BinnenkortFeaturedNieuws

NTR ZaterdagMatinee Operaserie bekend

Deze weken publiceren zalen en gezelschappen hun nieuwe seizoen.
De NTR ZaterdagMatinee brengt in de Opera serie in het Concertgebouw vijf opera’s. Misschien op het oog niet de meest opwindende titels, maar vier van de vijf opera’s zijn in deze vorm niet eerder in Nederland te horen geweest.

De uitverkochte Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam tijdens de NTR ZaterdagMatinee. Foto:© Milagro Elstak

Onbekend vol herkenning

De serie opent op 13 september met een titel die bij weinig mensen lampjes zal doen oplichten: Dalinda van Gaetano Donizetti. De opera is een herwerking van Lucrezia Borgia. Na een succesvolle première in 1833 in de Scala van Milaan, lukte het Donizetti niet de opera langs de censuur van Napels te krijgen. De omgewerkte versie, waarin de handeling van Florence naar Perzië werd verplaats en waarvoor veel nieuwe muziek was geschreven, zou het podium in Napels nooit halen en veel van het originele materiaal van Dalinda ging verloren. Tot 2023, toen er op basis van gevonden manuscripten een gehele opera kon worden samengesteld die in Berlijn werd opgevoerd. Het komend seizoen dus ook in Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Andrea Sanguineti. Lidia Fridman zingt de titelrol, haar echtgenoot Acmet wordt gezongen door bariton Franco Vassallo en de tenorrol in deze opera is weggelegd voor de zoon van Dalinda, Ildemaro die door zijn zoektocht naar zijn moeder een compleet drama ingang zet. Deze rol wordt gezongen door Jose Simerilla Romero.

Dalinda in een semi scenische uitvoering door de Berliner Operngruppe. Foto: © © Doville Sermoka

Op 8 november brengt Concerto Köln een bezoek aan het Concertgebouw om Händels Flavio, re de’Longobardi uit te voeren. In de jaren 80 van de vorige eeuw nam René Jacobs deze opera al op met Ensemble 415, maar de opera is in onze tijd nooit helemaal een repertoire werk geworden. Benjamin Bayl leidt Concerto Köln en een sterren cast met Julia Lezhneva als Emilia, Max Emanuel Cencic als Guido en Rémy Brès-Fuillet als Flavio.

Veel publiek in de Grote Zaal van het Concertgebouw voor Concerto Köln

Een unieke uitvoering van Faust van Charles Gounod in de ZaterdagMatinee. Niet omdat het werk weinig in Nederland wordt opgevoerd ( de laatste keer was in 2013 bij De Nationale Opera en eigenlijk met regelmaat toch zeker elke tien jaar), maar omdat het om een uitvoering van de allereerste versie van de opera gaat. Gounod schreef deze versie voor het Theatre Lyrique in Parijs in 1859, met gesproken dialogen, zonder de aria van Valentin en met een geheel andere ouverture dan die we inmiddels gewend zijn te horen. Christoph Rouset maakte in 2018 een opname van deze oerversie.

Faust wordt op 13 december gezongen door Pene Pati, een bezoek aan de uitvoering alleen al waard! Marguérite is Vannina Santoni en bas Anthony Robin Schneider  zal de rol van Mephistophélès op zich nemen. In de cast verder Nina van Essen als Siebel en Michael Wilmering als Wagner.

Pene Pati in de titelrol van Faust in de Opera National in Parijs. Foto: © Franck Ferville- OnP

 

Een beetje onbegrijpelijk en mogelijk gewoon slecht gecoördineerd met de rest van Nederland Opera Land, is de programmering van Bejamin Brittens Peter Grimes in de Matinee, één seizoen na de voortreffelijke productie van De Nationale Opera in oktober van 2024.

In de Zaterdag Matinee van 21 maart 2026 heeft Karina Canellakis grote zangers om zich heen verzameld. Allan CLayton zingt Grimes over de hele wereld, Nicole Carr zal een mooie Ellen Orford neerzetten en Brian Mulligan is een voortreffeljke keuze voor Balstrode. Nederlandse zangers  in de cast zijn onder meer Helena Rasker als Aunti, Nikki Treurniet als Niece 1, Aylin Sezer als Niece 2, Arnold Bezuyen als Reverend Horace Adams en Jasper Leever als Hobson. Maar na een prachtig geënsceneerde productie, met Lorenzo Viotti in topvorm bij het NedPho en een uitmuntend zingend koor van de Nationale Opera, zullen Canellakis, het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor alle zeilen bij moeten zetten om een concertante opvoering te rechtvaardigen.

Chef-dirigent van het RFO Karina Canellakis (© Chris Christodoulou)

 

De laatste van de vijf concertante opera’s in de Opera Serie is Akhnaten van Philip Glass op 6 juni 2026. Reden voor deze keuze is mogelijk de bijzonder kans om enkele belangrijke uitvoerenden van dit werk min of meer direct uit de Metropolitan Opera in New York over te brengen. Dirigent Karen Kamensek, countertenor Anthony Roth Costanzo in de titelrol en bas Zachary James als Amenhotep kunnen live op het podium van het Concertgebouw laten horen wat zij eerder in 2022 aan het New Yorkse publiek én aan de luisteraars naar NTR Radio 4 Opera live ook al lieten horen. Akhnaten was ook in 2015 te zien bij de Opera van Vlaanderen. Maar persoonlijk vind ik het een geweldig werk, dus ik ben wel blij met deze keuze.

Scène uit Akhnaten in de productie van de Metropolitan Opera(© Karen Almond / Met Opera)

 

In de komende dagen zullen nog meer opera’s en mooi vocale concerten bekend gemaakt worden die de NTR in petto heeft.

Verder lezen

Pene Pati was een geweldige Faust in Parijs.

Vorig artikel

Het seizoen 25-26 van De Nationale Opera

Volgend artikel

Dit is het meest recente artikel.

De auteur

Redactie

Redactie