Het seizoen 25-26 van De Nationale Opera
Zonder persconferentie verstuurde De Nationale Opera& Ballet ‘gewoon’ de brochure van het nieuwe seizoen 2025-2026 met als titel op de omslag: “Voel het bijzondere’ en de subtitel op de binnenpagina “Geef je verbeelding de ruimte’.
Seizoen ‘25-‘26 staat in het teken van enkele jubilea; De Nationale Opera, in zijn huidige vorm (niet naam) bestaat veertig jaar, het is het tiende jaar dat het Opera Forward Festival plaats vindt en ‘25-‘26 is het laatste seizoen van directeur van het Nationale Ballet, Ted Brandsen, die na ruim twintig jaar afscheid neemt.
Conflicting realities
In de brochure natuurlijk wel een toelichting van de artistieke leiding. Sophie de Lint gaf haar nieuwe seizoen ‘conflicting realities’ als thema mee. Niet alleen is dat waar het in de opera Theory of Flames van Michel van der Aa overgaat, het is ook een thema dat zeer belangrijk voor onze samenleving is.
Sophie de Lint:” Onder invloed van social media zijn samenlevingen steeds meer verdeeld geraakt. Het probleem is niet dat mensen er uiteenlopende ideeën op nahouden – die diversiteit geeft juist kleur aan een samenleving – maar als mensen in gescheiden werkelijkheden komen te leven, moeten we vrezen voor fatale gevolgen. Theory of Flames werkt deze problematiek uit in een hedendaagse vertelling. Maar ook opera’s uit andere tijdperken tonen conflicten tussen verschillende denk- en belevingswerelden.

Met het thema ‘conflicting realities’ nodigen wij het publiek uit met ons te ontdekken wat deze opera’s ons kunnen vertellen over de verdeeldheid in onze samenleving. Theater nodigt je uit je te verplaatsen in verschillende perspectieven. Voeg daar de kracht van muziek aan toe, die direct tot de ziel kan spreken, en je hebt een kunstvorm die je op een intense manier empathie kan laten voelen voor zeer uiteenlopende perspectieven. Dat is een grote kracht.”
Deze gedachten hebben geleid tot een seizoen met 15 operaproducties in de Grote Zaal en in Studio Boekman: vier hernemingen en elf nieuwe producties.
Het complete seizoen
Op 3 september 2025 opent De Nationale Opera het seizoen met een herneming van de bloedstollende productie van Barrie Kosky van Puccini’s Tosca. Niet de teruggetreden muzikaal directeur bij de opera Lorenzo Viotti, maar Nathalie Stutzmann dirigeert. In Puccini’s thriller opera naast de terugkerende Joshua Guerero en Gevorg Hakobyan als respectievelijk Cavaradossi en Scarpia, zijn er een paar nieuwe namen in vergelijking met de productie uit 2022. Elena Stikhina zingt zesmaal de titelrol, Natalya Romaniw de overige drie. Sam Carl, een alumnus van de Nationale Opera Studio zingt Angelotti en Joe Chalmers, die momenteel deel uitmaakt van de Nationale Opera Studio zingt de rol van Un Carceriere (gevangenisbewaarder).

De tweede reprise van het seizoen is Operettaland, de doldwaze voorstelling van Steef de Jong. Op 5 oktober is de première van de familievoorstelling en de cast is nagenoeg dezelfde als die in 2022 met onder meer Raoul Steffani, Laetitia Gerards, Elenora Hu en Steef de Jong. We zijn heel blij dat Aaike Nortier, die al enkele malen voor Place de l’Opera geschreven heeft, haar debuut bij De Nationale Opera, als nieuw lid van de Opera Studio, in de rol van Sir Taki.

Ook de derde productie van het seizoen is een reprise, en ook weer een familievoorstelling. In het geval van De Theorie van Alles meer een jeugdvoorstelling (8+). De theorie van alles is een initiatief van regisseur Naomi van der Linden en muzikaal leider Hanne van de Vrie. Voor deze muzikale jeugdvoorstelling gingen ze een samenwerking aan met diverse artiesten, onder wie componist Carlijn Metselaar en multidisciplinair woord
kunstenaar Roziena Salihu.Première op 19 oktober.

