AchtergrondReisverhalen

Exorbitante staart aan Münchner seizoen

Al sluiten de operahuizen bij het ontluiken van de zomer hun deuren, het gezang verstompt niet. In tal van steden in de wereld kan men zich laven aan grootse operafestivals. Als handreiking een serie met diverse operafestijnen in Europa. In deel vier de Münchner Opernfestspiele, een exorbitante staart aan het seizoen in de Duitse stad.

munchen In München bewaart men kennelijk het beste voor het laatst. Vanaf eind juni jast intendant Nikolaus Bachler in een dikke maand tijd maar liefst zestien operaproducties en nog tal van concerten door de theaters in de Duitse stad, onder het vaandel van de Müncher Opernfestspiele. Producties die ook nog eens allesbehalve mager bezet zijn.

Dus: wie een heel seizoen aan opera’s wil meemaken, maar dan in één maand, moet eind juni zeker naar München reizen om daar een exorbitante hoeveelheid geld uit te gaan geven aan kaartjes voor een even exorbitant aantal voorstellingen.

Hoogtepunt

München is de op twee na grootste stad van Duitsland en heeft wat betreft cultuur heel wat in huis. En dan gaat het niet alleen over het bekende Oktoberfest, waar de bier rijkelijk vloeit, maar ook over het iets meer ‘sophisticated’ operafestival. Want ook dat kent, net als het Oktoberfest, een lange historie.

Die historie gaat terug tot 1875, toen München haar theaterseizoen voor het eerst afsloot met een festival. Inmiddels is de Opernfestspiele niet enkel de afsluiting van het seizoen, maar ook het hoogtepunt.

Dit jaar mag de nieuwe intendant Nikolaus Bachler van 27 juni tot en met 31 juli dat hoogtepunt voor het eerst inkleuren. Dat doet hij met maar liefst zestien operaproducties, met daarbij veel Verdi (zes opera’s).

Kaufmann, Gruberova, Westbroek, Beczala, Vargas en meer solisten doen München aan

Na enkele openingsceremonieën (een festivalnacht, een festivalkerkdienst en een openingsvoordracht) is Aida de opera die mag aftrappen. Uitgerekend de productie van Christof Nel die deze week uitgejouwd werd bij de première. Kristin Lewis zingt in deze productie de titelrol.

Kaufmann

Het ligt niet bepaald in de lijn der verwachting dat de producties die volgen ook tot zoveel negatieve respons van het publiek zullen leiden. Want Bachler heeft heel wat solisten van topformaat naar München weten te halen. Een handgreep uit het programma:

Een dag na de opvoering van Aida staat Edita Gruberova op het toneel in het Nationaltheater voor een voorstelling van Donizetti’s Lucrezia Borgia. De sopraan zingt later ook nog de titelrol in Norma van Bellini, met onder andere Sophie Koch aan haar zijde.

In Lucrezia Borgia leidt Bertrand de Billy het Bayerisches Staatsorchester. Deze dirigent leidt in dezelfde week ook een productie van Werther van Massenet. Daarin zingt Piotr Beczala de titelrol. Charlotte wordt vertolkt door Vesselina Kasarova. De regie is van Jürgen Rose.

Eén van de hoogtepunten van het festival moet Lohengrin worden, een productie van Richard Jones, onder leiding van Kent Nagano. Wat de opera vooral zo bijzonder maakt, is dat de toptenor Jonas Kaufmann, geboren in München, zijn debuut als Lohengrin zal maken. Daarbij wordt hij omringd door solisten als Christof Fischesser, Anja Harteros, Wolfgang Koch en Michaela Schuster.

Dirigent Nagano is evenals De Billy druk in de weer in München, maar hij is dan ook de Generelmusikdirektor in de stad. Begin juli zal hij bijvoorbeeld ook Trouble in Tahiti, een korte opera van Leonard Bernstein, opvoeren.

Regisseur Robert Carsen heeft ook een vinger in de pap met een productie. Van hem verschijnt Ariadne auf Naxos van Richard Strauss. Daarin zingt onder andere Diana Damrau. Ook Nikolay Borchev is van de partij, een bariton die onlangs in Orlando paladino van Haydn zong in het Concertgebouw.

Richting het einde van het festival staat er meer Verdi op het programma. Dirigent Paolo Carignani komt een door Yannis Kokkos geregisseerde Nabucco uitvoeren, Zeljko Lucic vertolkt een Macbeth, Ramón Vargas verschijnt als Rodolfo in Luisa Miller (met Krassimira Stoyanova in de titelrol), Ambrogio Maestri zingt Falstaff en met wederom De Billy op de bok draait er een Otello.

Nederlandse inbreng is er ook tijdens het festival. Eva-Maria Westbroek zal Jenufa vertolken in de gelijknamige opera van Janácek.

Verder zijn er verschillende ‘Liederabenden’ van de bekendere solisten die in München komen voor een productie. Diana Damrau geeft bijvoorbeeld zo’n recital, net als Waltraud Meier en Jonas Kaufmann (in zijn geval geen avond, maar een matinee).

Meer informatie is te vinden op www.muenchner-opern-festspiele.de.

Vorig artikel

Pasta koken met hulp van Verdi

Volgend artikel

Dusapins Passion lijdt aan abstractie

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.