidt tot vreemde interacties die erg grappig kunnen zijn als je het van buitenaf bekijkt. Je moet met hen lachen én huilen, beide aspecten zijn essentieel. De personages komen heel dichtbij ons door hun ironie, sarcasme, plezier en gelach — het is in essentie menselijk.

UF: Dit is een productie van de Dutch National Opera Academy — alle zangers zijn studenten die op weg zijn naar een professionele carrière. Wat zijn de uitdagingen van dit specifieke stuk en hoe gaan jullie daarmee om?

 BPW: La fedeltà premiata is een geweldige keuze voor deze educatieve setting, omdat het studenten de kans biedt om kennis te maken met achttiende-eeuwse opera zonder de eerbied en intimidatie die vaak verbonden zijn aan Mozarts meesterwerken. Het geeft ons de ruimte om het stuk vrij en avontuurlijk te benaderen, en om de minder perfecte en heerlijk excentrieke kanten ervan te omarmen. Ik heb vooral genoten van het werken aan de recitatieven met de zangers, die veel mogelijkheden bieden om muzikale en theatrale komedie te verkennen.

Repetitiefoto van La fedeltà premiata door DNOA met dirigent Benjamin Perry Wenzelberg. Foto: © Milgaro Elstak

Het is ook een groot plezier om deze muziek samen met het Orchestra of the 18th Century te maken. Dit is niet alleen een ensemble van experts in deze stijl en periode, maar ook een zeer samenwerkende groep mensen die graag met de studenten werkt. Voor mij persoonlijk is het een eer om aan deze productie te werken, omdat ik verliefd werd op Haydns opera’s toen ik assistent was van de overleden dirigent Kenneth Montgomery, terwijl hij L’isola disabitata met DNOA voorbereidde.

Bejamin Perry Wenzelberg en Kenneth Montgomery werkend aan L’Iisola disabitata in 2023. Foto: © Reinout Bos

Ik stel me graag voor dat Kenneth erg enthousiast en trots zou zijn dat we de traditie voortzetten om Haydns opera’s de zorg te geven die ze verdienen en de plaats in het repertoire die ze verdienen. Het idee is om een opera te presenteren die historisch uitgevoerd wordt en elementen van die stijl weerspiegelt, maar tegelijkertijd behandeld wordt als een stuk voor deze tijd en onze hedendaagse context.

Het volledige interview is van Uwe Friedrich is te lezen in het programmaboek van DNOA.

Data:

De voorstellingen van La fedeltà primiata  zijn te zien op 17 en 18 om 19.30 uur in Amare in Den Haag. De matinee op 19 januari in Amare is uitverkocht.

In Leiden in de Leidse Schouwburg is de voorstelling te zien op 21 januari om 20.15 uur, daarna nog in Haarlem in De Stadsschouwburg op 22 januari om 20.00 uur en de laatste voorstelling is op 23 januari in Alkmaar in Theater De Vest om 20.15 uur.

Er is een dubbele cast voor alle rollen.

Op de website van DNOA vindt u alle gegevens over de cast, medewerkers en over de kaartverkoop.

 

Verder lezen

DNOA bracht Haydns L’Isola disabitata in 2023

Vorig artikel

Blauwbaards Burcht Opera van het Jaar

Volgend artikel

Opera van het jaar en Schaunard Award 2024 uitgereikt

De auteur

Redactie

Redactie