Achtergrond

Youtube-portret: Sonia Ganassi

Ze heeft opgetreden in zo’n beetje alle befaamde operahuizen en ze heeft samengewerkt met de grootste dirigenten van dit moment. Sonia Ganassi heeft het wel gemaakt in de operawereld. Een portret in beeld van de mezzosopraan/sopraan. Met dank aan Youtube.

Ganassi werd geboren in Reggio Emilia, in het noorden van Italië. Ze studeerde zang bij Alain Billard en won in 1990 de Spoleto Premio A. Belli. Twee jaar later maakte ze haar debuut, als Rosina in Il barbiere di Siviglia bij het Teatro dell’Opera in Rome.

Hieronder zingt ze ‘Una voce poco fa’ uit de beroemde opera van Rossini. Het fragment komt uit een productie van de Scala, 1999.

Na haar succesvolle start in Rome groeide Ganassi uit tot een internationaal gewaardeerde mezzosopraan. Ze zong bij voorname operahuizen in onder meer Londen, Parijs, Madrid, New York en Barcelona.

Haar gevarieerde repertoire beslaat niet enkel mezzopartijen, maar ook enkele rollen die oorspronkelijk voor sopraan bedoeld waren. Rossini neemt een belangrijke plek in haar carrière in. Na haar Rosina-debuut zong ze rollen in onder meer La Cenerentola, L’Italiana in Algeri, La Donna del Lago en Ermione.

Hieronder een scène uit haar optreden als Ermione in 2008.

Ook van andere belcanto-meesters als Donizetti en Bellini heeft Ganassi verscheidene rollen gezongen, met de nadruk op dramatische partijen. Zo zong ze in 2007 in Barcelona de partij van Adalgisa in Bellini’s Norma, met Fiorenza Cedolins in de titelrol. Hieronder het duet ‘Mira, o Norma’.

Van de opvolger van de belcantocomponisten, Giuseppe Verdi, heeft Ganassi eveneens het nodige gezongen. Bijvoorbeeld Eboli in Don Carlo. Hieronder de bekende aria ‘O don fatale’.

Naast Italiaanse rollen bevat Ganassi’s ‘oeuvre’ diverse Mozart-partijen en uiteenlopend Frans repertoire. Ze zong ze de titelrol in Bizets klassieker Carmen, Niklausse in Offenbachs Les contes d’Hoffmann, Charlotte in Werther en rollen in opera’s van Gluck.

Hieronder een fragment uit Glucks Iphigénie en Taulide, ‘Jupiter, lance la foudre’. De opname is van enkele jaren geleden.

Tot slot nog een laatste fragment van Ganassi’s Rossini-kunsten, namelijk de solo ‘Tanti affetti’ uit La Donna del Lago.

Vorig artikel

Opera Zuid speelt Offenbachs Blauwbaard

Volgend artikel

La Giuditta: ingehouden kwaliteit

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.