Nieuw
De eerste nieuwe productie van het seizoen is een minder bekend werk van Tjaikovski. Zijn kijk op Jeanne d’Arc kreeg vorm in De Maagd van Orleans (Orleanskaja deva). De opera was in Nederland nooit op de operabühne te zien bij mijn weten. In 2004 was er een Zaterdag Matinee uitvoering, dus deze co-productie met de Metropolitan Opera is een waar theaterdebuut op vaderlandse bodem. De opera, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Schiller, volgt het turbulente, legendarische leven van Jeanne D’Arc, met een toevoeging van, hoe kan het ook anders in een opera, een liefdes intrige. Jeanne wordt verliefd op Lionel, een tegenstander van de Fransen.

In haar tweede rol bij De Nationale Opera in dit seizoen zingt Elena Stihkina de titelrol, Allan Clayton is Koning Charles VII en Andrey Zhilikhovsky speelt de rol van Lionel. De beroemde bas John Relyea maakt zijn huisdebuut als de aartsbisschop. De regie is van Dmitri Tcherniakov, die eerder onder meer Prins Igor regisseerde in Amsterdam. De nog heel jonge dirigent Valentin Uryupin debuteert bij De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest. De Maagd van Orleans gaat op 12 november in première.
Belcanto
Na de Tudor Koningingen van Donizetti gaat De Nationale Opera door met het produceren van opera’s uit het Italiaanse belcanto repertoire. Vincenzo Bellini’s versie van het Romeo en Julia drama, I Capuleti e i Montecchi, sinds 1966 niet meer geënsceneerd in Nederland te zien geweest, zal op 19 december in première gaan in de tweede nieuwe productie van het seizoen. De regie is in handen van Tatjana Gürbaca, die eerder haar visitekaartje afgaf met haar controversiële productie van La Traviata, de muzikale leiding in die van Antonino Fogliani. De geliefde sopraan Ying Fang keert terug naar Amsterdam als Guilietta en haar Romeo is de mezzo sopraan Vasillisa Berzhanskaya, ook geen onbekende in Nederland sinds haar vertolking van Isabella in L’Italiana in Algeri in de NTR ZaterdagMatinee in 2022.

Leonard Evers maakt een nieuwe jeugdvoorstelling, Atman! (8+). Na zijn zeer succesvolle opera Goud! brengt hij nu een opera over een jongen die de weg kwijt is. Evers werkte samen met librettist Bart Moeyeart aan Atman! en de productie is net als bij Goud! een samenwerking tussen Opera Zuid en de Nederlandse Reisopera. De productie is een echte kerstvakantie voorstelling met de première op 22 december 2025.

Oud en nieuw
Na De Maagd van Orleans is ook Semele van Händel een werk dat maar eenmaal eerder in Nederland te horen en in dit geval ook te zien was. In 2015 ensceneerde regisseur Sjaron Minailo Semele voor het Residentie Orkest.
Dit aankomende seizoen presenteert De Nationale Opera in een co-productie met de Metropolitan Opera en de Bayerische Staatsopera, de zeer eigentijdse en persoonlijke visie van regisseur Claus Butt op het oorspronkelijke ‘musical drama, after the manner of an oratorio’ uit 1744. Een hedendaagse kijk met een historisch geïnformeerde muzikale benadering door Emmanuelle Haïm met haar eigen ensemble Le concert d’ Astrée. Louise Alder zingt de titelrol en niemand minder dan de ster countertenor Jakub Józef Orliński maakt zijn huisdebuut in de rol van Athamas. Première op 17 januari 2026.

In januari 2018 bracht toenmalig directeur van De Nationale Opera Pierre Audi zijn eigen regie van Tristan und Isolde van Wagner op de bühne van het theater aan de Amstel. Deze productie keert vanaf 8 februari 2026 terug met een roldebuut van Malin Byström als Isolde en de Zweedse heldentenor Michael Weinius, die in 2010 als Siegmund te horen was in de Ring van de Reisopera en in 2017 als Mao in Nixon in China in de Zaterdag Matinee, zingt Tristan. Liang Li zingt de partij van Koning Marke, en Irene Roberts is Brangäne. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest zit in de bak en de nog heel jonge dirigent Tarmo Peltokoski dirigeert na een zeer succesvolle tweede akte in 2024 met het RPHO, nu de hele opera.

