Youtube-portret: Annemarie Kremer
De afgelopen seizoenen heeft Annemarie Kremer de ene na de andere grote dramatische rol op zich genomen. Met glans. Tosca, Norma, Salome: de operaheldinnen bezorgden haar grote successen. Een portret in beeld van de Nederlandse sopraan. Met dank aan Youtube.
Kremer nam op haar tiende piano- en danslessen. Toen ze zeventien was, begon ze te zingen aan het conservatorium van Maastricht, onder Mya Besselink. Na haar studie, én de nodige coaching van de beroemde tenor Carlo Bergonzi, werd ze direct gecontracteerd door de Staatsoper van Aachen.
Ze debuteerde in Aachen als Ilia in Idomeneo. In de seizoenen die volgden, zong ze rollen als Donna Anna en Donna Elvira in Don Giovanni, de titelrol in Rusalka en Marie in La fille du régiment. Veel van die rollen vertolkte ze bij Opera Zuid.
Hieronder zingt ze ‘Salut à la France’ uit La fille du régiment in Opera Zuids productie uit 2008.
De afgelopen seizoenen begon Kremer meer en meer dramatische partijen te zingen. En niet zonder succes. Met name in Duitsland maakte ze vele successen mee. Zo debuteerde ze in 2009 in Dortmund als Tosca in Puccini’s gelijknamige opera. Een internationaal succes, wat haar nieuwe Tosca-optredens in onder meer Stuttgart, Wiesbaden en Freiburg opleverde.
Hieronder een Tosca-optreden van dit jaar, opgenomen in Freiburg. Kremer zingt ‘Vissi d’arte’.
Een andere Puccini-partij waar Kremer vele triomfen mee heeft gevierd, is Madama Butterfly. Ze maakte er in 2007 haar Amerikaanse debuut mee, vierde er in 2008 het Puccini-jaar mee in Dortmund en stond er ook mee in Stuttgart.
Hieronder zingt ze ‘Tu, tu, piccolo iddio’ uit het slot van Puccini’s opera. Het fragment komt uit Essen.
De afgelopen anderhalf jaar voegde Kremer nog drie grootse partijen aan haar repertoire toe. In maart 2010 waagde ze zich, in Nederland, voor het eerst aan Bellini’s loodzware Norma. Hieronder een fragment. Ze zingt ‘Deh! Non volerli vittime’.
Later dat jaar debuteerde ze in Stuttgart in de titelrol van Verdi’s Luisa Miller. Hieronder een fragment uit de finale van de derde akte, genomen uit die debuutproductie.
Enkele weken geleden maakte Kremer weer een roldebuut: Salome bij de Volksoper in Wenen. Ook daarvan een fragment. Ze zingt een deel uit de slotscène.
Dit seizoen is Kremer onder meer nog te zien als Donna Elvira in Boedapest, Madama Butterfly in Essen, Tosca in Klagenfurt en Odabella in Attila in Zwitserland. Zie voor meer informatie www.annemariekremer.nl.
11Reacties
Ah vandaar
Complimenten, beste redactie: wat een mooie fragmenten zijn dit.
Maar bij het aanklikken verschijnt er zo’n opdringerig balkje met reclame voor iets wat er niets mee te maken heeft, en dat vind ik toch storend bij die pure schoonheid. (Ja, ja, ik weet het: ‘U kunt het toch wegklikken?’)
Liever iets minder van het goede, zou ik zeggen, en voor mijn part zelfs in zwart/wit, dan een bastaardje erbij voor de grote aantallen.
Beste Steven,
Reclame in Youtube-fragmenten komt van Youtube zelf, niet van ons. Wij kunnen dat helaas niet verhinderen.
Hartelijke groet,
Jordi Kooiman
Steven, er zijn programmaatjes te downloaden om YouTube advertenties te blokkeren. Google eens op ‘YouTube Ad Blocker’. Voor Internet Explorer is het misschien lastiger dan voor andere browsers. Ik gebruik zelf Opera (toepasselijk!) en dan is het slechts een kwestie van even een extensie gebruiken.
Jordi, zonder muggenzifterig te willen zijn, volgens mij staat jullie klok nog op zomertijd… Bedankt trouwens voor al het werk dat je verricht om deze mooie en informatieve site in de lucht te houden.
Bedankt voor deze informatie! En mijn excuses aan Jordi Kooiman, want hij heeft gelijk: toen ik zojuist een YouTube video van Ginette Neveu zocht en vond, zag ik dat dáár al die verdraaide sluikreclame opduikt – in een opname kort na W.O. II, en dus ook al in het door mij voorgestelde zwart/wit.
Tja, als het om YouTube gaat vrees ik dat we er niet zo gauw iets aan kunnen doen. Maar ik blijf het heel opdringerig vinden, net als al die tetterende mobilofielen in de trein.
Alweer moet Surdel zich voor onbezonnen uitspraken excuseren. Denk even na, of begin zelf een gratis en reclame-vrije site met miljoenen clips.
Onbezonnen niet, voorbarig wèl – graag zuiver uw woorden kiezen, en dat zonder te sneren. En als ik mijn woorden moet wijzigen betreft dat bijna altijd informatie over boeken of oude LP’s. Dan lijkt het mij toch niet meer dan beleefd om daar even excuses voor aan te bieden, ook al is het verstrooidheid.
Overigens zijn er heel wat commerciële websites die evenmin zonder reclame-inkomsten zouden kunnen voortbestaan, waar de boodschappen in een smalle kolom terzijde te zien zijn. Een gepaste vorm van bescheidenheid, die al heel wat minder stoort. Maar nogmaals: aan de kwaliteit van onze operawebsite ligt het niet, integendeel.
En toen bereikte ons opeens dit nieuws:
http://www.artsjournal.com/slippeddisc/2012/04/just-in-serious-accident-at-the-opera.html
Van haar echtgenoot:
Last Saturday during the rehearsal for Tosca in Klagenfurt the complete rear wall crashed down on top of Annemarie’s back while laying down on the ground. She was taken to the hospital by ambulance as soon as possible. Obviously there is no direct damage to her spine and she can move and feel all her limbs, there is no deficiensy. Annemarie is still kept under observation in the hospital and treated with morphine against the pain. It is not clear yet when she may leave the hospital, but I hope that will happen soon.
Een bericht waar ik even koud van werd.
Mijn beste wensen voor een voorspoedig herstel voor Annemarie.