BinnenkortFeaturedRedactioneel

In de zalen

De komende dagen is er veel opera te zien en te horen.

Van twee grote nieuwe producties bij De Nationale Opera (Die ersten Menschen) en De Nederlandse Reisopera (Ariadne auf Naxos) en groot, groter, grootsts, Aida uit de Metropolitan Opera in de bioscoop, tot kleinere producties ( La fedeltá premiata DNOA) en verschillende concerten met opera aria’s.

Die ersten Menschen van Rudi Stephans werd tijdens coronapandemie voor het eerst uitgevoerd en keert nu terug bij De Nationale Opera.

Scène uit Die ersten Menschen. Foto: © Ruth Walz / De Nationale Opera

De eerste twee mensen op aarde waren verliefd. De derde mens vermoordde de vierde. Die ersten Menschen vertelt het verhaal van het eerste gezin in de Bijbelse geschiedenis van de mensheid: Adahm en Chawa en hun zoons Kajin en Chabel. In dit sterk door de opkomst van de psychoanalyse beïnvloede werk maken goddelijke verlangens plaats voor erotische, incestueuze driften. Regisseur Calixto Bieito plaatst het familiale oerconflict in een hedendaagse setting die herinnert aan een familiediner à la Luis Buñuels film Le charme discret de la bourgeoisie. Met sopraan Annette Dasch, bas-bariton Kyle Ketelsen, bariton Leigh Melrose en tenor John Osborn en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Première op 22 januari en nog 4 voorstellingen 24, 28 en 30 januari en 2 februari in De Nationale Opera en Ballet in Amsterdam.

Ariadne auf Naxos

De Nederlandse Reisopera brengt een nieuwe productie van Richard Strauss’  Ariade auf Naxos. In de hoofdrollen schitteren e sopraan Annemarie Kremer als Ariadne/prima donna, de Zweedse tenor Daniel Frank als De tenor/ Bachus en Juliana Zara zingt en speelt de rol vol vocale acrobatiek van Zerbinetta. De regie is van Sofia Adrian Jupither en Jac van Steen heft de muzikale leiding.

Scenefoto Ariadne auf Naxos, De Nederlandse Reisopera. Foto: ©

De première is op 25 januari om 20.00 uur in het Wilmink Theater in Enschede waarna nog negen voorstelling door het land volgen.

Nog 3 keer Fedeltá

DNOA brengt nog 3 keer La fedeltá premiata; op 21 januari in de Leidse Schouwburg, op 22 januari in de Stadsschouwburg, Haarlem en op 23 januari in Theater De Vest in Alkmaar. Alle informatie op de website van DNOA.

Scènefoto La fedeltá premiata door DNOA. Foto: © Reinout Bos

Barok Vocaal

In het Concertgebouw in Amsterdam treedt de befaamde mezzo sopraan Dame Sarah Connolly op in een programma met aria’s uit de opera’s van Händel.

Dame Sarah Connolly Foto: © Andrew Crowley

Op zondagmiddag 26 januari zingt Dame Sarah Connolly o.a. de aria’s Lascia ch’io pianga (uit Rinaldo), Va Tacito (uit Giulio Cesare) en Scherza Infida (uit Ariodante) met het Barokensemble Il Gardellino onder leiding van dirigent Korneel Bernolet.

Het concert in de Grote Zaal begint om 15.00 uur Als bezoeker van de website Place de l’Opera/Opergazine.nl kunt u met maar liefst € 20,- korting naar dit concert. Klik hier om met € 20,- korting te reserveren en voor meer informatie.

Nieuwjaarsconcert

Opera per Tutti geeft een concert op 23 januari in de Vondelkerk. Hetnieuwjaarsconcert’ op 23 januari met tenor Thomas de Bruin, Mirsa Adami op de piano en jong talent bas-bariton Jaap van der Wel Op het programma onder andere de Weense componisten Strauss en Lehar. Aanvang is om 20.00 uur.

 

MET LIVE in HD

Een nieuwe productie van Aida  van Michael Mayer in de Metropolitan Opera wordt geleid door chef dirigent Yannick Nézet-Séguin. In de hoofdrollen Angel Blue als Aida, Judith Kutasi als Amneris, Piotr Beczala als Radames en Quin Kelsey als Amonasro. Zaterdag 25 januari 2025 om 19.00 uur in diverse Pathé bioscopen.

Angel Blue als Aida in de Met. Foto: ©Ken Howard, Metropolitan Opera

 

Alle genoemde voorstellingen zullen op Place de l’Opera de komende week gerecenseerd worden en u vindt alle informatie in onze agenda.

Vorig artikel

La Fedeltà Premiata DNOA prima ensemble

Volgend artikel

Dit is het meest recente artikel.

De auteur

Redactie

Redactie