YouTube-portret: René Pape
Op zijn persoonlijke website wordt hij aangekondigd als de ‘Black Diamond Bass’. Als je alle lofzang op zijn optredens wereldwijd in ogenschouw neemt, is dat een etiket dat René Pape met recht dragen mag. Een portret in beeld van de Duitser. Met dank aan YouTube.
René Pape werd geboren in Dresden als zoon van een kapster en een chef-kok. Via zijn oma en opa (een operettetenor) werd zijn interesse voor muziek gewekt en vanaf zijn tiende begon hij deel uit te maken van het Dresden Kreuzchor, een beroemd jongenskoor. Gezien zijn machtige bas zou je het niet snel verwachten, maar hij zong zelfs één van de drie knapen in Mozarts Die Zauberflöte.
Begin jaren tachtig verruilde Pape het Kreuzchor voor het conservatorium van Dresden. Al in 1988 was hij ‘binnen’ bij de beroemde Staatsoper Unter den Linden in Berlijn, een operahuis waar hij sindsdien nauw bij betrokken is en waar hij een groot aantal rollen heeft gezongen.
In 1989 won Pape de Mirjam Helin Competition in Finland, wat vele deuren voor hem opende. Hieronder een fragment van het concours. De bas zingt ‘O tu Palermo’ uit Verdi’s I vespri siciliani.
Zijn internationale doorbraak volgde in 1995, toen Sir Georg Solti hem uitnodigde om Sarastro te zingen in een nieuwe productie van Die Zauberflöte tijdens de Salzburger Festspiele. Hieronder zingt Pape ‘O Isis und Osiris’ uit Mozarts Singspiel (in het Engels).
Hetzelfde jaar als zijn Salzburg-debuut stond Pape voor het eerst op het toneel van de Metropolitan Opera in New York. En net als in Berlijn was dat het begin van een lange, warme relatie. De bas noemt New York zijn ‘home away from home’ en heeft er sinds dat debuut tientallen voorstellingen gezongen.
Bij de Met maakte hij onder meer vier grote roldebuten: Méphistophélès in Faust, Gurnemanz in Parsifal, Escamillo in Carmen en de Oude Hebreeër in Samson et Dalila. Van twee van die rollen (Méphistophélès en Gurnemanz) hieronder een fragment.
Wagner is één van de centrale componisten in het repertoire van Pape. De bas zong vrijwel alle grote Wagner-rollen voor zijn stemtype en legde veel muziek van Wagner vast op cd.
In 2006 voegde Pape de titelrol uit Boris Godoenov van Moessorgski aan zijn repertoire toe. Met veel succes. De Duitse critici kroonden hem er zelfs ‘Artiest van het jaar ‘ voor. Daarom hieronder een (lang) fragment van Pape’s Godoenov.
Vandaag de dag is René Pape niet meer weg te denken van de voornaamste operatonelen. De bas hoort bij het neusje van de zalm. Collega-operaster Thomas Hampson had onlangs een uitgebreid gesprek met hem.
Leuk weetje: je zou het wellicht niet verwachten bij een zanger met zo’n internationale staat van dienst, maar René Pape heeft een bijzondere hobby: badeenden verzamelen. Hij vertelde er in gesprek met Place de l’Opera over.
Zie voor meer informatie over de zanger de persoonlijke website van René Pape.