OFF
Het inmiddels al tiende Opera Forward Festival 2026 vindt plaats van 6 tot en met 22 maart en brengt zoals gebruikelijk allemaal nieuw en experimenteel werk, waaronder twee wereldpremières in grote zaal producties.
Michel van der Aa maakte en regisseert in opdracht van De Nationale Opera voor het Opera Forward Festival in samenwerking met de doubleA Foundation (Amsterdam), De Noorse Opera, het Bregenz Festival zijn nieuwe opera, Theory of Flames. Sopraan Mary Beavan en mezzosopraan Helen Charlson maken hun huisdebuut, Roderick Williams keert terug en Julia Bullock zal meedoen, zei het dan op videofilm. De muzikale leiding is in handen van Elena Schwarz, die terugkeert na haar zeer indrukwekkende debuut als dirigent van Innocence in 2023
De tweede grote zaal productie komt voor rekening van Meriç Artaç. Requiem als theaterstuk in een regie van Silvia Costa. Deze productie is in samenwerking met November Music. Première op 13 maart 2026.
Verder in het OFF onder meer premières van The knife of dawn, een opera monoloog van Hannah Kendall en Tessa McWatt net als een nieuwe productie van Philip Glass’ kameropera Les enfants terribles uit 1996, in première op 14 maart.
Daarnaast de gebruikelijke kleinere projecten als de LABS, discussies, The Song Project, gesprekken en ook het theatrale concert Harvest waarin Cora Burggraaf op zoek gaat naar nieuw operarepertoire voor de volwassen stem.

Het reguliere seizoen gaat verder met de Nederlandse première van Die Passagierin van Mieczyslaw Weinberg, een opera uit 1968, die zijn concertante wereldpremière had in 2006. In 2024 werd de productie van de Bayerische Staatoper Munchen uitgeroepen tot ‘Opera van het Jaar’ door het tijdschrift Opernwelt. Tobias Kratzer regisseert een indringende opera over de gruwelen van de concentratiekampen in de Tweede Wereld Oorlog, gezien vanuit het perspectief van de daders. Een opera over schuld, medeplichtigheid en verwerking. Adam Hickoxs heeft de muzikale leiding en in de cast onder meer de Finse mezzosopraan Jenny Carlsted, die in 2023 veel indruk maakte in Innocence, Nikolai Schukoff en nieuwkomer Sylvia D’Ermano. Première 17 april 2026.

Voor de liefhebbers van modern regietheater brengt De Nationale Opera een zeer eigenzinnige productie van Mozarts Le Nozze di Figaro, in de regie van Kiril Serrebrenikov. Het betreft een co-productie met de Komische Oper in Berlijn, die in 2023 zijn première had. Een hedendaagse kijk op de Mozart klassieker zal het geheid worden, met in ieder geval al een draai in het libretto: Cherubino is in twee personages geplitst; de mannelijke kant, gespeeld door acteur Georgy Kudrenko, en de vrouwelijke (Cherubina), gezongen door mezzosopraan Cecilia Molinari, dit seizoen nog Idamante in Idomeneo. Olga Kulchynska keert terug, na haar indrukwekkende debuut in Köningskinder, als Contessa, haar overspelige echtgenoot zal worden gespeeld en gezongen door Björn Burger (de levendige Eisenstein in Die Fledermaus). Niemand minder dan Veronique Gens zingt de rol van Marcelina en Steven van der Linden maakt zijn DNO debuut als lid van de Opera Studio, in de rol van Don Basillio. Francesco Corti heeft de muzikale leiding. De première van een serie van negen voorstellingen is op 8 mei.

Holland Festival
De laatste productie van het seizoen 26-27, traditioneel de Holland Festival productie met het Koninklijk Concertgebouworkest, is Verdi’s Simon Boccanegra in een regie van Jetske Mijnssen. Na de Tudor-trilogie gaat Mijnssen zich nu verdiepen in de complexe karakters van de protagonisten in Boccangra. Fabio Luisi dirigeert. George Petean, eerder onder andere een mooie vader Germont bij DNO, keert terug in de titelrol, Frederica Lombardi, van Messa Da Requiem faam, is Amelia, Georg Zeppenfeld is Fiesco en in zijn tweede rol in dit seizoen horen we Joshua Guerrero als Gabriele Adorno. Première op 4 juni.

Net als de afgelopen jaren zullen over enkele producties de publieks- en ciritici meningen uiteenlopen. Opera roept nu eenmaal sterke emoties op en zoals Sophie de Lint al zei: ‘Theater nodigt je uit je te verplaatsen in verschillende perspectieven.’
Op Place de l’Opera zult u alle opera’s het komende jaar weer op de voet kunnen volgen , met voorbeschouwingen en recensies vanuit verschillene perspectieven!
Verder lezen