Achtergrond

Hoofdredactioneel: DiDonato is top

Joyce DiDonato kreeg zondagavond in Los Angeles een Grammy Award. Een betere kandidaat voor de prijs was moeilijk denkbaar. Niet alleen vanwege DiDonato’s vocale topkwaliteit, maar ook vanwege de bewonderenswaardige manier waarop ze haar vak invulling geeft. Een voorbeeld voor velen.

(Foto: Nick Heavican)

Superb, terrific, elegant, intelligent, remarkable, exceptional, luminous, splendid, astonishing. Joyce DiDonato’s album Diva Divo werd in 2011 met een vloed aan superlatieven ontvangen in de pers. Niet gek dat de Grammy-organisatie haar beloonde met één van zijn prestigieuze bokalen tijdens de Grammy-ceremonie in Los Angeles afgelopen zondag.

Het album staat ook bij mij in de kast en ik kan de euforie over DiDonato’s kwaliteiten geheel beamen. Op de cd wekt ze zeven operahelden en zeven operaheldinnen tot leven. Een staaltje veelzijdigheid waar vele opera-artiesten een puntje aan kunnen zuigen. Want ze doet het formidabel. Iedere rol met de juiste kleur, toon en expressie.

Dat is echter niet het enige waarom ik zo’n fan ben van deze diva (divo). Het is haar hele artiest-zijn dat imponeert. Kijk alleen al naar haar mentaliteit. Waar Angela Gheorghiu bij ieder ongemak of ongerief de handdoek gooit, vervolgt DiDonato zelfs met een gebroken been haar optredens (Londen 2009).

Behalve dat ijzeren arbeidsethos is de Amerikaanse ook nog eens bijzonder sympathiek en voelt ze feilloos aan voor wie ze het eigenlijk allemaal doet: het publiek. Onder de speelse naam Yankee Diva blogt ze sinds april 2005 over haar leven en werk in de operawereld. Met veel enthousiasme en ongewoon veel openheid (volg haar via joycedidonato.com).

Recent heeft ze een nieuwe website gelanceerd, waar ze nog veel meer nieuwe media benut. Filmpjes, trailers, interviews, podcasts en een heus vlog. Ze geeft zelfs tips voor interessante boeken over opera.

Met al die multimediale bedrijvigheid is ze wat mij betreft een voorbeeld voor haar collega’s. Er is de laatste tijd een aardige slag gemaakt, maar veel bekende opera-artiesten doen het nog steeds met websites uit het jaar nul. Of helemaal geen website. Laat staan dat ze iets ondernemen om naar buiten te treden en hun schare fans de aandacht te geven waar ze recht op hebben.

DiDonato verenigt zangkwaliteiten van de hoogste orde met een sympathieke persoonlijkheid en grote toegankelijkheid. Dát is een diva waar we op zitten te wachten.

Joyce DiDonato is de komende tijd te zien in Amsterdam (6 maart), Rotterdam (7 maart) en Eindhoven (13 maart) met de opera Ariodante van Händel.

Vorig artikel

Orkest aast ook op operasubsidie

Volgend artikel

Actie: Win vrijkaarten voor Opera Studio

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

1 Reactie

  1. Leen Roetman
    18 februari 2012 at 00:00

    Ongelooflijk dat er deze week een grote advertentie in de kranten staat om publiek te trekken voor haar Ariodante vertolking, een van Handels allerbeste opera’s.