AchtergrondHeadline

Youtube-portret: Marina Poplavskaya

Als er één zangeres de afgelopen jaren een opvallende entree op het operatoneel heeft gemaakt, dan is het Marina Poplavskaya wel. Ze wordt alom geroemd om haar gedrevenheid, studie-ijver en zeldzame muzikaliteit. Een portret in beeld. Met dank aan Youtube.

Marina Poplavskaya is een zonderlinge artieste. Ze is volledig toegewijd aan de muziek, doet heel veel onderzoek naar de rollen die ze zingt, heeft een enorme kennis van de muziekgeschiedenis, is een perfectionist pur sang én beschikt over een zeer eigen, persoonlijk stemgeluid.

Haar optredens van de afgelopen jaren hebben de verwachtingen van operavolgers zeer hoog doen rijzen. ,,She is a rare artist indeed, and rare artists are destined to make history”, schreef Opera Britannia bijvoorbeeld.

Poplavskaya werd geboren in Moskou, waar ze ook haar studie volgde. Tussen 1997 en 2005 won ze vele competities, zoals de Queen Elizabeth International Competition in 2000 en de Maria Callas Grand Prix International Competition in 2005.

Van 1996 tot 1998 was ze ensemblelid bij het New Opera Theatre in Moskou en van 2001 tot 2004 was ze solist bij het Moscow Academic Opera Theatre. In die periode maakte ze ook haar debuut bij het beroemde Bolshoi Theater, als Ann Truelove in The Rake’s Progress.

In september 2005 zette Poplavskaya een belangrijke stap in haar carrière toen ze deel ging uitmaken van het Jette Parker Young Artists Programme van het Royal Opera House in Londen. Via dat programma kon ze haar debuut bij de Royal Opera maken (als derde Norn in Götterdämmerung).

In 2006 volgde haar grote doorbraak, toen ze (ook bij de Royal Opera) Rachel zong in een concertante opvoering van La Juive. De reacties waren laaiend enthousiast en direct stond de Russin in de belangstelling van de grootste operahuizen en -festivals ter wereld.

De afgelopen jaren heeft Poplavskaya succesvolle debuten gemaakt als onder meer Elisabetta in Don Carlo, Desdemona in Otello, Amelia in Simon Boccanegra en Violetta in La Traviata. In die laatste rol was ze bijvoorbeeld in 2009 bij De Nederlandse Opera te zien – hetzelfde jaar als haar enorme triomf als Mathilde in Rossini’s Guillaume Tell, tijdens de ZaterdagMatinee.

Op Youtube zijn de fragmenten van de sopraan vooralsnog beperkt, maar niettemin hieronder een aantal impressies. Allereerst een audiofragment van haar versie van ‘Non mi dir’, een aria van Donna Anna uit Mozarts opera Don Giovanni.

 

In 2008 maakte Poplavskaya haar roldebuut als Desdemona in Verdi’s Otello, tijdens de Salzburger Festspiele. De voorstelling werd op tv uitgezonden en later als dvd uitgegeven. Met groot succes. Hieronder zingt de sopraan het bekende ‘Ave Maria’ uit de opera.

Verdi speelt een grote rol in de carrière van Poplavskaya. Het zijn vooral met zijn rollen dat ze de wereld verbaast. De zware rol van Elisabetta in Don Carlo zong ze bijvoorbeeld vorig jaar in Londen en zal ze op 11 december weer zingen, in de wereldwijd uitgezonden Don Carlo van de Metropolitan Opera.

Hieronder een fragment van haar Londense Elisabetta. Ze zingt ‘Tu che le vanita’.

Om bij Verdi te blijven: dit jaar zong Poplavskaya voor het eerst Amelia in Simon Boccanegra, aan de zijde van Plácido Domingo in de titelrol. Hieronder een lange scène tussen de twee.

Ter afsluiting nog een fragment uit de Salzburger Otello waarin ze zo imponeerde. Ze zingt de ‘Willow Song’.

Vorig artikel

JT Bioscopen zenden Beethovens negende uit

Volgend artikel

Adembenemend belcanto van jonge Fleming

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.